A jövő kompakt sportkocsiját tárja a nagyközönség elé a Mazda a Japan Mobility Show-n. Lehet, hogy a Wankel motoros hatótávnövelővel ellátott elektromos tanulmány a következő MX-5-ös?
A Mazda a jelek szerint tovább dolgozik egy Wankel-motoros sportautón, ám nem egészen úgy, ahogy ahogyan a rajongók elképzelték – mondjuk egy új RX7-ben, vagy megidézve az 1991-es Le Mans győztes 787B-t. A Japan Mobility Show-n bemutatott Iconic SP koncepcióautó alapvetően elektromos meghajtású, a Wankel-motor csak a hatótáv növelésére szolgál.
Terebélyesedés
Merev tetejével a Mazda Iconic SP egyértelműen kupé, amely különösen látványos az előre, felfelé nyíló ajtajaival. Ám ezt a tanulmányt néhány tollvonással roadsterré lehet alakítani. Az Iconic SP amúgy sem teljesen új, a kétajtós autó virtuális tanulmányként már 2022 decemberében, a japán márka jövőstratégiájának ismertetésekor látható volt. Az akkori bemutatóhoz képest a színt leszámítva az új, testet öltött tanulmány alig változott, de végre tudunk adatokat. A Mazda Iconic SP 4,18 méteres hosszával, 1,85 méteres szélességével és 1,15 méteres magasságával egy osztállyal a jelenlegi MX-5 fölött áll. A tengelytávja is nagyobb, 2331 mm helyett 2590 mm. Ugyanez vonatkozik a tömegre is. Az Iconic SP 1450 kilót nyom, míg a jelenlegi MX-5 kicsivel kevesebb mint 1200 kilós. A két tengely közötti tömegelosztás is ideálisnak tekinthető, mivel erre a Mazda 50:50 százalékos arányt ad meg.

Sokat sejtetően a Japan Mobility Show-n a Mazda kiállítása teljes egészében az MX-5-re koncentrál. Az összes generáció modelljei, az utcai MX-5 miniatűrjei és az MX-5 jelenlegi, felfrissített ND változata is ott sorakozik a standon, így nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy az Iconic SP gyakorlatilag az MX-5 utódját vetíti előre.
272 kW-os teljesítmény és Wankel-támogatás
A hosszú, lapos első motorháztetős karcsú karosszéria alatt elektromos hajtás lapul, ahogyan azt már a Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV modellből is ismerjük. Ott egy 125 kW-os (170 LE) villanymotor hajtja az első kerekeket, de az MX-5 utódban ez persze hátsókat hajtja majd. Az elektromos energiát 17,8 kWh kapacitású akkumulátor szolgáltatja. A meglehetősen szerény áramtároló-képesség ellensúlyozására egy Wankel-motoros generátort kap az autó. A 8C jelű, egytárcsás motor kamratérfogata 830 köbcenti, teljesítménye 75 lóerő, nyomatéka 117 Nm. Egyetlen feladata egy generátor hajtása, amely az akkumulátort tölti. Az MX-30 esetében ezzel a módszerrel akár 680 kilométeres hatótávolság is elérhető. A koncepció egyébként nem új, egykoron még Győr környékén is köröztek Wankel motoros hatótávnövelős kísérleti Audik, de a német vállalatnál végül elvetették a terveket.

A Mazda hangsúlyozza, hogy ez a hajtás jól skálázható, bőven van még tartalék benne egy sportautó számára. A bemutató autó Wankel motorja például kéttárcsás, amit középen, az utasok előtt helyeztek el. Az Iconic SP villanymotorja 272 kW teljesítményű, ami bő 370 lóerőnek felel meg. A Wankel motor emellett többféle üzemanyaggal is működtethető – beleértve a hidrogént vagy más klímasemleges folyékony üzemanyagokat is.
