Aktuális e-autó 2024. szeptember 25.

Látszat és valóság

Az elektromos autók között a BYD Dolphin a magyar piac egyik legjobb ajánlata. Kellő méretű és jól árazott, ráadásul Kínából. De milyen vele közlekedni, milyen vezetni, és egyáltalán milyen autó a számokon túl?

Szöveg és fotók: Busánszky Lajos

A BYD Dolphint akár receptre is adhatnák, ugyanis egy csomó fóbia leküzdésére tökéletesen alkalmas. Például az akkupara legyőzésére. Arra a félelemre, hogy jaj, 20 százaléknál már tölteni kellene, de 80-nál többet ne töltsünk bele, és akkor mennyi a bruttó meg a nettó, és mennyit is fog akkor valóban elmenni az autó? A BYD saját akkutechnikája, a lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú, úgynevezett Blade (penge) cellák ezeken a gondokon jórészt átsegítenek. Kezdve ott, hogy a bruttó meg a nettó gyakorlatilag ugyanannyi, és a százalékokkal sem kell foglalkozni. Comfort felszereltségű tesztautónkban ez 60,4 kWh, ami 100 százalékra töltve – ezt az akkut szabad addig tölteni – WLTP szerint 427 kilométerre elég. És tényleg. A specifikáció szerinti 15,9 kWh vegyes fogyasztás tartható, sőt még kevesebb is, ha nem akarunk sokat autópályázni, és nem kell nagyon sokat fűtenünk.

A használt akkutechnika másik nagy előnye, hogy az akku különösebb egészségkárosodása nélkül lehet 20 százalékos töltöttség alá meríteni. A Dolphin maga is csak 10 százaléknál szól, hogy most már nyomjuk meg a beépített navigációs rendszeren a közeli töltőállomás keresése gombot. És ha már ott vagyunk, a rettentő hosszú várakozástól sem kell aggódnunk. Papíron a Dolphin nem a gyorstöltés bajnoka, az Active és Boost változatok kisebb, 44,9 kWh-s akkucsomagja legfeljebb csak 60 kW-tal tölthető. Ez tényleg nem sok. A Comfort és a csúcsfelszereltségű Design kivitel 60,4 kWh-s energiatárolója azonban már 88 kW-tal tölthető. Papíron ez sem kiemelkedő teljesítmény, de a Blade akkumulátorok nem hétköznapisága ebben is segít. Egyfelől nem szükséges a töltés előtti temperálás, azaz hűtés-fűtés. Tapasztalatom szerint, ahogy csatlakozunk egy gyorstöltőre, azonnal maximumközeli teljesítménnyel érkezik az áram az akkuba, és ezt igen hosszú ideig tartja is az autó. Nagyjából az akku 50 százalékos töltöttségénél vesz vissza egy kicsit a teljesítményből a töltésszabályzó, ilyenkor jól hallhatóan beindulnak a hűtőventilátorok, de még ezután is visszaugrik néhányszor a maximális töltésre a rendszer. Persze ez nem szentírás, erősen függ a külső környezeti hőmérséklettől, a töltők állapotától, attól, hogy éppen autópályáról vagy lassú araszolásból érkezünk tölteni, de több BYD tesztautóval szerzett jó pár töltés összegzése a fenti megállapítás.

Nem gagyi, sőt!

Aztán jó a BYD Dolphin az ellen a fóbia ellen is, hogyha valami kínai, akkor az gagyi. A tesztautó egyszínű, krémfehér fényezésével szolid eleganciát sugall. Jól megoldott részletek, korrekt kivitelezés. Minden látható csavaron ott a festékcsík, ami arról árulkodik, hogy a helyén és ellenőrizték is, hogy tényleg jó helyen van.

Na meg a gagyi fóbia ellen ott a beltér is. Elég megtapogatni, kapcsolgatni, amit lehet, hogy cáfoljuk a fenti kijelentést. Minden arról árulkodik, hogy meghatározott, nem is túl bő büdzséből is lehet jót kihozni. Az olcsó és kemény műanyagok oda kerültek, ahol nincsenek szem előtt, és némi textúrát kaptak, hogy ne tűnjenek túl egyszerűnek, bántóan fekete műanyag panelnek. Ami a kezünk ügyébe kerül, burkolat, kapaszkodó, a delfinuszonyra hasonlító ajtónyitó, az mind minőségibb anyag, kellemes a szemnek és a kéznek. A középkonzolon a vezeték nélküli töltésre alkalmas fiók alatt ott vannak a legfontosabb dolgokat kapcsoló gombok. Vészvillogó, klímaszabályzás és páramentesítés, vezetési mód. Már az is dicséretes, hogy ezek könnyen és gyorsan elérhetők, de a két leggyakrabban használt, a hangerőállító és a menetirány-választó a szélén recézett felületű fémből készült. Elegáns megoldás. Biztos ki lehetett volna hozni 3 dollárral olcsóbban is, de szerencsére jó helyen húzták meg a határt a költséghatékonyságban.

A delfinre utaló egyetlen motívum az ajtónyitó kilincs. Vállalható anyagok, jó összeszerelési minőség

Amit nagyon sokat fogunk még használni, azok a kormányra szerelt vezérlőgombok. Szerencsére itt semmi sem érintőfelület, minden gomb és tekernivaló mögött igazi kapcsoló van, amin pontosan érezni, hogy mikor lép működésbe. Például innen is elforgathatjuk a 12,8 colos központi kijelzőt. Ez a BYD védjegye, de nem csak arra jó, hogy az autó iránt érdeklődőket elkápráztassuk vele, vagy a töltésnél elüssük rajta az időt. Állítva parádésan jól átlátható rajta a navigációs rendszer tervezte útvonal, vízszintesen pedig remekül tudja használni a jobb első ülésen helyet foglaló utas is. A gyorsasága pedig nem csak a jobbra-balra lapozhatóságban nyilvánul meg. Az audiorendszer például igencsak sebes DSP-t kapott. Képes volt arra is, hogy a töltés nehézségei miatt elfáradt család egyik tagját a jobb első ülésen neki kedves zenével szórakoztassa úgy, hogy közben a bal egyben és hátul mindebből csak halk neszezés hallatszott. Igen, a Dolphin igen kellemesen szóló audiorendszere képes arra, hogy egy-egy ülés köré hangbuborékot vonjon.

Na és innen lehet kikapcsolni a vezetőt idegesítő rendszereket, amik állítólag a vezetés biztonságát szolgálják. A BYD nem akart szabályt szegni, hogy mindez egy nyomásra menjen, mint jó pár európai márkánál, de kezünk hamar megtanulja, hogy szabaduljunk meg a táblafelismerő és a sávban tartó vakriasztásaitól, meg az ütközési veszélyre figyelmeztető rendszer néha pánikszerű beavatkozásától.

Marad valami, ami a vezetőt segítené? – merülhet fel a kérdés. Igen, a tempomat és a vészfékezésre rásegítő jól dolgozik, és a Dolphin kamerarendszere is parádés. Az autó teljes környezetét meg tudja mutatni, többféle látószögből, igen jó felbontással. Még arra is képes, hogy kis sebességnél az autónk alá nézzen. Először látványos, de nem túl hasznos trükknek gondoltam, de amikor egy szűk parkolóhelyről, ahol a helyeket fekvőrendőrszerű betonoszlopok választották el egymástól, úgy kellett kimanővereznem, hogy ne tolassak neki közben a szabálytalanul mögém parkolóknak, nagyon is örültem a meglétének.

Kicsi, és mégsem az

Talán ez volt a legstresszesebb pillanat a Dolphin vezetése közben, mert az autó méreteihez képest kifejezetten könnyen irányítható. Ja, igen, a méret. A külső azt sugallja, hogy a Dolphin egy városi kisautó. Pedig nem! Hosszra majdnem megegyezik egy VW Golffal, a tengelytávja pedig nyolc centivel nagyobb! Az üléspozíció pedig mármár SUV-os. Magasan ülünk, a kilátás jó, amibe csak a vaskos A oszlop zavar bele némileg. A lábaknak nemcsak elöl, de hátul is bőven jut hely, ráadásul a comb kellő alátámasztást kap, nem a levegőben lóg. Akár négy megtermett felnőttnek is elég a hely, és hála a kényelmes üléseknek, a hátul is megfelelő szellőzésnek és az ajtók nagy oldalablakainak, még tetőablak nélkül sem klausztrofóbiás hátul, így hosszabb távra is el lehet indulni gyerekkel is. A csomagtartó ugyan nem feszegeti a kategória határait tágassággal, de ügyes a kialakítása. A legalsó rekeszében a defektjavító szett mellett elférnek a töltőkábelek, felette egy zárt polc, és utána kezdődik a normál raktér.

A kényelem a rugózásra is jellemző. Mivel a felfüggesztése puha, a Dolphin ki akarja és ki is tudja mozogni az úthibák többségét, amiből jó sok akad hazánk útjain. A karosszéria ennek ellenére nem leng úgy, mint zászló a szélben, a mozgása kellően csillapított, de gyorsabban vett kanyarban, erős fékezésnél, gyorsításnál azért érezni az átterhelődéseket egyik oldalról a másikra, vagy egyik tengelyről a másikra. Ez, és az elektromotor rögtön jövő nyomatéka meglepetést okozhat, ugyanis autópályára felhajtva vagy élesebb kanyarból kigyorsítva bizony érezni a hajtási befolyást, az első futómű megpróbálja elcsavarni a kormányt. A dolog elsőre ijesztő lehet, de teljesen kézben tartható, csak némi megszokást igényel.

Szokni kell a sebességet is. Azt, hogy nem igazán érezni. Szélzaj alig, csak 130 km/h körül jelenik meg, de nem hangosodik a sebességgel arányosan. A leghangosabb a gumi és a belső szellőzés. Fontos az állandó kontroll, hogy ne váljon belőlünk notórius gyorshajtó, de szerencsére a kormányoszlop tetejére szerelt apró, de jól látható műszerfal segít minket ebben.

Pár száz kilométer után kiderül, hogy a BYD Dolphint olyanok tervezték, akik nem először csinálták ezt. Az autó részleteiben, kidolgozottságában, és abban, ahogy megy, ott a tudatosság. A Dolphin egy pillanatig sem akarja velünk elhitetni, hogy egy csúcskategóriás sportautó, aminek a használatához két diploma meg versenyzői licenc kell. Ellenkezőleg. Van lehetőség a kormányzás erejének, a fékerő-visszatáplálásnak az állítására, van több vezetői üzemmód, és mind működik is, de nagyjából bármit is állítunk, a kényelmet, a könnyen vezethetőséget, az ideális családi autóságát nem tudjuk elrontani.

Bomba ajánlat

A BYD Dolphin jelenleg négy változatban kapható. Az Active és a Boost 44,9 kWh-s, akkumulátora és alig 300 kilométer feletti hatótávja azt jelenti, hogy alaposan meg kell fontolni, elegendő-e ez a mindannapjainkban. És nagyon fontos tudni, hogy otthon hogyan akarjuk, tudjuk tölteni az autót. Az Active az otthoni környezetben megszokott váltóáramról csak 1 fázist használva, 7 kW-tal tölthető. Ez 0–100% között 7 óra 18 percet vesz igénybe! A Boost változat már három fázisról, erre alkalmas helyről 11 kW-tal tölthető, de ez is öt órát jelent. Az egyenáramú gyorstöltés ennél persze sokkal gyorsabb, de drágább is. A BYD Dolphinek közül a Comfort felszereltségű változat sokkal nagyobb szabadságot ad. Az akkumulátora 60,4 kWh-s, hatótávja 400 kilométer feletti, és otthon 0–100 között három fázisról kicsit több mint hat óra alatt feltölthető, és az egyenáramú gyorstöltőkön sem kell szégyenkeznie. Ebben a kivitelben gyakorlatilag minden extrát és felszerelést megtalálunk, amit a BYD a Dolphinba csak be tud építeni, az üveg panorámatetőtől eltekintve. Ez a Design változat sajátja, és a felár kicsit több mint egymillió forint. Fontos még tudni, hogy a cégeknek nyújtott elektromosautó-vásárlási támogatás mindegyik kivitelre igénybe vehető, így az Active és a Boost ára 3,6, a Comfort és a Design 4 millió forinttal csökkenthető!

Karosszéria
Ötajtós, ötüléses, kompakt elektromos autó, h. x sz. x m. 4290 x 1770 x 1570, tengelytáv: 2700 mm, csomagtartó: 345/1310 l, saját tömeg/terhelhetőség: 1658/410 kg

Futómű
Elöl keresztlengőkar MacPherson, hátul több lengőkaros rendszer csavarrugóval, tárcsafékek, elöl belső hűtéssel, gumiméret 205/50 R17

Erőátvitel
Elsőkerék-hajtás, lassítóáttétel

Motor
Állandó mágneses szinkronmotor, teljesítmény 150 kW, forgatónyomaték 310 Nm, BYD Blade lítium-vas-foszfát akkumulátor, névleges feszültség: 403,2 V, kapacitás: 60,4 kWh

Menetteljesítmények
Legnagyobb sebesség: 160 km/h
Gyorsulás 0–100 km/h: 7,0 s
Tesztfogyasztás: 15,9 kWh
Hatótáv: 427 km

Listaár
BYD Dolphin Comfort: 12 924 900 Ft-tól

Kapcsolódó cikkek