A Lexus LBX hibridhajtással és luxus szintű felszereltséggel indul hódító útjára.
Jelenleg Európán belül a legnépszerűbb, azaz a legnagyobb számban fogyó kategória a kis SUV-oké. Amelyik gyártónak nincs ilyen, jelentős hendikeppel indul a vásárlók kegyeiért. Egészen ezidáig ebből szempontból a Lexus is a hátrányos helyzetűek közé tartozott, ám most Lexus LBX néven egy új kis SUV-val rukkoltak ki. Az újdonság műszaki alapja a rendkívül sikeres Toyota Yaris Cross, amellyel a külső méretei is közel esnek egymáshoz. A Lexus LBX 419 cm hosszú, 182,5 cm széles és 154,5 cm magas, tengelytávja pedig 258 cm. (Vagy másképp: körülbelül akkora, mint a Suzuki Vitara.)
A külső megjelenésben természetesen nagy a különbség a Yaris Crosshoz képest. A hűtőrácsot például trapéz formában egységesítették, amely egy a motorháztető éle alatt végigfutó, a látványos fényszóróegységeket összekötő keskeny nyílás alatt helyezkedik el. Ez a formai megoldás a Lexus „Resolute Look” örökségére épül, ami a 2003-as LF-S koncepcióautón mutatkozott be, és a 2000-es évek elejétől a Lexus sorozatgyártású modelljeinek jellegzetes stílusjegyévé vált. Az élek és keret nélküli hűtőrács egyben megadja az LBX orsó formájú karosszériájának alapjait is, hozzájárulva az autó erőteljes, dinamikus kiállásához.
A kiszélesedő kerékjárati ívek az erőt fejezik ki, és kiemelik a nagy (18”) keréktárcsákat és abroncsokat, míg a rövid túlnyúlások és a hátsó ajtók körüli lemezek merész kialakítása sportos, dinamikus kiállást eredményeznek. Az autó hátulja is erős kiállást sugall. A rendszámtábla helyét leerseztették egészen a lökhárítóig, így a hátsó ajtón lévő LEXUS felirat látványosabb lett a csomagtérajtó letisztult felületén. Hasonlóképpen, a Lexus jellegzetes L-alakú fénycsíkjának legújabb verziója is hatásosabb megjelenést kölcsönöz, miközben az irányjelzők és a tolatólámpák a háttérbe húzódnak, amikor éppen nem világítanak.
Ami a műszaki alapokat illeti, LBX az első Lexus modell, amelyet a Lexus az anyamárka Toyota által a kisautók számára kifejlesztett, és így a Toyota Yaris Crossnak is alapot adó GA-B platform egyik változatára épített. A Lexus azonban úgy alakította át az alapokat, hogy azok megfeleljenek a márka követelményeinek, így az alacsony súlypont, a széles nyomtáv, a rövid túlnyúlások és a rendkívül merev karosszéria előnyeit élvezi az LBX is.
Az LBX-et egy új generációs Lexus öntöltő hibrid elektromos rendszer hajtja, kompakt és könnyű, 1,5 literes háromhengeres szívó benzinmotorral. A hibrid rendszer fő alkatrészeit, köztük a sebességváltót és a teljesítményvezérlő egységet jelentősen áttervezték a hatékonyság növelése, a veszteségek csökkentése, valamint a tömeg és a méretek csökkentése érdekében. Egy új, alacsony ellenállású, nagy teljesítményű, kétpólusú nikkel-fémhidrid (NiMH) akkumulátort építettek be, amely extra elektromos támogatást tesz lehetővé gyorsításkor, és javítja az autó tisztán elektromos képességeit.
A technológiai fejlesztések lehetővé tették a számunkra, hogy a fokozott teljesítményre és a magasabb szintű vezetési élményre összpontosítsunk, amely a korábbi rendszerekkel nem volt lehetséges. A teljes hibrid rendszer maximális teljesítménye 136 LE (100 kW), míg csúcsnyomatéka 185 Nm. (Toyota Yaris Cross: 116 LE.) A motor hatásfoka kiemelkedően jó, köszönhetően a nagy sebességű égési technológiának és olyan műszaki jellemzőknek, mint az egyenes szívónyílások és a lézeres megmunkálású szívószelep-fészkek. A további kulcsfontosságú jellemzők közé tartoznak a nagy fordulatszámra tervezett, ultrakönnyű dugattyúk és az elektronikusan szabályozott, intelligens, változtatható szelepvezérlés.
Az LBX – mint valódi SUV modell – a Lexus E-Four összkerékhajtási rendszerével is elérhető, amelynek kiválasztásával egy további villanymotor kerül a hátsó tengelyre. Gyorsításkor, kanyarodáskor és alacsony tapadású felületeken a rendszer automatikusan a hátsó kerekekre irányítja a hajtóerőt, segítve a jármű stabilitását és megőrizve a vezető önbizalmát.
Az LBX prémium státuszát a Lexus a zaj- és vibrációkezelés (NVH) terén szerzett, hosszú évek alatt gyűjtött tapasztalatainak eredménye is megerősíti. Ezen intézkedések közé tartozik a zavaró vibrációk csökkentése érdekében a motorba beépített kiegyensúlyozó tengely. A Lexus különös figyelmet fordított az ajtókra is, amelyekbe csillapító lemezeket építettek be a mérnökök, hogy elnyomják a magas frekvenciájú zajokat, ellenben fokozzák az alacsony frekvenciájú hangokat, hogy határozott és kellemes hangok jussanak be az utastérbe. A tető felől érkező vibráció és menetzaj ellensúlyozására nagy csillapítású masztixot és egy rendkívül hatékony szigetelőanyagból készült hangtompítót alkalmaztak.
A Lexus tervezőmérnökei és dizájnerei egyszerű és kifinomult belső kialakításra törekedtek, amely a magasabb szegmensekhez tartozó modellek hangulatát és kisugárzását nyújtják. A prémium minőségről és a részletekre való odafigyelésről tanúskodik a látványukat és anyagukat tekintve is igazán vonzó betétek és kárpitozások választéka.
Az utastéren belül a vezető munkahelye a Lexus Tazuna koncepciónkra épül, amelyet először a közepes méretű NX SUV modellben mutatkozott be. Ennek kulcseleme, hogy a fő kezelőszerveket és információforrásokat közvetlenül a vezető körül helyezi el, így működtetésükhöz vagy leolvasásukhoz csupán minimális kéz- vagy szemmozdulatok szükségesek. Az LBX esetében a Tazuna koncepció egy új, 31 centi átlójú, teljesen digitális műszeregységgel bővült, amely először kerül be Lexus modellbe. A mutatók és az adatok elrendezése és láthatósága a kiválasztott vezetési módnak megfelelően változik, és az egyéni igényeknek megfelelően testre szabható. Opcionálisan szélvédőre vetített vezetési információk is elérhetők (head up display).
Az LBX a legújabb Lexus Link Connect rendszerrel van felszerelve, amely egy 9,8” érintőképernyőn keresztül használható. A rendszer felhő alapú navigációt biztosít, így a forgalmi eseményekkel és torlódásokkal kapcsolatos valós idejű információkkal optimalizálja az útvonaltervezést. A kényelmet még tovább fokozza a „Szia, Lexus!” hangvezérlés, amely a vezető és az első utas hangutasításaira is reagál. Az okostelefon-integráció az Apple CarPlay esetében vezeték nélküli vagy vezetékes kapcsolattal, az Android Auto esetében pedig csak vezetékes kapcsolattal lehetséges.
Az LBX esetén a Lexus új megközelítést alkalmazott a modellpaletta tekintetében, hogy az autó jobban tudjon illeszkedni a vásárlók egyéni igényeihez és életstílusához. A kínálat az alapváltozat mellett négy felszereltséget vonultat fel: az Elegant és a Relax a kifinomultságra és az eleganciára helyezik a hangsúlyt, míg az Emotion és a Cool sportosabb, dinamikusabb karaktereket képviselnek. Mindegyiket más és más ügyfelek számára tervezték.
A Lexus LBX főbb műszaki adatai:
Méretek: 4.190 mm (hosszúság) x 1.825 mm (szélesség) x 1.545 mm (magasság)
Saját tömeg: 1280 kg
Csomagtér mérete: 332 liter
Vontatási kapacitás (fékezetlen): 750 kg
Motor: 1,5 literes, 3 hengeres benzinmotor
Sebességváltó: elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű váltómű
Rendszerteljesítmény: 100kW / 136 LE
Gyorsulás (0 – 100 km/óra): 9,2 mp
Fordulókör: 10,4 m