Veterán 2025. február 03.

Űrtechnika a veteránautózásban

Ki ne szeretne méretpontos, roncsolásmentes, környezet- és anyagbarát tisztítási technológiát alkalmazni a veterán autók egyedi és olykor pótolhatatlan alkatrészein? Ráadásul olyat, ami tökéletesen tiszta felületet ad. A jó hír, hogy van ilyen, és már nem csak az ufók használhatják a lézeres felülettisztítást.

Írta: Mihályi Csaba, Fotók: Szabó-Jilek Ádám

Az CD-lemezjátszók elterjedése – és azóta kihalása – óta tudjuk, hogy a lézer bár még mindig nagyon misztikus dolognak hangzik, szép lassan belopakodott a mindennapjainkba. Ezt a nagy energiájú koncentrált fénysugarat ma már igen változatos módokon használják, akár az orvostudományban, akár a műszaki életben.

A felületi rozsdát teljesen eltávolítja, gyári tisztaságú lesz az alkatrész

A lézerfény első hallásra elég nehezen egyeztethető össze a veteránautózással, és talán a felülettisztítás az első olyan terület, ahol csodákat tehet az öreg autókkal.

Mielőtt bármit is mondana a technológiáról Vigh Norbert, gyorsan mutat pár videót a Vigh Mobil Laser Cleaning Facebook oldalán, ahol többek között egy rozsdás kuplungtárcsa látható, amely a lézerfény alatt pillanatok alatt visszanyeri eredeti állapotát.

„Méretpontos és roncsolásmentes felülettisztító eljárásról van szó – meséli Vigh. – Nem éget, hanem a fénnyel tisztít. Igen hatékony olajos, kormos, oxidált felületek tisztítására, de például az üvegről is karcmentesen leszedi a graffitit. Talán az egyik leglátványosabb dolog, hogy a segítségével a papírról is eltávolítható a tinta. Előnye, hogy semmilyen vegyszert vagy port nem tartalmaz, tehát az alkatrészt megkíméli.”

Egy ilyen kuplungszerkezet teljes tisztítása kb. tíz percig tart

Mielőtt még kérdést tehetnék fel, máris hoz egy extrém példát: „Egy Tatra személyautó nagyon oxidált biztosítéktábláját szerette volna a tulajdonos letisztítani, mivel pótolhatatlan alkatrészről van szó. Savazni nem lehetett, szemcseszórni szintén nem. Elég rosszul nézett ki, és még engem is meglepett, hogy a lézerezés után olyan felületet kaptunk, mintha új lenne.”

De egy savazáson már átesett szívócsonkon is letesztelték a technikát. „Ennek is érdekes eredménye lett, mert szemmel láthatóan tisztább lett a felület. Savazás után marad egy kis sárgás szín, azt teljesen lehozta.”

A teljes berendezés hetven kiló, egy kábelen csatlakozik a tisztítófejhez

Ha valami ilyen jól működik és főleg ha a nevében benne van a lézer szó, akkor sejthető, hogy nem olcsó mulatságról van szó.

Valóban nem. Mi egy kis teljesítményű – 100 wattos –, magas minőségű géppel dolgozunk, ami egy autó árába került. Viszont ha az órabérünket nézed, akkor az már sokkal barátibb: 10 ezer forint. Egy teljes motorteret másfél–két óra alatt tisztítunk meg. Be lehet jönni hozzánk a műhelybe, de az ország bármelyik pontjára is ki tudunk szállni. Ilyenkor kilométerenként még 100 forint a költsége. Maga a gép nem nagy, kell hozzá egy hosszabbító és kevesebb áramot fogyaszt, mint egy hajszárító.”

Ennél jobban nem kell szétszerelni egy alkatrészt

Bár Vigh a lézeres tisztításra is egy vállalkozást épített ki, magát a gépet elsősorban saját felhasználásra vette. „Saját felhasználásra kerestünk olyan felülettisztító technológiát, amivel a versenymotorok vagy a felújítandó autók drága és méretpontos alkatrészeit tudjuk tisztítani. Van egy saját rallycross csapatunk, és a motorok felújítását, építését is mi végezzük. Itt jellemzően, utcai, használt motorokból indulunk ki, amiken az első lépés, hogy makulátlanul letisztítsuk a felületüket. Így jutottunk el a lézeres tisztításhoz. Eléggé beleástam magam a témába, mert nagyon széles a skála. Az interneten sok olyan gép található, amik számunkra használhatatlanok. Ezért is választottunk egy magas minőségű gépet, magyar menüvel. Amikor átvettem, egy félnapos oktatást is kaptam hozzá. Nem bonyolult a használata, de azért érdemes rá odafigyelni. Nyilván a lézerfénybe nem szabad belenézni, és szemüveget kell használni hozzá, de például ha a kezemre rávilágítok vele, akkor a legnagyobb teljesítménynél van egy kis bizsergető érzés, amúgy semmi, nem veszélyes. 35–40 centi a hatótávolsága, de ha egy szélvédőt nem szerelnek ki, akkor egy A4-es papírlappal le lehet maszkolni a műszerfalat, azon már nem megy át a lézerfény.”

A fentebb említett videót nézve felmerül bennem a kérdés, hogy hova lesz a kosz? „Ezt nagyon sokan kérdezik – nevet Vigh. – Nem tűnik el, finom hintőpor szemcséjű por keletkezik belőle, amit a munka után egyszerűen felporszívózok.”

A műanyagról az opálos réteget is eltávolítja, így fényes felületet kapunk

Mielőtt azonban elhinnénk, hogy egy igazi csodamasináról van szó, azért nem árt tisztázni, hogy nem mindenre alkalmas. „Sőt, csodát sem tesz – nevet megint Vigh. – Mély rozsdafelületek tisztítására nem feltétlenül javasolnám, mert csak a felső réteggel tud dolgozni. Ilyenkor egy drótkefe jobban elő tudja készíteni az alkatrészt. Bár nem termel nagy hőt – próbáltam sörösdobozon, amikor elvettem a gépet, már nem volt meleg a doboz –, de nagyobb felületeken, ajtóknál azért nem árt vigyázni vele, ott esetleg okozhat hullámosodást. Ezt nagyjából úgy képzeld el, mint a vasalót és az inget. Ha rendeltetésszerűen használod a vasalót, akkor nem égeti ki az inget, de ha rajta felejted, akkor igen. Gyúlékony, lobbanékony anyagoknál is vigyázni kell vele, azoktól meg kell tisztítani a felületet. Van még egy érdekessége a lézernek: a kék szín nem a barátja, ezért a kékre fényezett felületekhez egy kicsit több időre van szüksége, de egy gyári kék fényezéstől is meg lehet tisztítani a karosszériát. „Bár tényleg alaposan tisztít, azért nem kell mindig alkalmazni. „Ha egy szennyezett motorteret letisztítunk vele, akkor nem kell havonta lézerezni a motort. Ha valaki karbantartja, a következő években nem lesz vele gondja. Mi sem szoktuk a versenyautó motorterét lézerezgetni. Viszont az alkatrészeit igen. Arra elmondható, hogy a lézer végzi a legalaposabb munkát.

Ha szükséges, akár beépített állapotban is tisztíthatók az alkatrészek

Kapcsolódó cikkek