A Citroën bemutatta az új e-C3-at, egy olcsó, Európának szánt elektromos autót. A 2024 tavaszától 23 300 eurótól kezdődő árakkal, 2024 tavaszán induló modell célja, hogy mindenki számára megfizethetővé tegye az elektromos mobilitást.
Miután a francia márka a belsőégésű motoros modelleknél már felvette a kesztyűt a Renault olcsó márkája, a Dacia ellen egy jelentős árcsökkentéssel, most következik a támadásuk az olcsó elektromos autók témájában. Az új Citroën e-C3 2024 tavaszán kerül piacra, és 23 300 euróba, körülbelül kilencmillió forintba fog kerülni. Ezzel a francia autó közel kerül a Renault Dacia Spring árazásához. A Citroën azonban még egy lépéssel tovább megy, és 2025-re ígéri az e-C3 változatát, amely akkor már csak 19 990 euróba, azaz nagyjából 7 670 000 forintba kerül majd, igaz, rövidebb hatótávval.
Kisautó SUV megjelenéssel
És mit kap a vásárló a pénzéért? Egy kisautót SUV-szerű külsővel, amely stíluselemeit egyértelműen a Citroen Oli koncepciótól kölcsönözte. Az e-C3 ennek megfelelően ugyanolyan szögletes. A karosszériaelemek alsó részét fekete műanyagburkolat borítja, akárcsak a kerékjárati íveket. Az e-C3 az első Citroën, amely az új, nagy méretű, ovális logót viseli. Kulcsfontosságú elem az első és hátsó lámpák feltűnő, új formaterve, amely egy függőleges és két vízszintes elemet egyesít háromrészes egységgé. A kerékjáratokban 16 colos acél- vagy 17 colos könnyűfém keréktárcsás kerekek kapnak helyet.
Akár 320 km hatótávolság
Az e-C3 alapját a Stellantis globálisan használt CMP Smart Car platformja található, amely eredetileg is elektromos hajtáslánc számára készült, és amit az e-C3-hoz igazítottak. A smart car platformot eredetileg a feltörekvő piacok, például Afrika és India számára fejlesztették ki. Ez állítólag olyan olcsón előállítható, hogy a franciák még az alacsony belépő árral is jól kereshetnek. Hogy miért? Indiában és Dél-Amerikában már az év eleje óta kapható az elektromos meghajtású kisautó egy-egy változata. A Citroën e-C3 indiai verzióját az első kerekeket hajtó, 42 kW (57 LE) teljesítményű, 143 Nm nyomatékú villanymotor mozgatja. Végsebessége 107 km/h, a 0-60 km/h sprint ideje 6,8 másodperc. A hajtás 29,2 kWh-s lítium-ion akkumulátorból nyeri az energiát. Az indiai szabványok szerint akár 320 kilométeres hatótávolság is lehetséges. A feltöltés egy 3,3 kW-os fedélzeti töltőn keresztül történik. Indiában az ottani e-C3-at 12 900 euró, vagyis nagyjából ötmillió forintos ártól kínálják.
Az európai változat azért ennél sokkal komolyabb adatokat tud felmutatni. Az első kerekeket 83 kW (113 LE) teljesítményű villanymotor forgatja, amely egy 44 kWh LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorból szívja az áramot. Hajtáslánca 11 másodperc alatt gyorsítja a kis Citroënt nulláról 100 km/h-ra, míg a végsebesség 135 km/h. A hatótávolság a WLTP szerint állítólag akár 320 kilométer is lehet. A feltöltés 20 százalékról 80 százalékra 26 percet vesz igénybe 100 kW-os töltőteljesítmény esetén. Ha csak 7 kW-os váltóáramú töltő áll rendelkezésre, akkor körülbelül 4 órával kell számolni. A 11 kW-os, háromfázisú töltéssel a várakozási idő 2 óra 50 percre csökken. A 2025-re bejelentett olcsóbb változat hatótávolsága azonban mindössze 200 kilométerre várható. Ennek akkumulátoradatai még nem ismertek, várhatóan 25 kW körül alakulhat. Az e-C3 vezetői a MyCitroën alkalmazással tervezhetik a töltést, előmelegíthetik vagy előhűthetik a töltéshez az akkumulátort, valamint ellenőrizhetik annak töltöttségi szintjét és helyét.
Üljön magasabbra, élvezze a nagyobb teret
Az e-C3 futóműve progresszív hidraulikus ütközőelemeket tartalmazó lengéscsillapítókkal ellátott Advanced Comfort felfüggesztésre támaszkodik. A Citroën fokozott kényelmet ígér ezzel a rendszerrel – ami ezért is kapta ezt a nevet. Több helyet ígérnek az utasoknak a megnövekedett belső méretek, bár az e-C3 mindössze 19 milliméterrel hosszabb és 6 milliméterrel szélesebb elődjénél, vagyis a hossza 401, szélessége 176 centi. Jobb áttekinthetőséget biztosít az áttervezett ülések jelentősen magasabb helyzete. Ehhez a helyet a magasabb tetővonal teremti meg, mellékhatásként a hasmagasság is 16,3 centire nőtt. A csomagtér 310 literes, bővítése az osztott hátsó üléstámla előrehajtásával lehetséges.
Az e-C3 pilótafülkéje eléggé spártai kialakítású és a vízszintes vonalak dominálnak benne. A vezető előtt egy kis csík kijelzővel szemben ül, amely az alapvető információkat szolgáltatja, ez pótolja a hagyományos műszeregységet. Az integrált okostelefon-tartó lehetővé teszi, hogy a vezető a médiarendszert egy új alkalmazással, NFC technológián keresztül indítsa el. Magasabb felszereltségi szinten érhető el a műszerfalra rögzített 10,25 hüvelykes érintőképernyő.
A vezetőtámogató rendszerek közül az e-C3-ban megtalálható a vészfékező-, az aktív sávtartó, az álmosságfigyelő és a sebességhatároló rendszer, valamint a távolságtartó tempomat és a sebességhatár-érzékelő rendszer, amely miután leolvasta a sebességkorlátozó táblák jelzését, arra a sebességre állítja be a tempomatot. A távolsági fényszóró asszisztens lehetővé teszi, hogy ne kelljen babrálnunk a fényváltó kapcsolóval, míg a parkolóhelyre betolatásban parkolószenzorok segítenek. A képernyővel ellátott modellek tolatókamerát is kapnak.
Az új Citroën e-C3 kizárólag kettő, You, illetve Max névre hallgató felszereltségi változatban kerül forgalomba, de különböző opciós csomagok is rendelhetők hozzájuk. A színválaszték öt árnyalatból áll, a tető a magasabb árfekvésű változatokban szériafelszereltségként kontrasztos fekete vagy fehér színűre festett. Az új Citroën e-C3 2024 tavaszán kerül forgalomba, és a Stellantis Szlovákiában található trnavai/nagyszombati üzemében készül.