Aktuális Év Autója 2025 2024. november 16.

Már tudjuk, kik jutottak az Év Autója 2025 döntőjébe!

Mint 60 éve minden esztendőben, idén is elstartolt az autós Oscar díjként is emlegetett Év Autója választás. A 2025-ös szavazás első körében, ahogy már megszokhattuk az idei új autó termésből hét típus jut a döntőbe. Ezek közül kerül ki majd a második szavazási körben a díj nyertese, amelyik 2025-ben egész éven át viselheti az Év Autója emblémát. Megmutatjuk, melyik hét modell lehet még erre esélyes!

Az Év Autója díjat európai autóslapok szakújságírói alapították kereken hatvan esztendeje. Kora alapján a legrégebbi ilyen díj, ezért és a függtlensége miatt is tekintik a legrangosabb elismerésnek, és a ezért nevezik – kicsit talán fellengzősen – autós Oscar díjnak. Elsőként 1964-ben a Rover 2000-es nyerte el a trófeát, de a hat évtized alatt sok, azóta legendává emelkedett típusok kapták meg a díjat, mint 1967-ben a későbbi Zsigulik és Ladák alapjául szolgáló Fiat 124-es, 1975-ben a Citroën CX, 1984-ben a Fiat Uno, 1985-ben az Opel Kadett E, 1992-ben és 2013-ban is a VW Golf akkor új generációja, 1999-ben az első Ford Focus, 2005-ben a Toyota Prius, vagy legutóbb, a 2024-est, a Renault Scenic E-Tech Electric. De elnyerte a díjat – sőt, némelyikük többször is – a Toyota Yaris, az Opel Astra, a VW Polo, a Renault Clio, és még annak idején a Porsche 928 is. Mind-mind emlékezetes autó.

A tavalyi győztes, a Renault Scenic. Megérdemelt győzelem volt, a legtöbb pontot én is neki adtam.

A díj elnyerésének természetesen vannak előfeltételei. Fontos, hogy az adott évben, jelen esetben 2024. december 31-ig legalább öt európai országban legyen lgaéább megrendelhető. Amennyiben ez nem teljesül, akkor csak az egy évvel későbbi versengésbe kapcsolódhat be az adott modell. 

A kiválasztás szempontjai amúgy, ami alapján én, és a jelenleg hatvan tagú zsűri szavaz, nagyon hasonlóak egy hétköznapi vásárlóhoz. Számít természetesen a megjelenés, a külső és belső kialakítás, az anyag- és kivitelezési minőség, a könnyű használhatóság, a motor- és váltókínálat, a várható üzemeltetési költségek és természetesen az ár, és még jobban az ár-érték arány. Nyerhet ugyanis adott esetben drága autó is, mint ahogy az megtörtént akár a Porsche 928, vagy legutóbb, 2019-ben a Jaguar I-Pace esetében, de az igazán fontos az, hogy igazolható legyen valamivel a többlet, amivel az illető típus többe kerül. Ilyen az a műszaki tartalom, ami a választás évében valami teljesen újszerűt, és jövőbemutatót képvisel, akkor is előbbre kerülhet a zsűritagok értékelésében, ha éppen emiatt vaskosabb árcédula kerül rá.

Egykoron a Porsche 928 is elnyerte Az Év Autója címet

A zsűri tagjai a szavazás első körében, amikor az adott év új autó felhozatalából hetet kell megnevezni, és a második körben is, amikor a hét autót már pontozással együtt kell sorrendbe tenni, otthoni magányából szavaz. Előtte természetesen vannak rendezvények, ahol találkozhatunk egymással és az autókkal, megbeszélhetjük a dolgokat, ahol elhangzanak pro és kontra érvek, de a döntés, szavazás szigorúan egyéni alapon történik A választását e-mailben, illetve internetes felületen adjuk le, egymástól teljesen függetlenül.

A függetlenség amúgy az Év Autója díj egészére igaz, és a szervezet szigorúan őrködik felette. A zsűri tagjai nem fogadhatnak el külön juttatást a gyártók részéről, és aki ezt a szabályt megszegi, kizárják a szavazásra jogosultak szűk köréből. Az autógyártóknak semmilyen befolyásuk nincs a szervezőkre és a zsűrire, de még a nevezésekre sem. Azt, hogy melyik típus lehet egyáltalán jelölt, az adott évi díj körüli teendőket szervező bizottság dönti el! Egy-két márka már korábban közölte, hogy őket semmilyen díj nem érdekli, ami annak tulajdonítható, hogy sajnos, néhány újabban megalapított díjnál pénzmozgáshoz kötik a nevezést, illetve a részvételt. Az Év Autója címnek  és az odaítéléséről döntő szervezetnek azonban mindentől és mindenkitől független költségvetése van, így az indulásról is maga dönt. 

Az Év Autója zsűri jelenleg huszonöt európai ország hatvan szakújságíróját tömöríti. A nagyobb országok, például Franciaország, Nagy-Britannia, Németország vagy Olaszország hat-hat taggal képviselteti magát, míg a kisebb országok nagyjából arányosan. Ami a delegáltak számát illeti, Magyarország kicsit kivételezett helyzetnek örvend, mert az Év Autója zsűrinek két magyar tagja van. Egyikük Csikós Zsolt, a Speedzone videocsatorna és internetes oldal újságíró-riportere, a másik pedig én vagyok, Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN című havi szakfolyóirat és az automagazinonline.hu internetes oldal szerkesztője, egyúttal a cikk szerzője.

De most nem mi vagyunk a főszereplők, hanem az autók, azaz a 2024-es újdonságok, amelyek egyike, amelyik elnyeri a díjat, és jövőre – valójában az után is -büszkén viselheti a győztesnek kijáró 2025-ös keltezésű emblémát. Az idei felhozatal, amely megfelelt az előzetes feltételeknek, 48 típust számlált, amiből csupán hatot kellett egy elő-előzetes körben kirostálni azért, mert a zsűritagok nagyobb része valamilyen okból nem jutott hozzá, hogy kipróbálja. Ezek az autók sem tűnnek el végleg azonban, a következő évi listára nagy eséllyel ott szerepelnek majd.

Így érkezett el a szavazás első köre, amelyben a zsűri minden tagjának, így Zsolt kollégámnak és nekem is hét autót kell kiválasztania a 42-ből. Lényeges, hogy ekkor még semmilyen sorrend nincs az autók között, mert egyszerűen csak az a kérdés, hogy melyik hét autót gondoltuk legjobbnak. A bizottság a beérkezett szavazatokat összesíti, és egyszerűen az a hét, amelyik a legtöbb szavazatot kapta, jut be a döntőbe. Idén ezek a modellek jutottak a második körbe: Alfa Romeo Junior, Citroën C3 és e-C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 és Renault 5/Alpine A290!

Ki lesz a nyertes? Kiderül a 2025. január 10-én 11 óra 30 perckor kezdődő díjátadón.

Kapcsolódó cikkek