Az Év Autója választás kimenetele az utolsó pillanatig kétséges. Ezt példázta a mostani a 2024-es választás is, amelynek csak a legvégén derült ki, hogy a hét döntőbe jutott típus, a BMW 5-ös sorozat, a BYD Seal, a Kia EV9, a Peugeot 3008, a Renault Scenic E-Tech Electric, a Toyota CH-R és a Volvo EX30 közül melyik szerezte meg a címet.
Az, hogy végül melyik típus nyeri meg a döntősök közül a díjat, nekünk, zsűritagoknak is meglepetés. Egyrészt azért, mert a szavazás titkos, mindenki otthonról, interneten keresztül küldi el, hogy melyik autónak mennyi pontot is ad, másrészt 23 országból összesen hatvan újságíró szavaz, más-más szemlélettel és elgondolás alapján. Ez a 2024-es Az Év Autója szavazáson is visszatükröződött, mert teljesen eltérő értékelésekkel találkozhattunk. Akadt olyan, aki olyan típust értékelt maximális pontszámmal, ami végül az utolsó helyen végzett. Ez hozzánemértés lenne? Dehogy. A döntősök nem véletlenül kerültek ide, és különböző élethelyzetben levő, más környezetben, urbánusban vagy éppen vidékiben laknak a zsűritagok. Az infrastuktúra sem azonos, a pénzügyis környezet sem, így az olyan fontos kérdés, mint az autók ára is országonként más és más megítélés alá eshet. Ez mind hozzájárult ahhoz a sokoldalú képhezt, hogy minden döntős típus szerepelt valamelyik zsűritagnál első helyen, méghozzá többször is, ami azt eredményezte, hogy az eredményhirdetés során folyamatosan változott a sorrend a hét típus között.
Ahogy az eredményhirdetés, ami egyébként az alábbi linken a YouTube-on bármikor visszanézhető, haladt előre országról országra abc sorrendben, végül mégis két típusra szűkült a 2024-es Az Év Autója címért folyó küzdelem. A BMW 5-ös sorozat és a Renault Scenic E-Tech Electric vívta fordulatos párbaját, az egyik ország szavazatainak ismertetése után egyikük, majd a másik után másikuk került az élre.
Valóban két kiemelkedő típusról beszélünk, bár a döntőbe jutott autók mindegyike a 2023-as év termésének legjavát képviseli. A BMW-ös sorozata fejlett vezetéstámogató rendszereivel, amibe bele tartozik magas szintű önvezető képesség is, a márkára jellemző jó irányíthatóságával, valamint ma már átlagon felüli széles karosszéria és motorkínálatával – benne a benzines, a dízel, a hibrid mellett több tisztán elektromossal is – vívta ki a zsűritagok elismerését. Ennek egyik eredménye, hogy a BMW 5-öst végül 19 zsűritag tette a saját szavazásában az első helyre. De akik nem tették az élre, azok is számos ponttal jutalmazták, így végül 308 pontot gyűjtött.
Ám ez sem lett végül elegendő ahhoz, hogy a BMW megszerezze legelső Az Év Autója díját. Ebben a Renault Scenic E-Tech Electric akadályozta meg, amely olyan, a mindennapi használat során lényeges tulajdonságainak köszönhette kedvező értékelését, mint a praktikus külső méretéhez képest megdöbbentően tágas, csendes és szépen kivitelezett, otthonos utastere, nagy csomagtartója, áttekinthető és könnyen használható médiarendszere, kényelmet jó úttartással társító futóműve, kis fogyasztása, hosszú hatótávja és korántsem utolsó sorban – elektromos autós szinten – kedvező vételára. Ezekre hivatkozva 22 zsűritag tette a Renault új villanyautóját a saját szavazásában az első helyre, és mivel azok is előre vették és több ponttal jutalmazták, akiknél nem az élen végzett, ezért összességében végül 329 pontot sikerült összegyűjtenie, és ezzel 21 ponttal megelőznie a BMW 5-ös sorozatát.
Azt, hogy mennyire kettejük házi párbajává változott az idei szavazás, jelzi, hogy a harmadik helyezett, az új Peugeot 3008 197 ponttal gördülhetett fel a dobogó harmadik fokára. Ez 111 pontos különbség a BMW-hez képest. Ezután már szorosabb volt a mezőny, a Kia EV9 190, a Volvo EX30 168, a BYD Seal, az első kínai autó, ami bekerült Az Év Autója választás döntőjébe 131, a Toyota CH-R pedig 127 pontot kapott a zsűritagoktól.
Ahogy Az Év Autója zsűri minden tagjának, nekem is 25 pont állt rendelkezésemre, hogy az internetes szavazás alkalmával értékeljem a hét döntőbe jutott típust. Én az első helyre a Renault Scenic E-Tech Electric-et tettem 7 ponttal, a második helyre a szerintem kiváló ár-érték arányú BYD Sealt. A harmadik helyre, jópofa külső-belső megjelenése és szórakoztató vezethetősége miatt a Volvo EX30-at soroltam be 4 ponttal. A negyedik a hihetetlenül tágas és minden jóval felszerelt, de érezhetően nem az európai utak szélességéhez hangolt Kia EV9 lett nálam 3 ponttal, míg az ötödik helyet 2-2-2 ponttal értékelve megosztottam a BMW 5-ös sorozat, a Peugeot 3008-as és a Toyota CH-R között. Talán az én, a végeredménytől jelentősen eltérő szavazásomból is látszik, hogy az egyes zsűritagok mennyire másképp gondolkoznak, de a végeredmény közös, amit mindenki elfogad.
A zsűritagok pontozása és az ahhoz társuló indoklás egyébként megtekinthető a caroftheyear.org internetes oldalon. Én itt csak hadd emeljem ki, ismét csak a sokszínűség értékelésére, kollégám és barátom, a másik magyar zsűritag szavazását. Ő is első helyre pontozta a Renault Scenic E-Tech Electricet 6 ponttal, a második helyet 5-5 ponttal megosztott a BMW 5-ös és a BYD Seal között, a harmadik helyre pedig a Volvo EX30-at pontozta 4 ponttal. A Kia EV9 3, a Peugeot 3008 és a Toyota CH-R pedig 1-1 pontot kapott tőle.
A 2024-es szavazás a Renault Scenic E-Tech Electric győzelmével lezárult, következik a 2025-ös szavazás! Reméljük az is hasonló izgalmakat hoz!