Az Apple tavaly megháromszorozta titokban fejlesztett autójának tesztkilométereit- és most hirtelen lemondta autós projektjét. Ez lenne az Apple legnagyobb kudarca?
Miután 2023-ban masszívan kibővítette tesztvezetéseit, az Apple most véget vetett autós projektjének. Állítólag az autóipar vezetői féltek a média által iCarnak keresztelt Apple-autótól – mint most kiderült, ok nélkül.
A német gazdasági magazin, a Handelsblatt a kaliforniai gépjármű-felügyelet (DMV) adatainak elemzése során megállapította, hogy az Apple 2023-ban az előző év azonos időszakához képest nagyjából megháromszorozta a tesztelés során megtett távolságot 453 000 mérföldre, közel 730 000 kilométerre. Kaliforniában a teljesen vagy félig autonóm módon közlekedő, vagyis önvezetést végző tesztjárművek minden üzemeltetője köteles jelentést tenni az állami DMV-nek. Ebben évente be kell jelenteniük a tesztjárműveik számát és azok futásteljesítményét. Maga az Apple mindig is titkolózott, ha járműfejlesztésről volt szó, és soha semmit nem jelentett be hivatalosan járműprojektjeiről, de egy ilyen nagyszabású dolgot nem lehet teljesen titokban tartani. Ráadásul az állami nyilvántartásban egy idő után nyomon lehetett követni, ahogy egyre nőtt a tesztautók száma. Kezdetben a hírek egy elektromos autó fejlesztéséről szóltak, egy Tesla versenytársról. Az autóipar magas rangú vezetői többször is kifejezték aggodalmukat e miatt, de most már tudjuk, az iCar, ahogy többször is hivatkoztak rá, nem fog elkészülni. Más, a telekommunikációs üzletben nagyra nőtt cégek viszont belevágtak az elektromos autógyártásba, például a Xiaomi és a Sony.
A kiszivárgott adatokból kiderült, hogy 2016-17-ben fordult az a fejlesztés iránya, a részben és teljesen autonóm vezetésre helyezték át a hangsúlyt. Az utóbbi időben az Apple elsősorban speciálisan átalakított Lexus RX450h-kat használt tesztjárművekként, ezek jelentek meg a DMV statisztikáiban.
2023 az az év, amikor számos autógyártó rájött, hogy a teljesen autonóm vezetés még középtávon sem valósítható meg. A teljesen önvezető járműrvekkel San Franciscóban történt baleseteket követően a GM leányvállalata, a Cruise nemcsak a városi tesztengedélyét vesztette el, hanem drasztikusan csökkentette teljes fejlesztési tevékenységét ezen a területen. A cég bennfentesei már régen elárulták, hogy a teljesen autonóm vezetés egyes problémáit jelenleg technikailag megoldhatatlannak tartják.
Az amerikai tesztkilométereket tekintve azonban az Apple csak a harmadik helyen végzett. A Cruise a hirtelen visszavonulásáig a második helyen állt, míg a Waymo autói tették meg a legtöbb utat. Egy másik techcégé. A Waymo ugyanis a Google-t is birtokló kaliforniai Alphabet technológiai konszern leányvállalata. A keresőcég 2014-ben mutatta be saját prototípusát. A Google kis tojás alakú autójának elsősorban azért volt olyan a formája, hogy a tetejére szerelt lidar-rendszer a lehető legjobb körkörös rálátást kapja. Az autóipar vezetői állítólag már akkor is aggódtak a kaliforniai techcég által fejlesztett autó miatt. A Google-autó lidarja akkoriban járművenként 70 ezer dollárba került – a cég hamar elárulta, hogy a szoftveres vezérlés szállításában érdekelt, de a hardver előállításában nem.
A Waymo most a Jaguar i-Pace sofőr nélküli autóival járja San Franciscót – a mentőszolgálatok és a közvélemény egyre erősödő kritikája mellett. A vezető nélküli járművek rendszeresen elzárják a kaliforniai metropoliszban a sürgősségi utakat és baleseteket okoznak. 2024. február elején például egy Waymo jármű belerohant egy teherautó mögött haladó kerékpárosba, aki szerencsére csak könnyebb sérüléseket szenvedett.
A problémák újragondolásra késztették az autóipart – a teljesen autonóm vezetés körüli hype-nak vége. Ennek egyik következményeként például a Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója 2024 januárjában létszámleépítést jelentett be – jórészt az autonóm vezetéssel foglalkozó fejlesztési részlegeknél. Ezt az Apple saját kutatási eredményei csak megerősíthették. Az 5. szint szerinti teljesen önálló vezetés hatalmas új piacokat nyitna meg, ez nem kérdés. Viszont az Apple döntéshozói is felismerték, hogy ez a fajta mobilitás a következő tíz évben technikailag nem lesz megvalósítható.
2000 alkalmazott a titkos projekthez
Mint a Bloomberg hírügynökség belső információkra hivatkozva beszámolt róla, a Project Titan, amelynek keretében nagyjából 2000 Apple-alkalmazott is dolgozott egy autonóm elektromos autó fejlesztésén, lezárult. A fejlesztések évek óta nem haladnak – a GM leányvállalatánál, a Cruise-nál is hasonló volt a helyzet a jelek szerint. Az Apple két magas rangú vezetője most bejelentette a fejlesztőcsapat teljes felszámolását. A megmaradt alkalmazottak az Apple mesterséges intelligenciáért felelős vezetője, John Giannandrea által vezetett csapathoz csatlakoznak, és a generatív mesterséges intelligencia területére koncentrálnak a jövőben.
A járműprojekt befejezése az Apple cégtörténetének egyik legnagyobb veresége. A 2010 óta tartó kutatás több milliárd dollárba került. Ennek eredményeként az iPhone-gyártó 248 fejlesztést szabadalmaztatott. A szabadalmak olyan járműipari dolgokhoz kapcsolódnak, mint a felfüggesztések és az ülések, de vannak bennük az informatikához kapcsolódók is bőven.
Talán vereség, de nem veszteség. A tőzsde árfolyamemelkedéssel reagált az Apple járműprojektjeinek befejezéséről szóló hírre – úgy tűnik, a részvénykereskedők már jó ideje szkeptikusak a fejlesztések anyagi terheit illetően. Egy ígéretesen induló, de végül eredményt nem hozó fejlesztést is tudni kell lezárni. Egy Apple Tesla rivalizálás az elektromos jármű piacon biztos érdekes fejleményeket hozott volna, de kérdés, milyen gazdasági eredményeket, látva, hogy az utóbbi cég milyen pénzügyi manőverezésre kényszerült a fennmaradása érdekében, és mekkora árcsökkentéseket volt kénytelen bejelenteni, ami komoly presztízsveszteséggel jár. Ezt az utat kerülte el az Apple.