Új Guinness világrekord született tolatásban, amihez 1914 lóerő, egy elszánt horvát cég és egy némat vezetéstechnikai pálya kellett!
A Rimac-nál alighanem elfecsérelt hónap az, amikor nem állítanak fel egy új sebességi, gyorsulási vagy körrekordot. A Nevera névre hallgató autójuk, egy igazi e-hypercar neve ott szerepel a Goodwood és a Nürburgring rekordlistáinak élén. De eddig mindig a pokolian gyors előrefelé menés volt a lényeg, de most 180 fokos fordulatot vett a dolog.
Ahogy a mellékelt videó is látható, a Rimac tesztpilótája, Goran Drndak 275,74 km/órás sebességet ért el hátramenetben a nemrég bemutatott és limitált „Time Attack Edition” különleges modellel, a Rimac Neverával az észak-németországi Papenburgban található autóipari tesztpályán. Hogy ez mennyire gyors, azt egy korábbi rekorddal való összehasonlítás mutatja: 2018 őszén az ex-Formula E versenyző, Daniel Abt egy erős elektromos hajtásra átalakított Audival „csak” 210 km/h-val állította fel az akkori hivatalos világrekordot ebben a szakágban. Most Drndak majdnem 66 km/h-val volt gyorsabb a Rimacban.
A rekordhoz kellett, hogy a Nevera nem rendelkezik sebességváltóval, hanem minden kereket saját motor hajt. Ennek eredményeként a hajtáslánc ugyanolyan vehemensen gyorsul tolatáskor, mint előrefelé haladva. Ez azért is hasonló, mert a Nevera aerodinamikáját természetesen úgy tervezték, hogy előrefelé haladva a lehető leggyorsabban haladjon, ami korlátozza a sebességet az ellenkező irányba való haladáskor. Ott van még a biztonsági szempont is. „Mindenképpen kellett egy kis megszokás” – mondta Drndak a rekordot jelentő vezetés után. „Egyenesen előre nézel hátrafelé, és nézed, ahogy a táj egyre gyorsabban és gyorsabban elhalad melletted, és érzed, hogy a nyakadat előre húzza, majdnem úgy, mint ahogyan azt általában egy erős fékezéskor tapasztalod.” Ráadásul a sofőrnek még mindig képesnek kellett lennie enyhe kormánykorrekciókat végrehajtani, hogy a Neverát az irányban tartsa.
Előre 412 km/h a végsebesség
Hogy előrefelé milyen gyors az autó, az már 2022 novemberében kiderült. A Nevera ugyan ezen a tesztpályán elérte a 412 km/órás sebességet, ahogy a másik videóból kiderül. Ezzel a világ leggyorsabb elektromos autója lett. A rekordot a Racelogic V-Box nevű, nagy pontosságú GPS-alapú mérőeszközzel mérték.
Az őrült sebesség eléréséhez a Rimacnak szüksége volt egy oválisra, amely kellően hosszú egyenesekkel rendelkezik. A papenburgi pálya két ilyen szakasza is van, egyenként négy kilométeresek, amelyek több mint 400 km/h-s sebességet tesznek lehetővé. Ehhez Miro Zrnčevićnek a kanyarból az egyenesre való kijutáshoz körülbelül 250 km/h sebességgel kellett kilépnie. Az ügyfelek egyébként aligha élvezhetik a rekordsebességet. Számukra a Nevera csúcstempót 352 km/h korlátozzák. Csak különleges ügyfélrendezvényeken – a Rimac csapat támogatásával és ellenőrzött körülmények között – autózhatnak a 412 km/h-s végsebességgel.