Az Apple autó bejelentésére évek óta várunk, így előzhette be egy másik mobileszköz gyártó óriás, a Xiaomi!
Úgy tűnik, az Apple-nek csak utalnia kell valaminek a megvalósítására, és a technológiai világ gyakorlatilag összefog az elképzelés megvalósítása érdekében. Így volt az óráknál. Az Apple-nek csupán az YSL korábbi főnökét kellett felvennie, hogy elinduljanak a pletykák egy divatközpontú hordozható eszköz körül, a Samsung pedig gőzerővel beleálljon a Galaxy Watch megalkotásába. A vállalat utalt arra, hogy az AR/VR a jövőjük, a Facebook pedig szó szerint átnevezte magát Meta-ra, hogy erre az ötletre építsen. Az Apple autó kiszivárogtatások és híresztelések évei után pedig a Xiaomi előzött, és jelentette be az SU7-et, az első elektromos autójukat.
Persze még nem hivatalosan, nem volt nagy sajtócsinnadratta, de az autóról készült képeket a kínai kormányzati szabályozó hatóság nyilvánosságra hozta, különböző technikai részletek kíséretében. A bejelentés nem meglepő a technológia világát figyelők számára, mivel a Xiaomi korábban már készített elektromos robogókat a Mijia almárka alatt. A Xiaomi arra törekszik, hogy gyakorlatilag minden terméket elkészítsen, mivel a nevük annyit jelent, hogy “kis rizs”, ami egy buddhista koncepcióra utal, miszerint kicsiben kell kezdeni és a csúcsra jutni.
A nemrégiben bemutatott SU7 az elektromos járművek piacának izgalmas és sikervárományos szereplője lesz. Bár a jármű mögött a Xiaomi márka áll, a tényleges gyártást a Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC), egy kínai, állami tulajdonú vállalat végzi. Ez az együttműködés stratégiai lépés a Xiaomi számára, mivel új területre merészkedik, miközben kihasználja a BAIC gyártási szakértelmét.
Az SU7 formatervét tekintve a Tesla Model S-hez hasonló, közel három méteres tengelytávval és kupészerű formával. Teljes hossza a Model S-hez hasonló, éppen hogy rövidebb, mint öt méter, és a kínai piac hosszú tengelytávú luxusszedánok iránti rajongását kívánja kihasználni.
Az SU7 többféle változatban lesz kapható. Az elektromos autóknál megszokott módon egymotoros, hátsókerék-hajtású, 295 lóerő körüli teljesítményű és egy kétmotoros összkerékhajtású, lenyűgöző, 663 lóerős változattal. A járművek súlyukban és akkumulátortechnológiájukban különböznek, a prémiummodell nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorral rendelkezik, szemben a kedvezőbb árú változat lítiumvas-foszfát (LFP) akkumulátorával. A csúcskategóriás modell várhatóan 100 kWh-s akkumulátorral és 800 voltos architektúrával is rendelkezik majd. Emellett egyes modellek a tetőn feltűnő lidar-tömböt viselnek majd, ami fejlett vezetőtámogató és potenciális autonómiafunkciókra utal.
A Xiaomi ambíciói az SU7-essel túlmutatnak egy luxus elektromos autó gyártásán. Az jármű várhatóan a cég által kifejlesztett autós szoftverekkel fog rendelkezni, amelyek integrálódhatnak a vállalat hatalmas ökoszisztémájába, a kütyükbe és szolgáltatásokba. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy ez az integráció milyen mértékű lesz, és hogy globálisan is használható lesz-e, vagy elsősorban a kínai piacra összpontosít.
Furcsa módon a Xiaomi nem az első technológiai vállalat, amelyik az elektromos autó bizniszbe beszáll. Még 2020-ban a Sony is feltűnést keltett, amikor bemutatta a Mission S-t, az egyik első, önvezető funkciókkal rendelkező autóipari koncepcióját. Ez, bármennyire is lenyűgöző volt, csak egy koncepció bizonyításának volt szánva, a Xiaomi SU7 EV-je a kínai kormányzati szabályozó hatóság jóváhagyását követően valóban napvilágot lát. Ami az autó globális elérhetőségét illeti, egyelőre bizonytalan, hogy a Xiaomi tervezi-e az SU7 forgalmazását Kínán kívül. A márka jelentős szereplő Ázsiában és Európában, különösen a jó ár-érték arányra érzékeny területeken, ami nem biztos, hogy szerencsés egy luxus elektromos autó piacra dobásánál. Az SU7 azonban tökéletes lehet arra, hogy a Xiaomit feljebb pozícionálja, ami más technológiai vállalatokat is befolyásolhat, hogy járműgyártásba fogjanak, mivel az okostelefon-piacon nagy sikereket elérni már nem lehet a telítettsége miatt.