Veterán 2024. szeptember 26.

Szélvédelem

Egy gépjármű restaurálása nagyon összetett folyamat. A tökéletes végeredmény óriási kreativitást és szakmai kihívások megoldásainak sorozatát követeli meg. A tulajdonos, a restaurátor sokszor kerül olyan helyzetbe, amikor kihalófélben lévő szakmák mestereit vagy éppen a modern technológiákat kell segítségül hívnia. Ebbe az útvesztőbe szeretnénk Ariadné fonalat dobni, kicsit gördülékenyebbé tenni a felújítás munkálatait.

Írta: Gergely Béla

Sokat ront egy teljesen restaurált autó összképén, ha karcos, repedt vagy sérült a szélvédője. Már a szétszerelés során alaposan szemügyre kell venni az adott jármű üveg alkatrészeit. Az esetek többségében az ajtók lejáró üvegei, az oldalüvegek, illetve a hátsó szélvédő menthetőnek bizonyulnak, elhelyezkedésük miatt kisebb eséllyel sérülnek meg. Az első szélvédő esetében azonban jobb előre gondolkodni, hiszen ha szükséges, akkor az új pótalkatrész beszerzése nem megy egyik napról a másikra. Főként, ha egy kis szériás vagy egy nem annyira felkapott típusról van szó. A felújítás közben, a karosszérialakatos munkák során is szükség lehet a szélvédők bepróbálására. Ezért is fontos, hogy meglegyen a régi vagy ennek hiányában az új üveg pótalkatrész.

Ha új szélvédőre van szükségünk, akkor Magyarországon megkerülhetetlen cég a Pilkington. Itthon piacvezetők az értékesítésben és elég jó helyen vannak a beszerelés területén is. Kilenc saját telephellyel rendelkeznek, a három Budapesten találhatón kívül Zalaegerszegen, Szombathelyen, Székesfehérváron, Egerben, Miskolcon és Debrecenben várják az ügyfeleket. Illetve a partnercégekkel együtt összesen negyvenegy szervizpontba jelentkezhetünk be. Én a budapesti, Ócsai úti központba látogattam el, ahol Takács Péter, Szabó Zoltán, Takács István és Biró Csaba fogadott. Mindannyian lelkesednek a veterán korú, illetve a youngtimer járművek iránt. Közülük van, aki birtokol is legalább egyet. Mindig nagy érdeklődés övezi a szervizbe érkező érdekesebb, öregebb típusokat. Budapesten tizenkét fős szerelőcsapat dolgozik, aminek több tagja évtizedes tapasztalattal rendelkezik, így ők ismerik azokat a trükköket, fogásokat, amelyek a veteránok szélvédőcseréjéhez szükségesek. Járt már náluk például AC Cobra, Jaguar E-type, Range Rover, Aston Martin, Mercedes-Benz W124 Coupe, W126, W108, Toyota MR2, Cadillac Eldorado, Citroën DS, Porsche 356, 911, Alfa Romeo Spider, Lancia, Lamborghini, Opel, Bentley Continental, Rolls-Royce Ghost. A legrégebbi modellek, amelyekhez kapható szélvédő: Aston Martin DB2 (1953), Alfa Romeo Giulietta (1954). A cég weboldalán tudjuk leadni a rendelési igényünket, aztán rövid időn belül telefonos egyeztetésre kerül sor. A típus pontos beazonosításán kívül fontos kérdés, hogy beszereléssel együtt vagy anélkül kéri az ügyfél a szélvédőt. A rendszerükben azonnal látják az európai raktárak készleteit. Vannak olyan típusok (Mercedes, Porsche, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Lamborghini, Jaguar, Rolls-Royce), amelyekhez könnyebben elérhető a pótalkatrész. Ha viszont gyártani kell, akkor az átfutási idő általában hat-nyolc hét, nagyon extrém esetben hat hónap. Közel háromezer szélvédősablonnal rendelkezik az anyacég, amelyet az évtizedek során halmoztak fel. Ezeket használják mind a mai napig a manufakturális, kis szériás gyártáshoz. Természetesen amerikai és japán típusokhoz is kapható pótalkatrész, és ne feledkezzünk el a szocialista járművekről sem. Ladákhoz általában van raktáron szélvédő, a többi típushoz (Škoda, Wartburg, Trabant, Polski Fiat) is tudnak gyártani, de ez a piac kicsit árérzékeny. Ha megfelelő az árajánlat, akkor a beérkezést követően, időpont-egyeztetés után kizárólag a szervizpontokon történik a veteránok szélvédőcseréje. A már említett rutinos szerelőcsapat adott óradíjjal számolva cseréli ki, szereli be a pótalkatrészt. A munkafolyamat hosszát a szerelés bonyolultsága nagyban befolyásolja. Az angol márkák talán kicsivel komplikáltabbak, de minden egyes típusnak megvan a saját trükkje, technológiája. Az itthoni veterános piac nagynak számít, mivel számos műhely foglalkozik restaurálással. Ezeket az igényeket a Pilkington maradéktalanul ki tudja elégíteni.

Gyakori vendégek a Mercedes-Benz különböző típusai. A szerelők ismerik az apró trükköket

Üvegművészet

Az angol anyavállalat 150 éves tapasztalattal rendelkezik az üveggyártás terén. Az úsztatott síküveg gyártásának technológiája a mai napig e cég szabadalmán alapszik. Három nagy csoportra bontható a tevékenységi kör: épületüveg, technikai üveg, autóüveg. Az utóbbin belül autógyári beszállítók, illetve pótalkatrészgyártók. Kezdetben a tradicionális angol autómárkák (Jaguar, Bentley, Rolls-Royce, Vauxhall) gyári beszállítói voltak, de manapság a világ nagy gyártóinak autóiban is gyakran találunk Pilkington üvegeket. 2006-ban vásárolta fel a japán NSG- (Nippon Sheet Glas Co., Ltd.) csoport a Pilkingtont, de az európai piacon megmaradt a jól bevált név használata. A kontinensen belül Lengyelországban és Olaszországban van a két legnagyobb gyár, ezeken kívül Németországban, Spanyolországban, Angliában és Finnországban történik üveggyártás. A veteránokhoz eleinte Angliában, jelenleg azonban Finnországban és Németországban gyártanak autóüveget.

Magyarországon 1991-ben két külön cég foglalkozott autóüveg-értékesítéssel. Az egyik egy magánvállalat, a Gima Kft. volt. A Pilkington 1993-ban még csak egy kisebb céggel volt jelen a piacon. 2007-ben a Pilkington felvásárolta a Gima Kft.-t, majd a 2008-as jogi összefonódást követően alakult ki a mai cégforma. A legnagyobb magyarországi telephelyen, az Ócsai úton a 7000 négyzetméteres raktárban közel negyvenezer szélvédőt tárolnak. Ezek nagy hányada a modern személyautók, teherautók és buszok üvegei. A délkelet-európai régió legnagyobb ilyen létesítménye ez, innen látják el például a balkáni országokat is.

Kapcsolódó cikkek