Már megint egy e-CMP alapú autó! Mit tudhat másként az Alfa Romeo új kis SUV-jának elektromos csúcsverziója, a Junior Veloce, mint a másik 11 testvérmodell?
Szöveg: Gajdán Miklós, Fotók: Alfa Romeo
Felsorolni is már-már fárasztó őket: Citroën e-C4 és X, Dongfeng Aeolus, DS3 Crossback E-Tense, Fiat 600e, Jeep Avenger, Lancia Y, Opel Corsa-e és Mokka-e, Peugeot e-208 és e-2008 – ezek, illetve elektromos változataik mind a Stellantis e-CMP padlólemezére épülnek. És most Alfa Romeo márkanév alatt is megjelent egy típus, a Junior, amelynek elektromos kivitelei ugyanezt használják. A felsoroltakból már többet is próbáltam, és bár találtam köztük finom kivitel- és viselkedésbeli különbségeket, nem volt nehéz rálelni az egyező részletekre. Elképzelhető ezután, hogyan álltam a Juniorhoz, még ha most először csak a csúcsmodellt, a 280 lóerős Veloce változatot próbálhattam.
Jó, jó, a motor teljesítménye csaknem kétszeres, és a kerekek is 20-asok, ami azért ígéretes, de a padlólemez, benne a nettó 51 kWh kapacitású NMC- akkumulátorral, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű, és a külső méretek mindmind majdnem teljesen egyeznek a rokonokkal. De csak majdnem, mert az első körök után nem lehetett mást tenni, mint elismerően csettinteni!
Ráadásul nem csak a méretkategóriához és az 1590 kg-os tömeghez képest bivalyerős motor miatt. Természetesen a 280 lóerőre támaszkodva – ha nem is nyaktörő lendülettel, de igen becsületesen meglódul a legkisebb, a Mitót és a Giuliettát egy személyben helyettesíteni hivatott Alfa, és ezt a tényt az 5,9 másodperces 0–100 km/h közötti sprintidő is aláhúzza. Inkább amiatt érdemli meg az elismerést, ahogy fordul, és ahogy vezetni lehet! Kanyarban a viszonylagos alacsonyságának és mély súlypontjának tulajdoníthatóan alig dől, pontos és visszajelzést nem nélkülöző kormányával pedig tökéletesen követi az ívet. Még annál is pontosabban, mint várnánk és gondolnánk. Az Alfa mérnökei ugyanis nem hagyományos, hanem önzárásra képes Torsen difit szereltek az első kerekek közé! Az eredmény nem is marad el. Orrtolási hajlam szinte egyáltalán nem érezhető, gázadásra úgy húz vissza az ívre a Junior, mintha pórázon vezetnék. Gázelvételre ugyanakkor hajlamos megriszálni a farát, de nem durván, csak annyira, hogy egészségesen feljebb pumpálja bennünk az adrenalinszintet.
Röviden összefoglalva kimondottan élvezetes vezetni a csúcs Juniort, ami persze tovább fűszerezhető a vezetőiüzemmódválasztó dna kapcsoló „d”, azaz dinamikus állásba kattintásával. Ilyenkor még hirtelenebbül reagál a gázadásra a villanymotor, a kormány is elnehezedik, a hatalmas féktárcsákat, elöl rögzített, négydugattyús féknyergeket felvonultató fékrendszer pedig tisztán hidromechanikus működésre vált, hogy a legélesebb helyzetben is érezhető és finoman adagolható legyen a fék. Hozzátenném, hogy a normál „n” és a takarékosságra hangolt „a” állásban sem volt érezhető, hogy az elektromos visszatápláló fékezést mikor váltja a hagyományos rendszer.
A sportos vezetést támogatják a testhezálló, de egyben kényelmes első ülések, amelyek hátulja kemény műanyag borítást kapott. Ennek nem biztos, hogy örülnek a hátul ülők, akiknek nem kimondottan tágas hely áll a rendelkezésükre. A három helyzetben rögzíthető padlójú csomagtartó ellenben a 400 literes térfogatával elég nagy, így a hosszú utakra indulást nem ez teszi meggondolandóvá, hanem a hatótáv, ami visszafogott vezetésnél csak kevéssel több 300 km-nél, míg sportos stílus mellett alig haladja meg a 200-at. De az akku a 100 kW-os egyenáramú tölthetőségnek hála legalább viszonylag gyorsan, 27 perc alatt 20-ról 80 százalékra tölthető.
Ezek után már csak az a kérdés, hogy a Junior hibrid és kisebb teljesítményű elektromos kivitelének viselkedése vajon mennyire hasonlít a Stellantis többi e-CMP-s típusáéhoz?
NÉVJEGY
Listaár: 10 990 000 Ft-tól
Teljesítmény: 136 lóerőtől
Saját tömeg: max. 1590 kg
ÉRTÉKELÉS
A többi, vele azonos platformra épülő típushoz képest teljesen másképp viselkedik a Junior Veloce. Mindenekelőtt sokkal élvezetesebb vezetni, ami több, a futóművet és a hajtásláncot érintő módosításnak tulajdonítható. Képességei ellenére, magas ára és korlátozott hatótávja miatt a Junior Veloce valószínűleg rétegautó marad.