Aktuális Használt autók 2025. január 28.

Mennyire jó a Clio?

Ha kisautókról van szó, a legtöbb embernek először a Polo, esetleg a Corsa vagy a Fiesta jut eszébe. És a Clio? A dinamikus megjelenésű kisautó valójában a Renault legkelendőbb modellje, amelynek csak az első négy generációjából több mint 15 millió darabot adtak el. No, de mit kell tudni az ötödik generációról használt autóként?

A Renault az utóbbi időben vesztett a népszerűségéből. Az időnként meglepően sikeres francia márka két modellje tud most vásárlókat hozni nagy számban, ez a Captur és Clio. Mindkettő ugyanarra a CMF (Common Module Family) nevű platformra épül, amelyet a Dacia, a Nissan és amit most már a Mitsubishi is használ. Persze nem minden a hazai piac. Ha szétnézünk Európa-szerte, azt látjuk, hogy a Clio időnként még a VW Golfot is megelőzte az eladásokkal.

Sikeresebb, mint a Golf

Oké, ehhez olyan különleges körülményekre volt szükség, mint például egy világméretű világjárvány és a VW-nél a chiphiány miatt a termelés leállítása. De ez a 2020-as február akkor is kitörölhetetlen az autós történelemkönyvekből, hiszen míg Wolfsburg csak 24 735 Golfot adott el, addig a Renault 24 914 Cliót!

Kell tehát valaminek lennie ebben a nem is annyira kicsi francia autóban, hiszen a hossza öt centiméterrel haladja meg a négy métert, amit sokáig a kisautó kategória felső határának gondoltunk. Aki pedig rendszeresen olvas minket, emlékezhet az összehasonlító tesztre, amit a modellfrissített Clio magabiztosan nyert meg a Polo és a Mazda 2 ellen. De vajon hogyan néz ki néhány év intenzív használat után, amikor a TÜV, legkésőbb 36 hónappal az első forgalomba helyezés után, kötelező műszaki felmérést végez? Lám, a Clio a középmezőnyben találja magát – de a Polo is! És a platformtestvér Dacia? Eléggé a végén. Ami ismét megerősíti, hogy a tulajdonos gondossága, például a rendszeres karbantartás nagyobb hatással van a műszaki vizsga eredményére, mint a márka.

Ez elég okot ad arra, hogy saját magunk nézzünk a Clio után. Először is szereztünk próbára egy TCe 90 Evolutiont az alsó-szászországi Zevenben található Brunkhorst Renault márkakereskedőtől. Bár a fotózás idején még egyéves sem volt, már 24 000 kilométert futott. Ár: 15 990 euró. Különlegessége az X-Tronic – a Renault fokozatmentes, ékszíjas, automata sebességváltója.

Sikeres vonalak: sokan csak a formaterv miatt veszik meg a Cliót, de nemcsak ránézni öröm, hanem vezetni is jó

És nem, nem idegesítő, mint általában az ilyen sebességváltók, amiknél a motor állandóan magas fordulatszámon üvölt. Sőt, egyáltalán nem is veszi észre az ember. A lámpánál lendületesen indul (ami manapság dicsérendő, hogy egy autó nem szenved rajtoláskor), és ha vidéki utakon gurulunk, nagyon alacsony fordulatszámon hagyja halkan dörmögni az egyliteres háromhengerest. Ha pedig hirtelen erőre vágyunk, például előzéskor, akkor mindössze néhány tizedmásodpercbe telik, amíg a variátor tárcsái alkalmazkodnak a rövidebb áttételhez, és már meg is érkezik a tolóerő.

A TCe 90 ugyanakkor nem különösebben energikus. Kézi váltóval 13 másodperc kell neki álló helyzetből a százas tempóig. Ezt más modellek, akár még kisebb fogyasztás mellett is jobban tudják, de ez nem akadályozta meg az új autók vásárlóinak több mint felét abban, hogy pontosan ezt a motort rendelje. És egy másik harmadát abban, hogy a turbó nélküli változatát.

A Clio ugyanis egy másik területen is rászolgál a dicséretre: nem idegesítő. Sem rövid karbantartási intervallumokkal, sem szeszélyes olajigényével, sem konstrukciós zsákutcákkal. Egyszóval strapabíró. A vezérműtengelyeket masszív lánc hajtja, nem eszi az olajat, és szívócső-befecskendezésével nem szenved a szívószelepek elkokszolódásától.

Szépen elrendezett: felhasználóbarát műszerfal, jó kidolgozás

Az erősebb, 130 és 140 lóerős változatok viszont részecskeszűrős, közvetlen befecskendezéses motorok, amelyeket a Mercedes az A-osztályban is használ. A gyengébbik azonban csak az első évben színesítette a kínálatot. Ezt hétfokozatú, dupla kuplungos váltóval párosították, amit nem éppen a megbízhatóságáért dicsértek. Bár simán és pontosan váltott, nagyobb futásteljesítménynél már hajlamos volt egyszerre két fokozatban beragadni, vagy olajat ereszteni a behajtó tengelyénél. Ez aztán dupla költség, mert ennek következtében elolajosodik a két kuplung. Ha automata kell, akkor az X-Tronic a jobb.

Vagy egy hibrid. Az első 2020 közepén érkezett, E-Tech 140 néven, és alig egy évvel később váltotta fel az E-Tech 145 (amely a valóságban 143 lóerős). Ezekben a modellekben két villanymotor dolgozik együtt egy 1,6 literes szívó benzinmotorral és egy olyan sebességváltóval, amelyben két fokozat áll a hajtó villanymotor és négy a belső égésű motor rendelkezésére. Kuplung nincs; a jármű mindig elektromosan indul, és ha kell, elég lendületesen.

Kicsi hibrid akkumulátor

Azonban csak addig halad elektromosan, amíg az akkumulátorban van nafta, ami csak 0,55 kWh nettó. Ha ez elfogy, a benzinmotor egyedül dolgozik, de ez igen ritka, a vezérlés nagyon ügyel, hogy szinte mindig legyen áram az akkuban. A hibridnél alig ismertek problémák, nagy néha előfordulhat, hogy olaj kerül a belső égésű motor melletti villanymotorba, és tönkreteszi azt.

A Renault a tavalyi ráncfelvarrással kivette kínálatából a másik takarékos hajtási alternatívát. A nagyon spórolós dízelek ideális meghajtást jelentettek egy olyan ingázó járgányhoz, mint a Clio. Aki használtan jut hozzá, örülhet, mert a K9-es dízel gyakorlatilag elpusztíthatatlan, feltéve, ha hatévente rendszeresen cserélik a vezérműszíjat.

Ez az intervallum (vagy 150 000 kilométer) a benzinmotorok segédberendezéseket hajtó szíjára is vonatkozik. Ezt azért érdemes megemlíteni, mert ez egy úgynevezett rugalmas szíj. Rugalmas, de nem nagyon, így nincs szükség a szokásos szíjfeszítőre. A felszereléséhez azonban emiatt speciális szerszám szükséges – tehát nem egy „csináld magad” feladat.

Meg lehet bukni a vizsgán, haa nyomtávrudak gömbcsuklói lötyögnek. Nem látható, de szintén gyakran érintett: a keresztlengőkarok gumibakjai. A hátsó tengely viszont teljesen gondmentes.

Nagyjából ezt kell tudni a hajtásláncokról, de mi a helyzet a karosszériával? A tetejénél kezdve néha fennáll a rozsdásodás veszélye az antenna tövénél, amit vízszivárgás követ. Egyébként a korrózió a helyenként vékony fényezés ellenére nem jelent problémát.

A beltérben a minőség jól látható ív mentén változik. Elöl a finom anyagok és a habosított felületek szinte középkategóriás hangulatot teremtenek. Hátul viszont a kemény műanyag dominál, a csomagtartóban pedig a petyhüdt padlószőnyeg és az alig festett pótkeréknyílás hoz vissza a kisautós valóságba.

Összességében elégedettek lehetünk a kivitelezéssel; a tesztautó nem adott ki zavaró hangokat, és a tükrök sem lötyögtek, ellentétben az egyes internetes fórumokon olvasható panaszokkal.

Tisztességes munka

A sebességváltó meghibásodásáról is érkeztek jelentések, amelyek többnyire az alap benzinmotorokban és néhány LPG motorban használt ötfokozatú változatot érintik. A fórumokban szó esik a klímaberendezésről is, amelynek kondenzátora viszonylag vékony anyagból készült, és ahova beépítik, ott kőfelverődésnek van kitéve. Nem egy jó kombináció, ezért az átvizsgálás során mindig ellenőrizni kell a hűtőegység működését.

A többi panasz a csatlakoztathatósággal és a multimédiás berendezésekkel kapcsolatos, manapság mindenütt előforduló problémákra vonatkozik, amelyek általában a megfelelő vezérlőegység szoftvereinek frissítésével orvosolhatók. A tesztautóval ilyen szempontból nem volt probléma, és habozás nélkül ajánlanánk bárkinek – ha már rég el nem adták volna.

Összegzés

Több mint 15 millió vásárló nem tévedhet. Összehasonlításképpen: ez majdnem kétszer annyi Clio, mint amennyit a Renault az 1960-as és 1970-es évek mindenütt jelen lévő kisautójának, az R4-nek a hasonlóan hosszú gyártási ideje alatt el tudott adni. És a Clio még mindig erős versenyző. Mellette szól igénytelensége, különösen a TCe 90 esetében, miközben kényelme és kidolgozottsága a magasabb elvárásoknak is megfelel. Tehát mindenképpen érdemes kipróbálni a szimpatikus Cliót.

A Clio a Renault kínálatának egyik slágerdarabja. Hibridként még a VW Polót és a Mazda 2-t is megelőzte összehasonlító tesztünkben. A jól hangolt futómű és a jól sikerült hibrid hajtás bőven ellensúlyozta a kényelmi hátrányokat. A kis Renault a német műszaki vizsgán mutat kényes pontokat, a kopott első tengelyek, a rozsdás féktárcsák és a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos bejegyzések a hibamemóriában csak a középmezőnybe sorolják. A motorok viszont sziklaszilárdak, olajveszteség gyakorlatilag nincs. A benzinmotorok lánc segítségével hajtják meg a vezérműtengelyüket, a dízel változatokban ez a feladat egy szíjra hárul, amely szintén strapabíró. Bosszantó, de manapság már normális, hogy a hibás hibajelzéseket is gyakran csöngés és gongszó kíséretében jelzi az autó.

Ellenőrző pontok: Mire kell figyelni

1 A fékrendszer állapota
2 Első tengely lötyögése
3 A futóműrudazat játéka
4 Multimédia-hiba
5 Automata sebességváltó
6 Légkondicionáló működése

Visszahívások: 1 Kormányrásegítés meghibásodása 2 Hátsó üléstámla balra 3 Generátor-rövidzárlat

Piaci helyzet

Ez a Clio még egy picit túl új a magyar piac számára, a legnagyobb használt autós portálon mindössze 150 darabot kínálnak. A legolcsóbb hárommillió forint, a legdrágább pedig tízmilliónál is drágábban várja új gazdáját. A modern idők jele, hogy mindössze nyolc dízelmotorost, viszont kilenc hibridet kínálnak eladásra!

Kapcsolódó cikkek