Aktuális e-autó 2024. szeptember 18.

Közkívánatra

Hiába jó autó a BYD Seal limuzin, a nép ma SUVot akar. Jól tudták ezt a kínai autógyár központjában is, ezért született meg a BYD Seal U.

Szöveg: Gajdán Miklós, Fotók: BYD

Érdekes dolog ez a népakarat. Elektromos autóból például mindenki olyat akar, amelyik egy töltéssel minél messzebbre megy. Ez rendben is volna, csakhogy ehhez az kell, hogy alacsony legyen a fogyasztás. Azt pedig könnyebb elérni optimálisabb légellenállású autóval, vagyis olyannal, aminek jobb az alaktényezője, vagyis kisebb a CW-értéke és a homlokfelülete, vagyis tulajdonképpen a szélességének és a magasságának a szorzata. Jól tudják ezt az autógyárakban is, a SUV-os divathullámmal szembemenve ezért született annyi elektromos limuzin, köztük a BYD Seal.

Csakhogy a jelek szerint a divat az erősebb, amit az elektromos autók körében is érzékelhető SUV-őrület is fémjelez, és amitől, úgy látszik, az olyan óriási kínai gyártók sem függetleníthetik magukat, mint a BYD. A nagyság előnye azonban a gyors reagálóképesség, hiszen alig mutatták be a Sealt, máris itt a SUV változat, a Seal U.

Hogyan voltak képesek erre a tempóra? Úgy, hogy nem egy száz százalékig új autót kaptak elő, hanem egy olyat, ami már rendelkezésükre állt. Még 2020-ban mutatták be Kínában benzinmotorral és plug-in hibrid hajtással a Song Plust, amelynek nem is olyan távoli leszármazottja a Seal U. Annyi történt, hogy a benzinmotoros változat megszűnt, ellenben készült egy tisztán elektromos hajtású kivitel, amelyre átörökítették a Seal limuzin formai elemeit, és már kész is a Seal U.

Fércmunka lenne? Korántsem. Ugyan a gépháztető vagy a csomagtartó alá bepillantva észrevehető, hogy más lenne a kialakítás, ha eleve villanyautónak tervezik, ám az utas- és csomagtérben, vagy akár vezetés közben a benzinmotoros származásnak semmi nyoma. A hátsó üléssor előtt például sík a padló, így ott középen is jobban lehet ülni. A helykínálatra sem lehet panasz, elöl és hátul is tágas a tér. A csomagtartó viszont kicsit trükkös, mert az ígért 550 liter csak akkor van meg, ha a padlót az alsó szinten rögzítik. Ekkor viszont minden kelléknek, a kerékjavító készletnek, a háromszögnek és töltőkábelnek is a csomagok mellett kell helyet szorítanunk. Létezik olyan beépítés is, amikor a padló magasabban van, alatta pedig egy kemény hungarocellből készült betét rekeszeiben helyezhetjük el az említett segédeszközöket, de akkor körülbelül 100 liternyi csomagtérnek búcsút inthetünk.

Az utastérben azonban nehéz kifogást találni. A formaterv lehet, hogy nem mindenkinek jön be, de az anyagok minősége és az összeszerelés egyformán jó. Minden a helyén, masszívan, lazaságnak semmi nyoma. A műszerfalat a vezetővel szemben egy 31 centi átlójú, digitális műszeregység uralja, míg középen a kiviteltől függő méretű, elforgatható érintőképernyő szolgál kijelzőként és vezérlőelemként. A kisebb, 71,8 kWh-s akkumulátorral együtt járó Comfort szinten ez 32,5, a nagyobb, 87 kWh-s akkumulátorral társított Design szinten 40 centi átlójú. A nagyobbat próbáltuk, annak képe éles, menüje könnyen kitanulható és késlekedés nélkül teljesíti a parancsokat. A műszeregység vezérlésénél új megoldás, hogy a kijelzés a rádió kormányba szerelt, alapvetően a rádiót működtető gombokkal is módosítható.

A digitális műszeregység ugyanaz mindkét modellben, az érintőképernyő azonban a nagyobb akkumulátoros kivitelben nagyobb

Mindkét kivitelt ugyanaz a 160 kW-os, vagyis 218 lóerős motor hajtja, nem túl vehemensen, vagyis nyaktörő gyorsításokra ne számítsunk a Seal U vezetése közben. Ennek egyik oka a rendszerkímélő hajtásvezérlés lehet, a másik a teljesítményhez képest nagy tömeg, mi a 87 kWh-s akkuval 2147 kg. Ezzel együtt a 9,6 másodperces gyorsulási idő nem szégyellni valóan gyenge. A kisebb akkumulátoros és ezért mintegy 150 kilóval könnyebb Comfort modell kicsit élénkebb, 9,3 alatt éri el a százas tempót.

A Seal U gyorsulási kedve körülbelül 130 km/h táján kezd mérséklődni, viszont ilyen tempót tartva is szépen csendesen suhan. A fogyasztása ekkor 26-27 kWh/100 km, míg országúton és városban 17-18 kWh/100 km között sikerült tartani a tesztúton. Ez nagyjából elég is ahhoz, hogy elérjük a gyár által ígért 500 kilométeres hatótávot. Csak összehasonlításképp, a BYD Seal limuzinnál a kisebb, 82,5 kWh-s akkuval, 313 LE-s motorral ez 570 km. Na, igen, az a fránya légellenállás. Gyári adatok szerint a 30 százalékra merült akkumulátor 140 kW-os egyenáramú töltéssel 28 perc alatt tölthető fel 80 százalékra.

Mint a gyorsulási adat is mutatja, a Seal U nem kimondottan sportos, és a vezethetősége sem az. Kanyarban dől, fékezéskor bólint, kormánya szintetikus, nem csábít a száguldásra. Rugózása viszont egészen tűrhetően nyeli el az útegyenetlenségeket, ami a kényelmes ülésekkel berendezett, tágas és csendes utastér mellett hozzájárul ahhoz, hogy a Seal U kényelmes családi utazóautó legyen.

KATEGÓRIA: elektromos, középkategóriás SUV
LISTAÁR: 16 334 110 forinttól
ÉRTÉKESÍTÉS: már rendelhető
VETÉLYTÁRSAK: BMW iX3, Fisker Ocean, Genesis Electric GV70, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Škoda Enyaq, Toyota bZ4X

Bár formai elemei hasonlóak, mint a Seal limuziné, a Seal U egészen más karakter. Egy másodpercig sem akarja magát sportosnak mutatni, és nem is az. Biztonságosan fordul, de nagy karosszériamozgások kíséretében. Olyan erényei, mint a tágassága, a kényelme vagy a csendessége, inkább mindennapi családi használatra teszik alkalmassá.

Kapcsolódó cikkek