A nyári hónapokban még a legderültebb égbolt is meglepetéseket tartogathat: záporok, zivatarok, felhőszakadások bármikor lecsaphatnak ránk. Ezek a váratlan viharok bárhol érhetnek minket, akár autóban ülve, a volán mögött is. A hirtelen változó időjárási körülmények csökkenthetik a közlekedés biztonságát, ezért létfontosságú, hogy mind műszakilag, mind mentálisan felkészüljünk ezekre a helyzetekre, és mindig biztonságosan vezessünk.
Ismerjük fel a veszélyt, lassítsunk vagy álljunk meg ha kell!
A nyári esőzések hatására az utak hirtelen csúszóssá válhatnak, és jelentősen romolhatnak a látási viszonyok. Ilyenkor a gyalogosok és kerékpárosok gyorsan menedéket keresnek, gyakran úgy, hogy látásukat esernyők, kapucnik vagy az arcukba hulló eső zavarja. Ezek a körülmények növelik a balesetek kockázatát, ezért különösen fontos, hogy esőben lassítsunk, növeljük a követési távolságot és szükség esetén kapcsoljuk fel a lámpákat. Kerüljük azonban a távolsági fényszóró használatát, mert az elvakíthatja a szemből érkezőket.
Becslések szerint a halálos közúti balesetek körülbelül 20%-át az abszolút sebességtúllépés okozza[1], de hivatalos adatok szerint a sebesség okozta balesetek nagyobb részében a relatív gyorshajtás a kiváltó ok – vagyis a sofőrök ilyenkor a kijelölt sebességkorlátozást ugyan nem lépik túl, de nem is lassítanak az útviszonyoknak vagy időjárási körülményeknek megfelelően.
A KSH adatai szerint 2023-ban Magyarországon 14 452 személysérüléses baleset történt[2], a nyári hónapok pedig évtizedek óta a legrizikósabbnak számítanak: júniusban, júliusban és augusztusban jellemzően kétszer annyi a közlekedési baleset, mint az ilyen szempontból legbiztonságosabbnak számító márciusban. A közlekedési szabályok betartásával, odafigyeléssel és megfelelő műszaki felkészültséggel viszont jelentősen javíthatunk ezeken a statisztikákon.
A nyári viharok általában néhány perc alatt elvonulnak, és biztonságosan folytathatjuk az utazást. Ezért, ha a sebesség csökkentését sem ítéljük elegendőnek, keressünk olyan helyet, ahová – a vészjelző működtetése mellett! – biztonsággal félrehúzódhatunk. Ez fokozottan igaz jégeső esetén, amikor érdemes minél előbb menedéket keresni, vagy ha fedett hely nincs a közelben, a vészvillogók működtetése mellett az út szélére húzódni – a jármű mozgása miatt ugyanis sokkal nagyobb erővel csapódik be a jég, és nagyobb kárt okozhat.
Legyünk műszakilag is felkészültek!
Az autó műszaki állapota esős időben szintén döntő fontosságú. A kopott, elhasznált ablaktörlő lapátok tovább rontják a látási viszonyokat, míg a nem megfelelő minőségű abroncsok kevésbé megbízhatóak a csúszós utakon.
„A nyári abroncsok mintázati kialakítása és gumikeveréke jelentősen eltér a téli vagy négyévszakos abroncsétól. Kevesebb a lamella, a masszív blokkokkal rendelkező tapadási felületet széles hosszanti, vagy „V” alakú vízelvezető csatornák tarkítják, és gumikeverékük is kifejezetten a nyári használatra optimalizált – hogy maximális tapadást biztosítsanak száraz és nedves útfelületeken” – magyarázza Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője. „Magyarországon az abroncsok minimális profilmélysége törvényileg szabályozott, amely nyári gumik esetén legalább 1,6 mm. Azonban szakértők szerint a biztonságos közlekedés érdekében érdemes 3 mm-nél mélyebb csatornákkal rendelkező abroncsokat használni. A mélyebb csatornák hatékonyabban vezetik el a vizet az abroncs és az útfelület közűl, csökkentve ezzel az aquaplaning, vagyis a vízen való felúszás veszélyét.”

Mintázat és anyag: az optimális tapadás érdekében
„A megfelelő mintázat és az abroncs anyagának összetétele kulcsfontosságú a vizes úton való tapadás szempontjából. Az irányított mintázatú abroncsok, melyek V-alakú vagy hullámzó csatornákkal rendelkeznek, jobban teljesítenek a vizes útfelületeken, mivel hatékonyan vezetik el a vizet. Emellett az olyan abroncsok, melyek magas szilika tartalmú gumikeverékből készülnek, javítják a tapadást és a féktávolságot vizes körülmények között” – hangsúlyozza a szakértő.
A Hankook nyári abroncsait speciálisan a meleg időjárási viszonyokra tervezték, így biztosítják a kiváló tapadást és kezelhetőséget a forró aszfalton éppen úgy, mint a nedves utakon. Ilyen a kifejezetten elektromos autókra tervezett Hankook iON evo SUV gumiabroncs is, amit az Auto Bild magazin nyári tesztjén kiegyensúlyozott, nagy teljesítményű abroncsként jellemeztek. Az abroncs stabil és biztonságos kezelhetőséget biztosít rövid féktávval száraz és nedves úton egyaránt, alacsony menetzajjal, magas futásteljesítménnyel és kedvező ár-érték aránnyal. (x)
[1] Doktori (PhD) értekezés (uni-nke.hu)
[2] 4.2.2.1. Személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma, negyedévenként, vármegye és régió szerint (ksh.hu)