Veterán 2025. május 21.

Szénporos nyugdíjas – Mercedes-Benz W120 (180) Binz kombi (1956)

Sokáig egy német szénbányában szolgált belső mentőautóként, majd holland magánkézbe került. A már hétköznapi használatra átalakított kombi teljes restaurálását pedig Óbudán végezték.

Írta: Gergely Béla Fotók: Papp Zoltán

Az 1950-es években egy civil használatra szánt Mercedes-Benz kombi erősen szentségtörésnek számított. Sem a gyár, sem a vásárlóközönség nem volt még erre felkészülve. Az előbbi inkább a presztízsét féltette, utóbbi pedig gazdaságilag nem tartott ott, hogy a csillagos márka típusai közül válasszon. Aztán változtak a szelek és az igények, így a Mercedes 1978‑ban beadta a derekát, és a W123-asból már készített gyári kombi változatot. Addig azonban csak külső cégek alakítottak át négyajtós limuzinokat speciális feladatokat ellátó járművekké. A három legnagyobb ilyen volt a Binz, a Miesen és a Pollmann. A cikkben szereplő gépkocsi a lorchi Binz gyárban készült 1956-ban. A Mercedes-Benz egy alapozott, négyajtós részkarosszériát adott az átalakítást végző üzemnek. A kombi változat egyébként műszakilag teljesen megegyezett a W120/121-es szériával, a karosszéria viszont csak a B oszlopig maradt meg, onnan kezdve a tetővonal, a hátsó oldalajtók a raktér és az ablakai, valamint a kétszárnyú hátsó ajtók mind a Binznél készültek. Ezen felül a mentőautók speciális kiegészítőit is Lorchban szerelték be: sziréna, villogó, utastérfűtés, tetőszellőzők, kihúzható hordágy, térelválasztó fal, műbőr és alumínium ajtóborítás és még jó néhány apróság. Ezeken felül egyedi kéréseket is teljesítettek.

Ezen a konkrét autón az adatlapja szerint a különleges kérések kiterjedtek a felfüggesztésre, extra vonószemeket kapott az autó elöl és hátul, illetve külön csatlakozót is szereltek bele a kézi lámpának. A megrendelő az Ahlenben működő Steinkolhenbergwerk Zeche Westfalen AG. volt. A szénbánya 1956. január 12-én Dortmundban vehette át az új mentőautóját. Nagy valószínűséggel évtizedekig szolgált ott, ebből az időszakból én nem találkoztam semmilyen információval. A következő fennmaradt hivatalos dátum az 1999. május 26., amikor először regisztrálta új tulajdonosa Hollandiában. Itt megint van egy fehér folt a történetben.

Majd következett a magyarországi felújítás. Az óbudai műhelybe 2022-ben került, az akkor már bordó színű, teljesen civil használatra átalakított kombi. Csüllög Zsolt és csapata az első ránézésre jó alapnak kinéző autón rengeteget dolgozott. A karosszéria csak a teljes tisztítás után mutatta meg, hogy mennyire esett áldozatául a korróziónak és a becstelen javítgatásoknak. A két első sárvédő és az ajtók helyett hibátlanokat kapott, az egyéb kisebb és nagyobb javításokat viszont helyben végezték el. Komplett, új doblemezeket gyártottak, javították a nyúlványokat, a padlólemezt és az összes, a típusra jellemző hiátust friss lemezekkel pótolták. A kész karosszéria bordó helyett visszakapta a gyári színét. A steingrau DB169-es színkód eredettileg a tetőlemezen is olvasható volt.

Ebből a szemszögből egy teljesen széria Ponton szedán belsőt láthatunk

Az első és a hátsó futómű, a motor és a váltó is teljes felújításon esett át. Az erőforráson a szétszedés előtt ellenőrző méréseket végeztek, ami alapján nem tűnt rossz állapotúnak. Szerencsére csapágyazni nem kellett, de minden mást rendbe tettek rajta. Az ügyfél kérésére pedig kapott egy elektronikus gyújtást. Az elektromos rendszerben is találtak oda nem illő beavatkozásokat a szakemberek, ezért úgy döntöttek, hogy vesznek egy új kábelköteget. A méretpontos, színazonos vezetékköteg Németországból érkezett. A kárpitok és az ülések is az óbudai műhelyben készültek. Itt annyit módosítottak, hogy az alumínium-műbőr kombináció helyett csak műbőrt használtak az ajtóborításoknál. Az ülések szövetanyaga is a gyári mintát követi.

Az összerakás során a speciális kiegészítők nagy része visszakerült az autóba, többek között a sziréna és az utastérfűtés. Ami a legnagyobb nehézséget okozta a felújítás közben, hogy a hátsó oldalablakok kédergumija beszerezhetetlen, mivel a Binznél készült, így nem gyári kialakítású, nem is kapható. Marad a gyártás vagy hasonló gumialkatrész keresése. Az utólagos ablakok síküvegből készültek, így azokat könnyű legyártani, ha szükséges.

A közel kétezer kilométeres próbaút során csak apró hibák jöttek elő. Viszont egyik alkalommal fura hangra lettek figyelmesek Zsolték. A hátsó traktusból érkezett. Mint kiderült, a differenciálmű fogaskerekei kuszálódtak össze, ami nem szokványos, de itt most ez is megtörtént. Természetesen javítottuk. Azért a többes szám első személy, mert a szétszedésben és az összerakásban már én is tevékenyen részt vettem. Hiába a mindenre kiterjedő, alapos felújítás, ha nem is homokszem, de némi szénpor azért kerülhet a gépezetbe.

MŰSZAKI ADATOK

MOTOR

1767 cm3, 52 LE

Folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres benzinmotor. Furat 75 mm, löket 100 mm, összlökettérfogat 1767 cm3. Legnagyobb teljesítmény 52 LE 4000/min, legnagyobb nyomaték 112 Nm 1800/min. Sűrítési viszony 6,7:1. Egy darab Solex 32 PICB karburátor. Elektromos rendszer 6 V.

ERŐÁTVITEL

Orrmotor, hátsókerék-hajtás, négyfokozatú, manuális sebességváltó, száraz, egytárcsás tengelykapcsoló.

FELÉPÍTÉS

Négyajtós, önhordó acélkarosszériából épített kombi változat. Elöl független, dupla lengőkaros felfüggesztés, tekercsrugó, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítás, hátul egycsuklós lengőtengely, tekercsrugó, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítás. Globoidcsigás kormánymű. Hidraulikus fékrendszer, elöl-hátul dobfék, a hátsó tengelyre ható rögzítőfék.

MÉRETEK, TÖMEG

Hosszúság 4460 mm, szélesség 1740 mm, magasság 1560 mm, tengelytáv 2650 mm. Nyomtáv elöl 1420 mm, nyomtáv hátul 1460 mm. Fordulókör 10,7 m. Menetkész tömeg 1800 kg. Gumiabroncs mérete 7,25 R13. Üzemanyagtank kapacitása 56 l.

MENETTELJESÍTMÉNY

Végsebesség: 123 km/h. Üzemanyagfogyasztás: 11,2 l/100 km

GYÁRTOTT DARABSZÁM

Körülbelül 700 darab (1955-1961)

Binz Benzek

A speciális járművek gyártásával foglalkozó német céget Michael Binz alapította 1936-ban Lorch városában. Jellemzően szériagyártmányú személyautókat, de teherautókat is átépítettek. A Steyr, a Krupp, illetve a Daimler-Benz beszállítói voltak. 1939-től kezdve vontatható, katonai célú egészségügyi járműveket gyártottak. A második világháború után az újrakezdés során gépjárművek futó javításait végezték. 1949-ben a termelés egy részét átköltöztették Lorch nyugati felébe egy újonnan kijelölt iparterületre.

Az ötvenes években indult be igazán a termelés: nyújtott alvázas taxik, halottaskocsik, limuzinok, kabriók és kisteherautók készültek az üzemben. Az évtized elején kezdődött a Mercedes-Benz-alapokra épülő kis darabszámú speciális karosszériák gyártása is.

1955-ben a W120/121-es szériából, vagyis a Pontonból (180, 180D, 190) készítettek mentőautót. 1965-től a W111 200D és a 230 nyújtott alvázára, illetve az L319D és B L405-L408 zárt kisteherautó változataira építettek egyszerűbb mentő- és esetkocsikat. Két év múlva szabványosították a gyártást és külön változatként jelent meg a betegszállító és a mentő. 1968-tól a W114/115-ös széria, vagyis az „állólámpás” variánsai szolgáltak az átépítés alapjául. 1970-től az L206 és az L207 kisteherautóból készült normál mentőautó. 1977‑ben jelent meg a W123-asból épült Binz Ambulance 2000 nevű típus. A következő ikonikus Mercedes, a W460, azaz a G modell is a palettára került 1979-ben, főként külföldi piacokra gyártották az átalakított változatait. Az 1980-as években a cég mártöbb mint száz országba exportálta a különféle mentő és rendőrségi változatokat. 1985‑ben az aktuális Mercedes-Benz, a W124 következett, immár Binz Ambulance 2001 típusnéven.

Itt kell megjegyezni, hogy a Binz márkanév egy időben két különálló céget is jelölt. Az egyik az 1936-os alapítású Binz GmbH & Co.KG, valamint az 1991-ben alapított új részleg a BINZ Ambulance- und Umwelttechnik GmbH a rendőrségi és a mentőjárművek gyártását vitte tovább. Az előbbi cég a halottaskocsikra és a nyújtott karosszériás taxikra specializálódott, azonban 2019-ben likviditási problémák miatt megszűnt. Ellenben a másik céggel, amely a mai napig készít speciális rendvédelmi és mentőautó karosszériákat.

Kapcsolódó cikkek