Rowan Atkinson a Guardianban megjelent véleménycikkével állítólag tönkretette az e-autók hírnevét Angliában. Legalábbis a Zöld Szövetség ezt állítja. De vajon tényleg Mr. Bean a felelős az e-autó eladások visszaeséséért?
Az elektromos mobilitás alig halad előre Angliában. 2023-ban több mint 300 000 akkumulátoros elektromos járművet helyeztek forgalomba. Ugyanakkor, bár az új autók eladásai az utóbbi időben meredeken emelkedtek, az e-autók aránya továbbra is alig több mint 16 százalék. Emlékeztetőül: 2035-től az Egyesült Királyságban sem lehet, új belső égésű motorral hajtott járműveket forgalomba hozni.
A Mr Bean-t megformáló színész Rowan Atkinson részben felelős a brit elektromos autót elutasítók nagy számáért – legalábbis a Green Alliance nonprofit szervezet szakértői így vélekednek. Atkinson néhány hónappal ezelőtt a Guardianban tette közzé véleményét az elektromos autókról. A hosszú cikkben ez állt: “Imádom az elektromos járműveket – és a korai alkalmazók közé tartoztam. De egyre inkább elárulva érzem magam!”
Az akkumulátorgyártás CO₂-lábnyoma
Atkinson maga is villamosmérnök egyetemi diplomával, valamint vezérlőrendszerekből szerzett mesterfokozatot. Azt mondja, az autók iránti érdeklődése már korán az e-mobilitás felé terelte. “Az első elektromos hibrid autómat 18 évvel ezelőtt, az első tisztán elektromos autómat pedig kilenc évvel ezelőtt vettem.” A Guardian cikkében kifejti az elektromos autózás előnyeit és hátrányait, és kitér az üvegházhatású gázok kérdésére is. Ezek nem vezetés közben keletkeznek, hanem a gyártás során, nagy mennyiségben.
Éppen ezen a ponton kellett a Guardiannek többször is átdolgoznia a cikket, mivel Rowan Atkinson állításai nem állták meg a helyüket. Szó volt a lítium-ion akkumulátorok élettartamáról is, amit Mr Bean némileg bagatellizált. A Guardian még egy cáfolatot is közölt a következő főcímmel: “Tényellenőrzés – miért téved Rowan Atkinson az elektromos autókkal kapcsolatban!”. A cikk különböző szempontokat emel ki. A legfontosabb: az akkumulátoros elektromos járművek 65%-kal csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását a mai benzines autókhoz képest. Ez az arány pedig 2030-ra 76%-ra fog emelkedni.
A hidrogén és az e-üzemanyagok jobb megoldás?
De mivel Rowan Atkinson az egyik leghíresebb és legnépszerűbb brit, véleménye valószínűleg meggyőző. Rowan Atkinson az elektromos autók alternatívájaként az e-üzemanyagokat és a hidrogént említi. Ezek az üzemanyagok különösen a meglévő járműpark számára lennének érdekesek, amelyet még hosszú ideig fenn lehetne tartani. Olyan alkalmazási példákat említ, mint a Forma-1, a Porsche chilei e-fuel üzeme és a JCB hidrogénes belsőégésű motorja.
“Autórajongóként környezettudatos barátaim gyakran kérdezik tőlem, hogy vegyenek-e elektromos autót” – magyarázza Atkinson. “Azt szoktam mondani, hogy ha az autójuk egy régi dízel, és sokat közlekednek a városközpontban, akkor el kellene gondolkodniuk a váltáson. De egyébként egyelőre nem. Az elektromos meghajtás egy napon valódi globális előnyökkel fog járni a környezet számára, de ez a nap még nem érkezett el.”
Akár káros az e-autók eladására, akár nem, az elektromos autó jelenleg heves viták tárgya az Egyesült Királyságban. A kormány pedig tovább akarja és kell is lendíteni az elektromos autók eladását – Rowan Atkinsonnal vagy anélkül. Elvégre az Egyesült Királyság azt a jogilag kötelező érvényű célt is kitűzte maga elé, hogy 2050-re nullára csökkenti az üvegházhatású gázok nettó kibocsátását. Ez a hagyományos üzemanyagokkal és belső égésű motorokkal biztosan nem lehetséges.