A Ford Focus jó választás a kategóriájában, ha nem ragaszkodunk a prémiumgyártókhoz. Bár határozottan látszik, hogy hol
spóroltak rajta, térkínálata a legnagyvonalúbbak közé tartozik. Ügyesen hangolt futóművének és lendületes motorjainak köszönhetően vezetési élménye
egyenrangú a magasabb árfekvésű versenytársakéval.
Azok, akik csak a prémiumkategóriában mozgó gyártókra figyelnek az autózás világában, figyelmen kívül hagyhatják a vonzó alternatívákat. A Ford pedig ilyen. A Focus a világ egyik legkelendőbb autója, és hiba lenne nem észrevenni, ugyanis ebben a modellben a korrekt ár korrekt tartalommal találkozik. A kölni székhelyű vállalatra ritkán gondolunk úgy, mint amelyik technikai csemegéket kínál. Pedig a Focusban pontosan ezt találjuk, az Ecoboost motorokat. Az egyliteres például 2012-es bevezetése óta tizenegyszer volt Az Év Motorja különböző kategóriákban.
Egy rajzlapon elfér
A Ford szereti hangsúlyozni, hogy háromhengeres motorja ráállítható egy A4-es lapra, és valóban, az egész motor nem tűnik sokkal nagyobbnak egy indítóakkumulátornál. Különlegessége a vezérműszíjak alkalmazása. Igen, többes számban, mert kettő van. Az egyik a két vezérműtengelyt, a másik az olajszivattyút hajtja, és mindkettő a motor belsejében, tehát olajos környezetben fut.

És igen, működik, mert a szíj anyagát úgy fejlesztették, hogy állja az olajat. Ez azonban azt is jelenti, hogy a Ford pontosan előírja az olaj típusát! Viszkozitás 5W-20, minősítés WSS-M2C948-B. Ha ilyen nem áll rendelkezésre, a cserék között legfeljebb fél liter ACEA A5/B5 minősítésű hagyományos olaj tölthető után! Ezeket az előírásokat nagyon komolyan kell venni, mert a motor tönkremegy, ha a szíjaknak bajuk esik. A további aggodalmak alaptalanok, hiszen az Ecoboost motorok az elmúlt tíz évben bizonyították tartósságukat. Az egyliteres még legerősebb változatában, mild hibridként, 155 lóerővel is.
Hároméves, 24 000 euró
Tesztautónk adatai, amelyet a Hamburg és Bréma között fekvő Zevenben található Ford Klindworth márkakereskedés bocsátott rendelkezésünkre. Tourerként, és ST-Line, azaz a legsportosabb felszereltséggel. A 2021 januárjában forgalomba helyezett autó órája 39 000 kilométert mutat, az árcédula pedig kicsivel 24 000 euró alatti. Az első tulajdonos a megrendeléskor bőven rendelt bele extrákat, a bőrön és a panorámatetőn kívül minden megtalálható a fedélzeten. A jókora üvegtető azonban nem mindig örömforrás idősebb korban, amikor zörgés, szivárgás és hibás mozgatómechanika okozhat gondot, ám ez nagyjából minden autómárkát érint. A Focusnál konkrétan a 2021-es modellévben volt egy visszahívás az esetlegesen nem megfelelően ragasztott üvegtetők miatt.
De ez az autó makulátlan, csak nagyon kis használati nyomokkal, és semmi sem karcos vagy kopott belül. A kis motorral kapcsolatos szkepticizmus rögtön az első vezetés után átadja a helyét annak a felismerésnek, hogy a térfogatot mégiscsak pótolhatja egy jól sikerült turbó. Az egyliteres motor bársonyosan indul meg a kuplungpedál felengedése után, alacsony fordulaton is jól húz, és lenyűgöz sima járásával. A megfelelően kialakított háromhengeres motorok rezgési viselkedésükben félig-meddig a hathengeresekre emlékeztetnek, míg a kétszer akkora gyújtási hézagok csak alacsony fordulatszámon tűnnek fel. A Ford még kiegyensúlyozótengely nélkül is boldogul; ennek feladatát a forgattyús tengelybe szerelt ellensúlyok veszik át.
De elég az elméletből, a gyakorlatban a Focusszal nyugodtan át lehet szelni az országot, elegendő tartalékkal rendelkezik az előzéshez, és csak gyorsításkor érezni túl enyhének a hibridet. A 48 voltos akkumulátor töltéséhez szükséges rekuperáció meglepően erős lassítási nyomatékot vált ki, ezért meg kell szokni a fékezési pontokat.

Az ST-Line modell tíz milliméterrel alacsonyabb futóműve szintén szórakoztató, mégpedig anélkül, hogy fukarul bánna a rugózással, vagy szétrázná a karosszériát. A kormányzás érzékeny és közvetlen, de autópályán kissé bizonytalannak tűnik. Némi megszokást igényel, akárcsak a digitális műszeregység apró műszerei vagy a meglehetősen szűk sportülések.
Aki egyébként ragaszkodik a négy hengerhez, annak vagy az ST-t kell megvennie, ami 280 lóerővel, 420 newtonméterrel és mechanikus differenciálzárral játssza a Focus táborában a zsiványt, vagy egy dízelt. A kisebbik öngyújtós a PSA-val közös cégtől származik, lökettérfogata másfél liter, teljesítménye 95 és 120 lóerő közötti, és ezeket építik be a különböző Opelekbe is. A nagyobbik dízel, a kétliteres masszív darab, amely még a furgonokban is bírja a kemény munkanapokat. A Focusban azonban a 2021. végi ráncfelvarrással véget ért a karrierje, ami kár, mert szórakoztató volt benne, főleg ST-ként 190 lóerővel. A dízelek azonban csak hatfokozatú, kézi váltóval voltak elérhetőek. Ami nem kell, hogy hátrány legyen, mert ha tökéletesen be vannak állítva a kábelek, akkor a Ford kézi váltója precíz és sima, öröm vele egyik fokozatból a másikba kattintani.
Két automata váltó
Alternatívaként kétféle automata sebességváltó áll rendelkezésre. A hétfokozatú Powershift a dupla kuplungos kategóriába tartozik, míg a nyolcfokozatú automata a General Motorsszal való együttműködés eredménye, és hagyományos, bolygóműves nyomatékváltó. Utóbbinak tulajdonképpen sima indítási és váltási kényelmet kellene garantálnia, de a Focusban gyakran mutat némi durvaságot. A vásárlók arra panaszkodnak, hogy indításkor ránt, hideg motorral túl sokáig tartja magasan a fordulatszámot, és hogy a sebességváltások túlságosan feltűnőek. Amúgy a hidraulikus nyomatékváltós automata nagyrészt gond nélkül működik, míg a dupla kuplungos váltó hosszú váltási időivel válhat idegesítővé. Az érintettek szerint akár három másodperc is eltelhet, mire a Focus újra mozgásba lendül, ha R-ből D-be vagy vissza húzzák a választókart.
Kóbor áramok
De ezek apróságok. Mennyire megbízható a Focus valójában? Az ADAC a 2018-as és 2019-es modellévekre vonatkozóan sárga, azaz átlagos értékeket közöl. Csak a 2020-as modellek vannak a világoszöld tartományban. A leggyakoribb meghibásodási ok az akkumulátor. Ez egybecseng sok vásárló tapasztalataival, akik szintén az akkumulátor nem megfelelő élettartamát kifogásolják. A Fordnak más tekintetben sincs szerencséje az elektromossággal. A mild hibrideknél az akkumulátor nem megfelelően rögzített testkábele három visszahíváshoz vezetett a 2020-as, 2021-es és 2023-as modellévekben az ebből eredő tűzveszély miatt. A motor kábelkötege is aggodalomra adhat okot. Kidörzsölődhet, és így meghibásodásokat okozhat. A feszültségelosztó érintkezési problémái (2019-es modellév) hasonló gondot okozhattak.

A legkülönfélébb vezérlőegységekhez számos frissítés érkezett, elsősorban a segédrendszerekhez. Az elektromos rögzítőfékhez, a károsanyag-kibocsátás-szabályozáshoz, az eCallhoz és természetesen a Sync 3 multimédiás rendszerhez.
Mindez nem jelenti azonban azt, hogy nincsenek mechanikai problémák. A szervizek gyakran tapasztalnak az elvárhatónál nagyobb olajfogyasztást. Ez általában a forgattyúsház szellőzőrendszerében lévő olajleválasztó szivárgása miatt következik be, a műanyag egyszerűen megreped idővel. Egy hibás vákuumszivattyú miatt pedig a motorolaj a fékrásegítőbe szivároghat, ez a visszahívás 1532 járművet érintett. Még több, nevezetesen 9858 járművet kellett szervizbe vinni a fékpedál és a fékfőfékhenger közötti csatlakozáson lévő csavar törése miatt. Meglehetősen bizarr: a 2018-as és 2019-es modellévű kombikban a hátsó oldalablakok leengedésekor működésbe hozhatják az óvatlanul elhelyezett ajtónyitó kábelt, aminek következtében az adott ajtó, nos, kinyílik. Nem teljesen veszélytelen, de hogy őszinte legyek, semmi olyan, ami ne fordulhatna elő a prémiumtermékekben is.
Összegzés
Miért áll a használt Focus a kívánságlisták elején? Mert objektíven szemlélve kevés kritizálnivaló akad rajta. Ami pedig mégis akad, olyan, ami még a prémiumgyártóknál is előfordul, hogy például gondok akadnak a minőséggel, és hogy egyre több a kemény műanyag a belső térben. Szóval egy prémium helyett akár meg is vehetjük a Fordot, a megspórolt pénzből adhatnánk neki egy komoly üregvédelmet, aztán sokáig élvezhetnénk.
Röviden: Ford Focus(kódja: DEH, 2018 óta)
Az Opelhez hasonlóan a Ford is a flottaüzemeltetők egyik kedvence, ezért a németországi használt Focus-kínálat többnyire hároméves lízingből visszavett autókból áll. Sok pénzt azonban nem lehet spórolni, a hasonló Golfok alig drágábbak. Műszakilag nem sok kivetnivaló akad a kompakt Forddal kapcsolatban, az Ecoboost motorok olajérzékenységét leszámítva alig akadnak problémák. Egyedül a hétfokozatú, dupla kuplungos váltóval kell vigyázni. Ha két másodpercnél tovább tart az irányváltás, vagy kezdő sofőrhöz hasonlóan csattanós hangot ad ki, akkor keressünk inkább másik Focust! A legtöbb hiba digitális jellegű, ahogy az manapság szokásos. Eddig azonban a frissítéseknek nem igazán sikerült kiűzniük az álmosságot a Sync 3 multimédiás rendszerből.
Röviden és tömören
✚Élénk, jól hangolt futómű
✚Erős és gazdaságos, kifinomult háromhengeres motorok
✚Tisztességes helykínálat
✚Elfogadható árak
✚Nagyon nagy hasznosteherbírás (Touring)
-Olajra érzékeny Ecoboost motorok
-Egyszerű kivitelezés
-Ideges kormányzás
-Gyenge fékek
-Béna multimédiás rendszer
-Mérsékelten kényelmes ülések
–Korlátozott körkörös kilátás
A modell története
4/2018 Premier, ötajtós ferdehátú és kombi kivitelben. Benzinmotorok (mindegyik háromhengeres): 1.0 Ecoboost 85, 100 vagy 125 LE, 1.5 Ecoboost 150 vagy 182 LE. Dízel: 1,5 literes (95 vagy 120 LE); 2,0 (150 LE)
9/2018 Piaci bevezetés, az ST bevezetése 2,3 literes benzinmotorral (280 LE) vagy 2.0 dízelmotorral (190 LE). A 85 lóerős 1.0 megszűnése
5/2020 Új 1.0 Ecoboost mild hibrid (125 vagy 155 LE)
8/2020 1.5 Ecoboost (150 vagy 182 LE) csak nyolcfokozatú, automata sebességváltóval. Minden motor Euro 6d besorolású
10/2021 Facelift: vizuális felfrissítés, széria LED-es lámpák, mátrix-LED opcionálisan, jobb médiarendszer. Az 1.5 Ecoboost és a kétliteres dízel megszűnése











