Ki ne szeretne méretpontos, roncsolásmentes, környezet- és anyagbarát tisztítási technológiát alkalmazni a veterán autók egyedi és olykor pótolhatatlan alkatrészein? Ráadásul olyat, ami tökéletesen tiszta felületet ad. A jó hír, hogy van ilyen, és már nem csak az ufók használhatják a lézeres felülettisztítást.
Írta: Mihályi Csaba, Fotók: Szabó-Jilek Ádám
Az CD-lemezjátszók elterjedése – és azóta kihalása – óta tudjuk, hogy a lézer bár még mindig nagyon misztikus dolognak hangzik, szép lassan belopakodott a mindennapjainkba. Ezt a nagy energiájú koncentrált fénysugarat ma már igen változatos módokon használják, akár az orvostudományban, akár a műszaki életben.

A lézerfény első hallásra elég nehezen egyeztethető össze a veteránautózással, és talán a felülettisztítás az első olyan terület, ahol csodákat tehet az öreg autókkal.
Mielőtt bármit is mondana a technológiáról Vigh Norbert, gyorsan mutat pár videót a Vigh Mobil Laser Cleaning Facebook oldalán, ahol többek között egy rozsdás kuplungtárcsa látható, amely a lézerfény alatt pillanatok alatt visszanyeri eredeti állapotát.
„Méretpontos és roncsolásmentes felülettisztító eljárásról van szó – meséli Vigh. – Nem éget, hanem a fénnyel tisztít. Igen hatékony olajos, kormos, oxidált felületek tisztítására, de például az üvegről is karcmentesen leszedi a graffitit. Talán az egyik leglátványosabb dolog, hogy a segítségével a papírról is eltávolítható a tinta. Előnye, hogy semmilyen vegyszert vagy port nem tartalmaz, tehát az alkatrészt megkíméli.”

Mielőtt még kérdést tehetnék fel, máris hoz egy extrém példát: „Egy Tatra személyautó nagyon oxidált biztosítéktábláját szerette volna a tulajdonos letisztítani, mivel pótolhatatlan alkatrészről van szó. Savazni nem lehetett, szemcseszórni szintén nem. Elég rosszul nézett ki, és még engem is meglepett, hogy a lézerezés után olyan felületet kaptunk, mintha új lenne.”
De egy savazáson már átesett szívócsonkon is letesztelték a technikát. „Ennek is érdekes eredménye lett, mert szemmel láthatóan tisztább lett a felület. Savazás után marad egy kis sárgás szín, azt teljesen lehozta.”

Ha valami ilyen jól működik és főleg ha a nevében benne van a lézer szó, akkor sejthető, hogy nem olcsó mulatságról van szó.
Valóban nem. Mi egy kis teljesítményű – 100 wattos –, magas minőségű géppel dolgozunk, ami egy autó árába került. Viszont ha az órabérünket nézed, akkor az már sokkal barátibb: 10 ezer forint. Egy teljes motorteret másfél–két óra alatt tisztítunk meg. Be lehet jönni hozzánk a műhelybe, de az ország bármelyik pontjára is ki tudunk szállni. Ilyenkor kilométerenként még 100 forint a költsége. Maga a gép nem nagy, kell hozzá egy hosszabbító és kevesebb áramot fogyaszt, mint egy hajszárító.”

Bár Vigh a lézeres tisztításra is egy vállalkozást épített ki, magát a gépet elsősorban saját felhasználásra vette. „Saját felhasználásra kerestünk olyan felülettisztító technológiát, amivel a versenymotorok vagy a felújítandó autók drága és méretpontos alkatrészeit tudjuk tisztítani. Van egy saját rallycross csapatunk, és a motorok felújítását, építését is mi végezzük. Itt jellemzően, utcai, használt motorokból indulunk ki, amiken az első lépés, hogy makulátlanul letisztítsuk a felületüket. Így jutottunk el a lézeres tisztításhoz. Eléggé beleástam magam a témába, mert nagyon széles a skála. Az interneten sok olyan gép található, amik számunkra használhatatlanok. Ezért is választottunk egy magas minőségű gépet, magyar menüvel. Amikor átvettem, egy félnapos oktatást is kaptam hozzá. Nem bonyolult a használata, de azért érdemes rá odafigyelni. Nyilván a lézerfénybe nem szabad belenézni, és szemüveget kell használni hozzá, de például ha a kezemre rávilágítok vele, akkor a legnagyobb teljesítménynél van egy kis bizsergető érzés, amúgy semmi, nem veszélyes. 35–40 centi a hatótávolsága, de ha egy szélvédőt nem szerelnek ki, akkor egy A4-es papírlappal le lehet maszkolni a műszerfalat, azon már nem megy át a lézerfény.”
A fentebb említett videót nézve felmerül bennem a kérdés, hogy hova lesz a kosz? „Ezt nagyon sokan kérdezik – nevet Vigh. – Nem tűnik el, finom hintőpor szemcséjű por keletkezik belőle, amit a munka után egyszerűen felporszívózok.”

Mielőtt azonban elhinnénk, hogy egy igazi csodamasináról van szó, azért nem árt tisztázni, hogy nem mindenre alkalmas. „Sőt, csodát sem tesz – nevet megint Vigh. – Mély rozsdafelületek tisztítására nem feltétlenül javasolnám, mert csak a felső réteggel tud dolgozni. Ilyenkor egy drótkefe jobban elő tudja készíteni az alkatrészt. Bár nem termel nagy hőt – próbáltam sörösdobozon, amikor elvettem a gépet, már nem volt meleg a doboz –, de nagyobb felületeken, ajtóknál azért nem árt vigyázni vele, ott esetleg okozhat hullámosodást. Ezt nagyjából úgy képzeld el, mint a vasalót és az inget. Ha rendeltetésszerűen használod a vasalót, akkor nem égeti ki az inget, de ha rajta felejted, akkor igen. Gyúlékony, lobbanékony anyagoknál is vigyázni kell vele, azoktól meg kell tisztítani a felületet. Van még egy érdekessége a lézernek: a kék szín nem a barátja, ezért a kékre fényezett felületekhez egy kicsit több időre van szüksége, de egy gyári kék fényezéstől is meg lehet tisztítani a karosszériát. „Bár tényleg alaposan tisztít, azért nem kell mindig alkalmazni. „Ha egy szennyezett motorteret letisztítunk vele, akkor nem kell havonta lézerezni a motort. Ha valaki karbantartja, a következő években nem lesz vele gondja. Mi sem szoktuk a versenyautó motorterét lézerezgetni. Viszont az alkatrészeit igen. Arra elmondható, hogy a lézer végzi a legalaposabb munkát.
