Hibrid Újdonságok 2023. február 07.

Renault Austral: Új generáció. Új név. Új esély.

Eddig volt a Kadjar, most itt az Austral. Az új kompakt SUV kizárólag hibrid hajtással érkezik, gazdag felszereltséggel és jutányos áron. Ez a hajtási stratégia is része a konszern főnöke, Luca de Meo által bejelentett „Renaulution” megújulási folyamatnak. Az E-Tech 200 FullHybrid Esprit Alpine csúcsváltozatot a szokatlan Multi Mode váltóval próbáltuk ki.

Feltétlenül értenünk kell, miért volt szüksége az új generációnak új névre is? A kissé mindig is erőltetettnek érzett Kadjar műszó helyébe a latinaustralis, azaz déli jelentésű szóból kreált Austral lép. A franciák szerint ez a név érzelmesebb és hitelesebben hangzik, illetve idegen nyelveken is könnyen kiejthető. A költészet, azaz az alliteráció kedvelőinek pedig feltűnhet, hogy a Kadjar utódjának a neve kezdőbetűje azonos az Arkana testvérmodellével. A nagyon hasonló külső méretek dacára az Austral egy másik, a nagyobb CMF-CD-platformra épül, amelyiken a konszerntestvér Nissan Qashqai is alapul. Ennyi bevezető legyen elég, lássuk az autót! Az E-Tech 200 FullHybrid csúcsváltozatot volt szerencsénk vezetni, további lágy hibrid motorváltozatok később érkeznek.

Névjegy

KATEGÓRIA: kompakt SUV hibrid hajtással
ÁR: árazás alatt, várhatóan kb. 12 millió Ft-tól, E-Tech kb. 16 millió
ÉRTÉKESÍTÉS: várhatóan 2023 elején érkezik Magyarországra
VETÉLYTÁRSAK: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Toyota Corolla Cross

Hátrafelé nem a legjobb a kilátás, de legalább a tolatókamera széria a Techno felszereltségtől tartozék

Csúcsváltozat 200 lóerővel

Mindazonáltal, ez a legerősebb hajtáslánc önmagában is elég érdekes műszaki megoldásokat rejt. Egy 131 lóerős, 1,2-es, háromhengeres benzinmotor dolgozik benne össze két elektromos géppel, amelyek együttes teljesítménye 50 kW (68 LE). Így az E-Tech 200 hajtásának rendszerteljesítménye 147 kW, vagyis 200 LE. Ám az igazi érdekességet az erőátvitelben találjuk, a Renault külön úton jár ezen a területen az úgynevezett Multi Mode váltóval. A rendszer mindösszesen 15 fokozattal dolgozik, ami az elektromotorok két, és a belső égésű motor négy fokozatának az összjátékából adódik. Ráadásul a váltónak nincs szüksége kuplungra, mivel az elindulás mindig elektromos hajtással történik. De még szinkronizálás sem kell a fokozatoknak, a 400 voltos rendszer indítógenerátora ugyanis villámgyorsan képes gondoskodni a fogaskerekek összekapcsolódásához szükséges megegyező fordulatszámra hozásáról. A kompakt, homlokkerekes rendszer egy egységet alkot a meghajtó elektromotorral és az indítógenerátorral.

Az Esprit Alpine csúcsfelszereltség többek közt 20 colos kerekeket, kanyarfényszórót, elektromos állítású üléseket, nappabőr kormányt és számtalan Alpine feliratot tartalmaz

Már az első kilométereken meggyőződhettünk róla, hogy gyakorlatilag feltűnés nélkül ügyködik a hajtáslánc. Akusztikailag visszafogott marad a háromhengeres, a belső égésű motor bekapcsolódása és kilépése nagyon olajozottan történik, a fokozatok közötti váltás szintúgy. Külön érdekessége a Renault rendszerének, hogy soros és párhuzamos hibrid hajtást is lehetővé tesz. A választható öt menetmód skálája a tisztán elektromos hajtástól az elektromotor és a belső égésű motor különböző kombinációin át a rekuperációs üzemig terjed.

Ám a legszebb az egészben az, hogy az utasok az égegyadta világon semmit sem érzékelnek az összetett technika ügyködéséből. Még az egyes hibrid autókra nagy terhelésnél oly jellemző, kellemetlen benzinmotor- bégetés is csupán jelzésértékkel, nagyon legyengített formában érhető tetten. Egyedül akkor válik hektikussá a dolog, ha a gázpedált vadul nyomkodni kezdjük, ilyenkor a rendszer hajlamos egy pillanatra megtorpanni, mielőtt a fogaskerekeket és a motorokat a megfelelő felállásba rendezi ahhoz, hogy zökkenőmentesen folytatódjon a menet. Bár hozzá kell tenni, ez a 200 lóerő inkább a fékezett habzású fajtából való.

Elég helyet, nagy fejteret és két kényelmes ülést kínál az Austral a hátul utazóknak. A csomagtérbe maximum 1525 liter pakolható, felhajtott támlákkal ebből 500 liter marad

Új az Austral továbbfejlesztett összkerékkormányzása is. A hátsó kerekek öt fokkal képesek ellenirányba befordulni, amivel az Australt szokatlanul szűk, csupán 10,1 méteres fordulókörhöz segítik. Egy ennyire kompakt autónál talán nem első prioritás, de a 4Control Advanced (extra, csak a magasabb felszereltségi szintekhez) még többre képes, 50 km/h felett szükség esetén egy fokot az első kerekekkel együtt el tudnak fordulni, ezzel javítva a stabilitást.

Agilis és fordulékony

Mindenesetre az Austral még lendületes vezetésnél is igazán fordulékonynak mutatkozik, tisztán bekormányozható a kanyarokba, csak egészen enyhén alulkormányzott, és igazán stabil is marad. A biztonságos menettulajdonságokat viszont a legkevésbé sem túlzottan feszes futóműhangolással érték el. Épp ellenkezőleg, az Austral kellemesen puhán rugózik, és még a durvább behatásokat is fölényesen képes kezelni. Kifejezetten kellemes az élet az igényesen bebútorozott fedélzeten, jól tetten érhető a franciák igyekezete a magas kidolgozási és anyagminőség elérésére, e téren is igen jó benyomást tesz az Austral. Tágas a helykínálat, a hátsó ülés két részben dönthető és 16 centiméterrel elcsúsztatható, ez is hozzájárul ahhoz, hogy az új Renault családi SUV-ként is jól szolgál. A kezelése nagyrészt megegyezik az E-Tech Megane-éval, egy nagy érintőképernyő nyúlik el az elöl ülők előtt, viszont a leggyakrabban használt funkciókhoz van néhány közvetlen elérést biztosító gomb is. Kissé idétlennek tűnik a középkonzol első részén a repülőgépek tolóerő-szabályzó karjára emlékeztető testes fogantyú, amely nem ám mondjuk a váltó választókarjául szolgál, hanem csupán a tárolórekeszt mozgatja, illetve a csukló alátámasztására szolgál. A váltó kapcsolóját viszont a kormányoszlopon, az ablaktörlő és a hangerőszabályzó kapcsolói közé rejtették el.

A nagy fogantyú a tárolórekesz fedelét nyitja, illetve alátámasztja a csuklót a kezelőszervek használatakor

Mit mondhatnánk még el az Australról? Talán, még annyit, hogy 32 különböző asszisztensrendszere van, amelyek közül jó néhány alapáron jár, elöl-hátul LED-ek világítanak, és az árlista várhatóan már valahol 12 millió forint felett elkezdődik (MildHybrid 140). Szóval, Renaulution? Fog ez menni!

Értékelés

Finom működésű, egyéni hajtásrendszer, kényelmes és agilis futómű, jó helykínálat, praktikus, jó minőségű és lakályos berendezés, ráadásként visszafogott árképzéssel. Mindezt felmutatta az új Renault hibrid SUV az első próbaút során. Igazán izgalmasnak ígérkezik az első összehasonlító teszt a jól ismert vetélytársakkal.

Szöveg: Heinrich Lingner/KF
Fotók: Angelika Emmerling, Renault

Kapcsolódó cikkek