A Qashqai jól fogy, nem kellett radikális változásokat végezni a ráncfelvarrás során, de vajon jó irányba módosítottak rajta a Nissan mérnökei?
Szöveg: Busánszky Lajos, Képek: Nissan/ams
Hogy a fék nagyon jó, az a portugáliai Faro melletti vadregényes hegyi szerpentinen derült ki, amikor az egyik kanyarban a semmiből termett előttem – igen lassú jármű formájában – egy harminc centi magas fekvőbicikli. Messze ez volt a ráncfelvarrást kapott Qashqai bemutatójának legizgalmasabb pillanata, legalábbis számomra.
A Nissan számára azonban sokkal nagyobb volt a tét. A Qashqai a megjelenése óta kategóriájának egyik legnépszerűbb darabja, de ez nem jelenti azt, hogy mindig és mindenhol az eladási listák élén állt volna. A 2021-ben bemutatott generáció viszont ismét a legkeresettebbek közé emelte a modellt Európa több országában, így radikális módosításokkal a nissanosok nem akarták megtörni a lendületét. Ezért hangsúlyozták kiemelten a bemutatón, hogy a Qashqai tulajdonképpen európai autó, mivel a formaterv és a műszaki megoldások nagy-britannai, spanyol és német helyszíneken születtek.
Vizuálisan a legnagyobb újdonság a hűtőrács és a lámpák. A hátsóról Matthew Weawer, az európai Nissan formatervezési központ elnökhelyettese látható elérzékenyüléssel beszélt perceken át, alighanem ő fönökölte azt a folyamatot, aminek eredményeképp sokkal erősebben világít, mint az előző – a felhasznált OLED-panelek és a különleges kialakítása miatt. Ilyen fénye csak a sokkal drágább prémiummodelleknek van –, hangzott el a bemutatón, és a látottak alapján nem volt okom kétségbe vonni a kijelentést.
A Qashqai ráncfelvarrásának tulajdonképpen minden pontjára ez, a lépés a prémiumszint felé igaz. Még csendesebb lett az új, vastagabb üvegek, okosabb és kényelmesebb a használt anyagok és a némileg megemelt alapfelszereltség miatt, bár ezen a téren eddig sem volt panasz rá. Ezt az utazási konfortot két-három generációval korábban csak kategóriákkal feljebb lehetett megkapni. Persze van, ahol spórolni kellett. Ilyen például a középkonzol karbonmintát, illetve zongoralakkot utánzó fekete műanyag borítása. Azon kívül, hogy igazi ujjlenyomatmágnes, ha úgy esik rá a fény, akkor hirtelen el tudja vakítani a vezetőt, ami rendkívül kellemetlen.
A motorok terén a ráncfelvarrás nem hozott újat. A 1.3 DIG-T 140 lóerős négyhengeres motorral és hatfokozatú, kézi váltóval maradt az alapmodell, amelynek erősebb, 158 lóerős változata CVT-váltóval és összkerékhajtással is rendelhető. A teljesítményt tekintve a 190 lóerős 1.5 VC-T e-Power maradt a kínálat csúcsán, amelyet villanymotor hajt, amelyhez az áramot egy háromhengeres, változó sűrítésű, belső égésű motor termeli.
Ezt a kivitelt lehetett kipróbálni a bemutatón, és a vezetési élményt tekintve sem sok minden változott. E-Powerként a Nissan SUV egyszerre erős és kényelmes, de nem akar sportkocsinak mutatkozni. Csendesen és késlekedés nélkül indul, lendületesen és váltás nélkül gyorsít, miközben a belső égésű motor fordulatszáma a terhelésnek megfelelően nő, anélkül, hogy a háromhengeres turbómotor tolakodóan előtérbe kerülne, sőt a legtöbbször a hangját sem hallani.
A vevőmágnes neve Google
A legnagyobb újdonság az infotainmentrendszerben van. A Renault-hoz hasonlóan a Nissan is átállt a Google appjaira és asszisztenseire. A középső konzol tulajdonképpen egy nagy, Android-alapú okostelefonként működik. Az immár széria 12,3 colos képernyőn nemcsak a navigáció rendelkezik a már megszokott Maps logikával és kinézettel, hanem a hangvezérlés és az Android-univerzum egyéb alkalmazásai is. Aki ezzel elboldogul az okostelefonján, az a Qashqaiban is eligazodik. Az Applerajongók ehelyett a Wireless CarPlay-en keresztül érhetik el a számukra megszokott felületet.
A Nissannál külön kiemelték, hogy ez a megszokott felület, és a könnyű kezelhetőség vevőcsalogató dolog. Mint ahogy a jó árazás is. A ráncfelvarrott Qashqai sok részletben lépett feljebb, de szerencsére az árlista utolsó sorában nem.
ÖSSZEGZÉS
Megőrizni a bevált dolgokat, a többit pedig gondosan optimalizálni és egy kicsit feljavítani. Valószínűleg ez volt a mottója a Qashqai faceliftjének. És joggal – hiszen a jól felszerelt és tisztességes árú SUV-nak nem volt szüksége másra, mint egy felfrissített külsőre és egy új infotainmentre.