Számos elektromos SUV látott napvilágot az elmúlt években, köztük nagy méretűek is, de ötnél több ülést egyikük sem kínált. Most megérkezett a Kia óriása, az EV9, amely választhatóan hat-, vagy akár hétüléses is lehet. És még a csomagoknak is marad benne hely! Ez már eddig is jól hangzik, a Kia EV9 azonban még ennél is több vasat tart a tűzben azért, hogy esélyes legyen a 2024-es Év Autója címre.
Méretei alapján a Kia új elektromos SUV-ja valóban a termetesebbek közé tartozik. Hosszúsága meghaladja az öt métert, szélessége majdnem eléri a kettőt, és 180 centis magasságával sem az utolsó lenne a tornasorban. A belső helykínálat szempontjából meghatározó tengelytávja pedig akkora, mint a kis Polák, azaz a Polski 126p teljes hossza volt, 3,1 méter! Ekkora távval már lehet gazdálkodni, a koreaiak arra használták fel, hogy nem kettő, hanem három üléssort építettek az EV9-be. Ám nemcsak úgy egyszerűen bepottyantottak két felhajtható szükségülést a csomagtartóba, hanem választási lehetőséget is kínálnak a típus vásárlói számára.
Alapáron hét üléssel kapható, és talán már itt érdemes megjegyezni, hogy a harmadik sor ülésein sem kell szűkölködni. A nagy tengelytávból és magasságból adódóan a leghátsó ülések is teljes értékűek. Az ülőpárna feletti egyméteres belmagasságnak hála még 180 centi magasságú utasok is kényelmesen ülhetnek rajtuk. Már ez sem hétköznapos, az meg különösen nem, hogy akkor is marad 312 liternyi csomagtartó hátul, ha a harmadik sor ülései foglaltak. Gombnyomásra, elektromosan a padlóba hajtva őket már körülbelül 600 liternyi poggyász szállítható, míg ha csak legelöl ülnek, akkor a plafonig pakolva csaknem három köbméternyi rakomány halmozható be. A létrejövő rakfelület mérete egyébként akkora, mint egy pingpongasztal, így akár ágynak is használható. Méghozzá akkora franciaágynak, amekkora egy kisebb lakótelepi lakásba talán már be sem fér.
Csomagtartó ráadásul elől is található, az összkerékhajtású modellben 52, a hátsókerekesben 90 literes, ami bőven elég a kábeleknek. De amúgy is jól használható, mert a motorháztető felnyitása után egyből hozzáférhető, mert a gépháztetővel együtt a rekesz fedele is felnyílik. A legtöbb első elektromos autó első csomagtartó rekeszét külön fedéllel látják el, amit egy további mozdulattal kell felnyitni. Miért? Az EV9-ben ezzel szerencsére nem kell bajlódni.
A hét ülés, kettő-három-kettő megosztásban azonban csak az egyik választható üléselrendezési lehetőség! A másik, amiért 350 000 forintos felárat kell azonban leszurkolni, egyszerre ad többet és kevesebbet. A kevesebb az, hogy a második sorban a három helyett csak két utas utazhat, így az összes utasszám legfeljebb hat lehet. A több viszont az, hogy micsoda körülmények között utazhatnak a második sor utasai! Ennél a berendezésnél a második sor két darab ülése teljesen elkülönül egymástól, mindkettő kartámaszos, szellőztethető, fűthető, és elektromosan sokféle módon, akár nyugágyállásba is állítható, úgynevezett kapitány ülés. De még ennél is többet tud ez a két ülés, mert derékszögben, vagy akár teljesen is megfordíthatóak! Ez utóbbit az első ülések nem tudják, de azok is alapáron elektromosan állíthatók, hűtöttek, fűtöttek, nyugággyá alakíthatók, és akár masszírozni is tudnak.
Ez is egyfajta figyelmesség, mint ahogy az is az, hogy miközben sok új típusból kispórolják a klímaállítás hagyományos, fizikai gombjait, az EV9 négyféle lehetőséget is kínál az utastér fűtésének-hűtésének és szellőzésének állítására. A nagy, központi érintőképernyőt, egy speciálisan a klímához való kisebb, 13,5 centis képernyőt, valamint külön gombokat, és még hangvezérlést is. Tessék választani! Szintén jó ötlet, hogy a menetüzemmód és a terepüzemmód gombokat a kormány jobboldali alsó küllőjére helyezték el, miközben a két nagy küllőn is rendes nyomó, valamint nyomó-tekerő gombokat találunk, nem simogatós szörnyűségeket. A gombokkal a médiarendszeren kívül a megbízhatóan működő sávtartó rendszert és a távolságtartó tempomatot kezelhetjük, míg a számtalan vezetőtámogató rendszer a 31 centi átlójú, könnyen áttekinthető menüjű nagy érintőképernyőről érhető el.
Műszaki értelemben az EV9 az EV6 rokona. Ugyanúgy az e-GMP névre hallgató elektromos padlólemezre épül, csakhogy az EV6-éhoz képest nagyobb, 99,8 kWh-s lítiumion akkuval. A 400 és 800 voltos feszültségű töltőoszlopról egyaránt táplálható 800 voltos technika és a 210 kW-os töltési csúcsteljesítmény miatt az akkumulátor nagy kapacitása töltés szempontjából sem gond, a 10-80 százalék közötti feltöltés alig 24 percig tart, míg másképp nézve negyed óra alatt 223 km-rel növelhetjük meg a hatótávolságunkat. Az EV6-hoz hasonlóan az EV9 akkumulátora is használható áramforrásként arra, hogy 3,68 kW teljesítményig bezárólag 230 voltos külső fogyasztókat tápláljunk vele. Kávéfőzőt, teaforralót, porszívót, vagy bármit, amire épp szükség mutatkozik.
Az akkumulátor mérete nem véletlen, mert bár az alaktényező (0,28) nem annyira rossz, a nagy homlokfelület és tömeg miatt a fogyasztás nem kimondottan alacsony. Az összkerékhajtásos, 384 lóerős modellé WLTP szerint 22,8 kWh 100 km-enként, de a valóságban ez inkább 25 kWh feletti, és használattól, időjárástól függően meghaladhatja a 30 kWh-t is. A hatótávolság WLTP szerint 505 km, a valós életben, átlagos használatot feltételezve 350-400 km közötti értékek tűnnek valószínűnek. Hideg időben mindenesetre segít, hogy alaptartozék a hőszivattyús fűtés.
A nagy méretekből és a nagy akkumulátorból sejthető, hogy az EV9 nem pillesúlyú. És tényleg, az összkerékhajtásos kivitel tömege meghaladja a két és fél tonnát. Ezzel együtt lomhának nem nevezhető. Ha lepadlózzuk a gázpedált, még Normál üzemmódban is úgy meglódul, hogy hátrabicsaklik az utasok feje, hát még sport módban! Az 5,3 másodperces sprintidő mindenesetre önmagáért beszél. Bár a hidraulikus fékrendszer is hatásos, és az átmenet az elektromos fékezésből érezhetetlen, mégis érdemes főként az utóbbira hagyatkozni. A visszatápláló fékezés több fokozatban állítható, egészen a városi forgalomban kiválóan használható egypedálos vezetésig.
Míg a gyorsulási és lassulási képességeken csak módjával hagy nyomot a nagy tömeg, kanyarban azért érezhető a jelenléte. Kicsit dől a kanyarban az EV9 és főként szerpentinen érezhető, ahogy az irányváltásoknál a tömege ide-oda billen. A kormánnyal kijelölt irányt azonban biztosan és biztonságosan követi. Csak, hát valóban nem egy kis sportos ferdehátú, hanem egy testes SUV. Utazni viszont nagyon kellemes benne. A rugózása a frekvenciafüggő lengéscsillapítóinak hála kényelmes, amint az ülései is azok. Az utastér az összetett és gondosan kivitelezett hangszigetelésnek köszönhetően elképesztően csendes, így miközben az EV9 lelkesen falja a kilométereket, mi nyugodtan átadhatjuk magunkat a 14 hangszórós Meridian rendszerből szépen szóló muzsikának.
Egy ekkora autót azonban akkor sem osztogatnak fillérekért, ha nem prémiumgyártó kínálja őket. A Kia EV9 egymotoros, 203 lóerős, hátsókerék-hajtású változata listaáron 29 990 000 forintba kerül, míg az összkerékhajtású modellért 33 650 000 forintot kell leszurkolni. Mindkettő teljesen felszerelt, felárat csupán a hatüléses berendezésért és az extra fényezésekért kér a képviselet.
Olyan pozitív tulajdonságai alapján, mint az óriási térkínálata, a kényelmes és csendes utastere, vagy a jó menettulajdonságai, valamint az átlagon felülien gazdag felszereltsége, a Kia EV9 jó eséllyel indul a 2024-as Év Autója címért, aminek elnyerését csak viszonylag nagy fogyasztása és magas vételára veszélyeztetheti. Hogy végül merre billen az Év Autója zsűri mérlege, február 26-án kiderül!
Szöveg: Gajdán Miklós
Még többre kíváncsi? Az autóMAGAZIN 2024 januári számát, ahol írtunk az autóról, ide kattintva vásárolhatja meg!