Aktuális 2023. december 05.

Leáldozott a Renault Zoe-nak?

Úgy volt, hogy még sokáig gyártásban marad, de kiderítettük, hogy a váltótípusa már itt kopogtat az ajtón. 

Laurens van den Acker, a Groupe Renault ügyvezető alelnöke nemrég így nyilatkozott, amikor a Zoe utódjáról kérdezték: “Ez a Zoe vége? A válasz nem, mert a Zoe a legkelendőbb elektromos jármű Európában. Tehát butaság lenne leállítani olyan járműveket, amelyek a legkelendőbbek a szegmensükben”. A Renault főnök, Luca de Meo, viszont egyértelműen arról nyilatkozott, hogy 2024-ben jön az utódlás, és az R5 E-Tech 2024-től váltja majd a rendkívül sikeres Zoe elektromos modellt, ahogy az a német auto motor und sport című lap kérdésére egyértelműen megerősítették.

Mit lehet tudni az újdonságról? Már elég sokat.  A francia cég a “Renaulution” stratégiájának részeként 2021-ben megmutatta a Renault márka jövőjét is. A “Nouvelle Vague” (Új Hullám) mottó alatt a francia vállalat 14 új modellt tervez 2025-ig – ebből hét tisztán elektromos jármű lesz.

A Renault 5 tanulmány ennek az új stratégiának és egyben az új retro dizájnnak a fontos eleme. “Az R5 egyrészt erősen kötődik a Renault történetéhez, ugyanakkor a márka jövőjét is jelképezi, és népszerűsíti az elektromos autókat” – mondta akkor a Renault főnöke. Egyértelmű volt, hogy a tanulmány nem marad csupán vízió. Erre utal az Európai Szabadalmi Hivatalnál bejegyzett Renault 5 logó is, amelyet a francia cég 2021. február 3-án levédetett. Ez az új Renault rombuszba ágyazott 5-ös számot ábrázolja. Az R5 tanulmány már viselte ezt a logót.

A közelmúltban kiszivárgott prototípusképek és az első teaserek segítségével láthatjuk, hogy milyen lesz a szériaváltozat, amely a Renault 5 E-Tech elnevezést viseli. Nem pont olyan, mint a tanulmány. A modell kompakt elrendezése változatlan marad, a Renault mindössze 3,92 méteres hosszúnak alkotta az újdonságot. Az orr-részen más kialakítású, befelé süllyesztett fényszórók láthatók. A tanulmány szögletes nappali menetfényei sem jutnak el a sorozatgyártásba, legalábbis más lámpák kandikálnak ki az álcázás alól.

A koncepcióautó aerodinamikailag süllyesztett kilincsei a klasszikus kivitelűre cserélődtek. A képeken talán nem látni, de a Renault 5 négyajtós modell lesz. A hátsó ajtókilincseket az ablakcsík rejti. A plusz ajtóknak köszönhetően az első társai rövidebbek lesznek. A szemet gyönyörködtető, sportos, keskeny külső tükrök átadják helyüket a nagyobb, félköríves tetejű, integrált irányjelzőkkel ellátott tükröknek. A Renault  elhagyja a B-oszlopot. Az nem világos, hogy a franciák meg tudják-e menteni a félbevágott C-oszlopot. A sorozatgyártásra kerülő modellben kisebb hátsó ablak, megnövelt tetőszegély-spoiler, és hátsó ablaktörlő is helyet kapott. Az első motorháztetőn egy nagyméretű töltöttségi szintjelző található 5-ös logóval.

R5 E-Tech 400 kilométeres hatótávolsággal

Az új Renault R5 E-Tech az új moduláris elektromos platformra (korábban CMF-B-EV: a CMF a Common Module Family, a B a B-szegmens és az EV az elektromos jármű rövidítése) épül, 400 voltos technológiával, amelyet a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség minden új elektromos modelljéhez fejlesztettek. A francia autógyártó célja, hogy az újonnan kifejlesztett technológiai bázissal a legversenyképesebb és leghatékonyabb platformot kínálja a kisautók kategóriájában. Az alkatrészek 70 százaléka a CMF-B platformról származik, amelyre a Clio és a Captur is épül. A Renault Zoe E-Tech Electrichez képest a CMF-B-EV platform 30 százalékkal olcsóbban gyártható. A moduláris koncepció lehetővé teszi a különböző nyomtávok és tengelytávok, valamint a különböző karosszériatípusok és -formák alkalmazását. Az alváz többlengőkaros hátsó futóművel rendelkezik, és a jármű padlójába integrált akkumulátornak köszönhetően alacsonyabb a súlypontja, amely négy modulból áll majd.

A Renault az R 5 E-Tech két változatát kívánja kínálni. Kezdetben csak az 52 kWh-s akkumulátor lesz elérhető, amely akár 400 kilométeres hatótávolságot kínál. Később egy 40 kWh kapacitású alapakkumulátor is érkezik majd. Ehhez egyelőre nincs hatótávra vonatkozó specifikáció. Az R 5 E-Tech teljesítménye valószínűleg 100 és 160 kW között lesz. Az új Renault 5 E-Tech elektromos egysége a külön gerjesztett szinkronmotoron alapul, amely a Zoe-t és a Megane E-Tech Electricet is hajtja.

Nem csak kap, adni is tud

A Renault azonban nem szeretné, ha az R5 akkumulátora kizárólag a meghajtásra szolgálna. Ha a franciák elképzelése valóra válik, az energiatároló egysége sokoldalúbb lesz, mint manapság megszokhattuk a villanyautóknál. Vehicle-2-Grid a varázsszó. A technológia lényege, hogy az akkumulátor nem csak a hálózatból veszi fel az áramot, hanem közbenső tárolóként is működhet, és szükség esetén vissza is táplálhatja azt a hálózatba. Ez az úgynevezett kétirányú töltés. Ily módon tehermentesíthető az elektromos hálózat, és több tonna CO2-t lehet megtakarítani. A Renault leányvállalata, a Mobilize 2022 őszén mutatott be egy speciálisan erre a célra kifejlesztett wallboxot. A Renault technológiai partnerként a német The Mobility House-t választotta, amely olyan rendszert fejlesztett ki, amely még azt is lehetővé teszi, hogy az e-autók vezetői pénzt keressenek azzal, hogy akkumulátoraikat az elektromos hálózat rendelkezésére bocsátják.

Technikailag a Renault váltóáramot (AC) használ, nem pedig egyenáramot (DC), mint a VW. A folyamat során egy kicsit több energia veszik el, mivel az áramot kétszer alakítják át váltóáramról egyenáramra, majd a viszonylag kevéssé hatékony fedélzeti töltővel vissza, aholminden alkalommal körülbelül 10 százalékos veszteség. Ellenben hiányzik a bonyolult teljesítményelektronika, a fali töltőt alacsonyabb áron lehet kínálni, és a technológia rugalmasabb. Annyira rugalmas, hogy egy adapter segítségével más elektromos fogyasztókat is el lehet látni az akkumulátorból származó energiával, hasonlóan a Hyundai, a Kia és a Genesis jelenlegi EV-k által kínáltakhoz. A fali töltőt, amelyet a francia Lacoix elektrotechnikai céggel közösen fejlesztettek ki, 7 és 22 kW közötti teljesítménnyel tölt és és tölt vissza a hálózatba. 

Az elektromos R5-ös 2024 végén kerül forgalomba.

Amikor az R5 sorozatgyártásba kerül, 25 000 eurónál kezdődő áron lesz kapható. Természetesen ezt az árkategóriát csak olcsó akkumulátorok használatával lehet elérni. Ennek megfelelően itt a lítiumvas-foszfát akkumulátorokra (LiFePo vagy LEP vagy LFP néven) helyezzük a hangsúlyt. Ezekben a pozitív elektróda kobalt-oxid helyett vas-foszfátot tartalmaz, és a megszokott lítium-ion akkumulátoroknál robusztusabbnak számítanak. Hosszú élettartamuk is van. Ezzel szemben az autógyártóknak több cellát kell beépíteniük ahhoz, hogy a lítium-ion akkumulátorokkal azonos teljesítményt érjenek el. Luca de Meo az Automotive Newsnak nyilatkozva nyitva hagyta, hogy az R5 kizárólag LFP akkumulátorokkal vagy lítium-ion akkumulátorokkal is felszerelik-e majd.

Kapcsolódó cikkek