Aktuális 2024. augusztus 30.

UGYANAZ MÁSKÉPP

Másfél évtizedet kellett várni a Land Cruiser új generációjára, amely már a statikus bemutatóján is akkora feltűnést keltett, hogy az első 1000 darab Németországba szánt autót 30 perc alatt online elkapkodták, és azóta csak várólista van.

Szöveg: Torsten Seibt/BL, Fotók: Harald Dawo/Toyota

Ez a váratlan rendelési roham, a kifutó generáció után ugyanis már nem nagyon kapkodtak Németországban, a sikeres formatervezői munkát jelzi. Új, dobozszerű megjelenésével a 250/J25 jelzésű Land Cruiser erősen emlékeztet múlt századi klasszikus elődeire, mindenekelőtt a kultikus J6-os sorozatra. Ráadásul a Toyota megengedte magának a két első hűtőmaszk luxusát is. A limitált First Edition, amelyből Európa 3000 példányt, ezen belül Németország 300-at kap, klasszikus kerek fényszórós. Az összes többi új Land Cruiser téglalap alakú lámpákkal villant – ha kell.

Amint az a generációváltásoknál megszokott, az autó minden dimenzióban nőtt egy kicsit. Nyolc centiméterrel hosszabb és magasabb, kilenccel szélesebb lett, így az új, szögletesebb dizájnnal együtt ennek megfelelően igencsak masszívnak tűnik. A tengelytáv is megnőtt hat centivel, ami különösen a második sorban utazók számára örömteli esemény.

Mint a konszern összes új igazi terepjárója, a Land Cruiser is a TNGA-F létraalvázas platformra épül. Maradiság? Lehet, de ebben az esetben van értelme, és kimutatható rajta fejlődés is. A Toyota szerint az elődjéhez képest az új hegesztési és ragasztási technikák révén 30 százalékkal merevebb a stabil létraalváz. Hátul, a korábbi generációkhoz hasonlóan, merev tengelyen forognak a kerekek, míg elöl független, dupla keresztlengőkaros felfüggesztés végzi a dolgát. Ez egyébként most még szabadabban képes mozogni. Az első stabilizátor egy gombnyomással kikapcsolható, így nagyobb rugóutat és ezáltal nagyobb mozgásteret ad a kerekeknek terepen. A gépháztető alatt a jól bevált motort találjuk. A 1GD-FTV kódnevű, négyhengeres dízelmotor az elődből került át, de átdolgozott turbófeltöltővel és valamivel gyorsabb gázreakcióval. Később a 2,8 literes motor ékszíjas indítógenerátoros mild hibrid kiegészítést kap, ami ötszázalékos fogyasztáscsökkenést és a jellegzetes, öreg teherautókéra emlékeztető hangú indítómotor búcsúját hozza majd el. Ez azonban egyelőre a jövő zenéje.

A szögletes forma a Land Cruiser család ősmodelljét idézi. Létra típusú alvázával és hátsó merev tengelyével az új J25 nem sportautó, hanem egy különleges képességekkel megáldott kényelmes és megbízható útitárs

Kapkodjuk a fejünk

A Land Cruiser rögtön a beszállás után meghozza az első hűhapillanatot. Gombok mindenfelé! Tekintettel a modern autók kényelmetlenségére, ahol minden funkcióhoz érintőkijelzőt kell nyomkodni és almenüpontokat kell keresgélni, ez megkönnyebbülés. Vezetési módok, klímabeállítások, terepjáró-funkciók, mindennek megvan a maga kapcsolója. Ezt a könnyű kezelhetőséget kiegészíti a nagyon széles, borotvaéles képű központi érintőképernyő. A kilátást kifelé a tekintélyes motorháztető uralja, de az alacsony övvonal és a határozott élek miatt a nagy méretű cirkálóból jó a kilátás és minden sarka könnyen felmérhető. Mindemellett a Land Cruiser hű marad a nevéhez. Ezzel az autóval nem elhajtasz, hanem útnak indulsz. Ezt a nagyon különleges, erőt és masszívságot nyújtó vezetési élményt egyértelműen elődjétől örökölte.

Bár az új Land Cruiser vezetési szempontból már az első méterektől fogva érezhetően az elődei vonalát viszi tovább, mindent egy kicsit pontosabban, határozottabban és finomabban csinál. A futómű egyértelműen javult, és bár még mindig buzgón reagál a bukkanókra, már nem hajlamos akkorákat hintázni, mint korábban. A durva döccenéseket a kormány enyhe rázkódásaként érezni, a többit kivasalja a Toyota.

Új kormánymű, új futómű

Ahogy telnek a megtett méterek, érezzük, hogy az irányítása mennyivel precízebb. Elektromos szervokormányt építettek be, amely a korábbinál határozottabban és pontosabban működik, és olyan új segédeszközök beépítését is lehetővé tette, mint a sávtartóasszisztens. Azt, hogy a Toyota szóvivője a bemutatón a BMW X5-öshöz hasonló közúti SUV-okhoz akarta hasonlítani a Land Cruisert, kezeljük jószándékú túlzásként. Minden fejlesztés ellenére a futómű és a kormányzás messze áll a SUV-ok stílusától, viszont nem vérzik el az autó akkor sem, amikor a BMW-t már rég traktor vontatja ki a terepről, ahol elakadt. A Land Cruiser nem rejti véka alá, hogy egy nehéz és masszív jármű, ezt minden méteren érezni. Ám ez megnyugtatóan hat, és egyértelművé teszi, hogy itt nincs helye semmilyen heveskedésnek. Ambiciózusan felfelé száguldani egy hágóra vezető szerpentinen? Meg lehet próbálni, de nem jó ötlet.

Az úttartás alapvetően sokat javult, többek között a szélesebb nyomtávnak és az egyértelműen továbbfejlesztett felfüggesztésnek köszönhetően. Ez csökkenti az oldalirányú dőlést és a pattogásra való hajlamot, de nem szünteti meg azokat teljesen. Végül is a súlyt és a magasságot nem lehet figyelmen kívül hagyni. És ha nem száguldani akarunk, csak kényelmesen közlekedni? Ebben jól teljesít a Land Cruiser, nagyon kényelmes az autóval utazni. A Toyota még a legmostohább időjárásban is gyorsan bizalmat ébreszt.

A legnagyobb előrelépés azonban az új sebességváltó. A nyolcfokozatú automata az Aisintől származik, és olyan ügyesen helyezi rivaldafénybe a jól bevált turbódízelt, hogy olyan érzésünk van, mintha egy teljesen új motor lenne. Míg a korábbi hatfokozatú automata nagy sebességnél hiperaktív váltásokkal próbálta ellensúlyozni az elveszettségét, a mostani igazán jól működik. A motort mindig a magas nyomatéktartományban tartja, a váltások ügyesek, az átmenetek simák. A változatlan teljesítmény ellenére így dinamikusabb vezetési benyomást kelt. A húzóerő különösen lenyűgöző. Nyilván a Toyota is így gondolta, mert az új generáció vontatási kapacitása fél tonnával 3,5 tonnára emelkedett.

Mi a Land Cruiser előnye a modern SUV-okkal szemben? Az, hogy nem csak úgy tesz, mintha tudna terepen járni, hanem valójában tud. És még hogy! Az összkerékhajtásnak, a zárható differenciálműveknek, a terepre is hangolt vezetéstámogató elektronikáknak és a bőséges hasmagasságnak köszönhetően megbirkózik minden, autó számára egyáltalán járható akadállyal. A tudása ilyen téren sokkal nagyobb, mint a legtöbb felhasználó bátorsága.

A Crawl Control nevű automata rendszerrel, amely egyfajta terepjáró-tempomat, még a kezdők is elindulhatnak durva terepre. Az autó mindent szabályoz, méghozzá többféle választható sebességnél. Felfelé gyorsítson, lefelé fékezzen, a fékezéssel finoman állítsa be az erőelosztást, csak guruljon szabadon? Minden megoldható. Közben csatottog, kerreg, nyikorog minden az autó alatt, de rendületlenül haladunk előre. A jó az, hogy az autó az elektronikus segítség nélkül is ugyanolyan ügyes, amikor a kiépített út véget ér és kezdődik a terep. Persze ehhez tudnunk kell, hogy mikor mit kapcsoljunk be és ki a hajtásláncban, de ebből a szempontból ugyanaz maradt a Land Cruiser, ami volt.

Jelentős a fejlődés az előző generációhoz képest, különösen közúton. Ez elsősorban az új nyolcfokozatú, automata sebességváltónak és a klasszikus felépítésű futómű ügyes továbbfejlesztésének köszönhető. A Toyotának azonban a Land Cruiserrel továbbra sincsenek SUV jellegű dinamikai ambíciói – és ez így van jól.

ÁR: 34 860 000 Ft-tól
TELJESÍTMÉNY: 204 LE/150 kW
NYOMATÉK: 500 Nm

Kapcsolódó cikkek