Vezettük a jelenlegi legerősebb és legsportosabb, de ennek ellenére zöld rendszámra is jogosult Astrát, a GSe-t, ami azonban nem úgy sportos, ahogy gondolnánk.
Sajátos módon mutatta be a hazai Opel képviselet Magyarországon az Astra család legújabb tagját, a GSe-t. Egy kisebb flottányi autó érkezett Németországból, ezeket lehetett a hazai utakon próbára tenni. Mi is éltünk az alkalommal, tapasztalatainkat képes beszámolóban foglaltuk össze.
Kimondottan jól áll a GSe-nek a kéttónusú, jelen esetben fehér-fekete fényezés. Nagyon látványos! Hátul apró GSe felirat jelzi a sportos kivitelt. Ellentétben az Opel eddigi hagyományával, a jelzés e betűje nem einspritzung-ot, azaz befecskendezést, hanem elektromosat jelent, utalva a konnektorról tölthető (plug in) hibrid hajtásra A GSe egyik leglátványosabb ismertetőjegye egyedi, 18-as felnije, amihez a Manta GSe ElecroMOD tanulmányautó kerekei adták az ihletet. A gumiméret 225/40 R 18. A tapadásukkal nincs gond A GSe karosszériáján egy centit ültettek, a rugói 11 százalékkal keményebbek, a lengéscsillapítók pedig KONI frekvenciaszelektív rendszerűek. Mind-mind a jobb úttartás és a rugózási kényelem összeegyeztetése érdekében. A rugózás érezhetően feszesebb, mint a többi Astráé, az úthibák ütései valóban jobban eljutnak az utasokig, de nem elviselhetetlen a keménykedés Itt bizony tényleg egy tű sem esik le a földig! Az 1,6 literes, 180 lóerős, turbófeltöltős benzinmotor, a hibrid rendszer 110 lóerős villanymotorját magába fogadó nyolcfokozatú automataváltó, és ezek kiszolgáló egységei – beleértve a 12 V-os akkut – színültig kitöltik a motorteret. A rendszerteljesítmény 225 LE, a nyomaték 360 Nm A konnektorról tölthető (plug in) hibrid rendszer 12,4 kWh-s akkumulátora a csomagtartó padlója alatt bújik meg, így ott legfeljebb a kötelező tartozékoknak marad hely, de még a töltőkábel sem fér be A csak belsőégésű motoros Astrák csomagtartója a gyár szerint 422 literes, a konnektoros hibrideké ennél 70 literrel kisebb, 352 literes. Valójában azonban akkorának sem látszik, ha pedig még a töltőkábelt is magunkkal akarjuk vinni, akkor még kevesebb hely marad a csomagoknak Bal oldalon hátul a hibrid rendszer akkumulátorának töltőcsatlakozója. Kedvező hőmérsékleti körülmények között körülbelül 50 km-re elég a 12,4 kWh-s akkumulátor egy töltése. Ha lemerült, a beépített 7,4 kW-os töltővel körülbelül két óra alatt lehet újra teletölteni. Sima 230 voltos aljzatból azonban legalább kétszer ennyi időre számítsunk! Jobb oldalon a 42 literes benzintank betöltő nyílása. Ha kimerül a hibrid rendszer akkumulátora, országúton hat liter körül alakul a fogyasztás. Autópályán és városban nyolc liter körüli értékkel lehet számolni A GSe kivitel fénypontja az alapáron Alcantara kárpitozású AGR ülés. Kényelmes, kanyarban is jól tart, egyszerűen mindent tud! A GSe felirat nem hiányozhat az ülésről sem. Már beszálláskor szembetűnik Az AGR ülés a hosszú lábúaknak meghosszabbítható combtámasszal igyekszik a kedvében járni Sportkivitelnek szánták az Opel Astra GSe-t, kötelező tartozék tehát a fémborítású pedál. A fék lehetne egyértelműbben adagolható Hátul is Alcantara az üléskárpit és normális utazáskor jó is rajta ülni. Ha azonban a vezető csapatni kezd, már nem olyan királyi az elhelyezés. Oldaltartásra ugyanis láthatóan nem számíthatunk Jut viszont szellőzőnyílás a hátsó utasoknak is, C típusú USB-ből azonban csak egy jár nekik. Ha ketten ülnek hátul, ezt lehet beosztani Alul csapott kormány, két 30 centi átlójú kijelző, amelyből a központi természetesen érintőképernyő Modern szabású a műszeregység grafikája, és mindent tartalmaz. Jobb felül látszik az éppen bekapcsolt üzemmód, azaz jelen esetben az elektromos is. Kár, hogy rövidítve. Középre aktuális információkat hívhatunk be a jobb bajuszkapcsoló végén levő gombbal. Például a fogyasztást, vagy az elektromos üzemmód állását Az egyszerűbb kezelés érdekében külön panel a klíma gombjainak és a legfontosabb kezelni valók számára. Amúgy a menürendszer sem túl bonyolult Nem túl szépek a tárolórekeszek gumirolói, az automataváltó néha hajlamos mélázni, például ha gyorsan akarunk hátramenetből előremenetbe kapcsolni. A kézifék elektromos és egyben automata is Tárolókból nincs hiány, még a műszerfalból is nyílik egy szemüvegtartó. USB-ből csak C típusút találni a fedélzeten, a mobil vezeték nélkül is tölthető és csatlakoztatható Három üzemmódból választhatunk a Drive Mode kapcsolóval. A tisztán elektromosból, a hibridből és a sportosból. Utóbbiban pirosra vált a kijelzők grafikája, az automataváltó jobban hagyja pörgetni a motort, de ha eljön az ideje, akkor gyorsabban vált. Egyúttal nehezebbé válik a kormány is (csökken a rásegítése), és hevesebben reagál a gázadásra a motor Sport üzemmódban a kormány mögötti fülekkel kézzel is zongorázhatunk a nyolc fokozat között Egyenesben vadul megy a GSe. Teljesen hihető a gyári 7,5 másodperces 0-100 km/órás sprintidő éppúgy, mint a 235 km/órás végsebesség. Kanyarban azonban érezhető a konnektoros hibrid rendszer beépítése miatt 1,7 tonnára hízott tömeg. Amennyiben a sportosság fontosabb, mint a tisztán elektromosan megtehető félszáz kilométer, akkor egy csak belsőégésű motoros, de ezért könnyebb autó jobb választás A belsőégésű motoros hajtáslánchoz pluszban beépített akkumulátor és elektromos hajtás miatt a konnektorról tölthető hibridek nem tartoznak az olcsó mulatságok közé. Ez alól az Opel Astra GSe sem kivétel sajnos, ára 17,78 millió forint. Annyi, amennyiért már egészen használható elektromos autót, akár Tesla Model 3-ast is kapni. Az Opel Astra GSe mellett szól azonban rendkívül gazdag felszereltsége, amiben az Alcantara kárpitozástól az AGR üléseken keresztül számtalan vezetéstámogató is benne foglaltatik. És persze a zöld rendszám neki is jár, annak össze előnyével együtt.