e-autó 2023. október 17.

Komolyan kell venni

Alig néhány éve a kínai autók legalább egy, de gyakran több szempontból is jóval elmaradtak európai, japán, vagy koreai gyártmányú versenytársaiktól. A BYD Atto 3 az egyik jó példa rá, hogy ez már a múlté.

Ugye megvan még, hogyan törtek ripityára az NCAP teszteken a korai kínai autók. Vagy milyen nagyvonalúan szerelték össze őket, és milyen silány műanyagokból épült fel az utasterük. Miközben a formatervük is olyan volt, ami inkább taszította, semmint vonzotta volna az európai vásárlókat.

Legfrissebb fejlesztéseiknek azonban már kiállása is vonzóbb. Ez menetpróbánk alanya esetében nem is véletlen, hiszen az Atto 3 vonalait nem kisebb designer vetette papírra, mint Wolfgang Egger. Ha valakinek nem lenne meg, ő álmodta meg annakidején például az Alfa Romeo 156, 166, 147 és a 8C Competizione formáját.

Ám nem csak azért elfogadható azonban az Atto 3 formája, mert híres designer tervezte, hanem azért, mert egyszerűen jól néz ki, ha nem is forradalmian. A rendhagyó formai ötleteket inkább az utastér vonultatja fel, kezdve a régi hanglemeztárolót idéző szellőzőrácsokon, folytatva az ajtók gitárhúrokra emlékeztető térképzsebein és befejezve az egészen szokatlan, a delfinek hátúszójára hasonlító ajtónyitó kilincseken. Nem formai, hanem műszaki szempontból izgalmas, hogy a 35 centi átlójú, Android alapon működő, éles képű, és mobiltelefonokhoz hasonló egyszerűséggel kezelhető érintőképernyő a vízszintes mellett függőleges állásba is fordítható. Akár a rajta levő, akár a kormányon elhelyezett gombbal, vagy akár hangvezérléssel is. Ellenben külön panel a klíma gombjainak nincs, azt is csak az érintőképernyőn állítható.

Az utastérben ugyanakkor az anyag- és az összeszerelési minőségen is nehéz kifogást találni. Csakúgy, mint a helykínálaton, aminél legfeljebb annyit lehet szóvá tenni, hogy a hátsó ülőpárna alacsony a padlóhoz képest, ezért a második sorban még az átlagnál alacsonyabbak is kénytelenek kicsit égnek álló térdekkel ülni, mert a combjukat nem támasztja alá az ülés.

A csomagtartó ugyan nem kicsi, de azért lehetne nagyobb. Ha a kivehető padlót a felső szinten rögzítjük, akkor körülbelül 350 liternyi poggyász fér be fölé, és körülbelül 90 liter alá. Ha alsó szintre engedjük a padlót, akkor egyben elérhető a 440 literes térfogat. Ez ugyan több, mint például a honfitárs MG 4 által kínált 350 liter, de elmarad akár a Kia Niro EV 475, vagy pláne a VW ID.4 543 literétől. Ráadásul az első tároló hiánya miatt ebből helyet rabolhatnak el a magunkkal vitt töltőkábelek.

Nyerő technika

Elöl, a gépháztető alatt csak az inverterrel és a töltővel egyesített 150 kW-os, azaz 204 lóerős elektromotort találjuk, amit az utastér padlója alá rejtett lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor táplál árammal. Ennek 60,5 kWh kapacitása 15,6 kWh/100 km-es WLTP szerint mért átlagfogyasztás mellett 420 kilométerre elegendő, aminek elérését alaptartozék hőszivattyú támogatja. A beépített töltő teljesítménye az LFP technológia miatt viszonylag kicsi, 88 kW, ezzel a 10-80 százalék közötti újratöltéshez szükséges idő 150 kW-os töltőoszlopon 44 perc. Szintén az LFP technológia miatt a gyártó a 0-100 százalék közötti időt is közli, ami egy óra húsz perc. Váltóárammal egy fázisról, 7 kW-tal töltve közel tíz óra, három fázisról, 11 kW-tal töltve hat és félóra a töltési idő.

Bár az 1750 kilós menetkész tömeggel könnyedén megbirkózik a motor 204 elektromos lóereje, és ezt a 7,3 másodperces 0-100 km/ közötti idő is aláhúzza, az elektromos autókra általánosan jellemző nyaktörő kigyorsításokra még Sport üzemmódban sem számíthatunk. Autóversenyre azonban még további két okból nem neveznénk be az Atto 3-mal. Egyrészt kormánya takarékoskodik a visszajelzésekkel, másrészt kényelmesre hangolt rugózása miatt kanyarban hajlamos megdőlni – cserébe viszont még a durva úthibák sem okoznak megrázkódtatást az utastérben.

Kétféle felszereltséggel kerül forgalomba Magyarországon az Atto 3. A Comfort felszereltségű kivitel ára 13 997 900 forint, az elfordítható képernyőt is tartalmazó Design kivitelért 14 820 900 forintot kérnek.

Értékelés: Végre egy vállalható kínai elektromos autó! Utastere tágas, jól felszerelt és jó minőségű, jól megy, kényelmesen rugózik, keveset fogyaszt, hatótávja meghaladja a 400 kilométert. Csak versenyezni ne akarjunk vele!

Szöveg: Gajdán Miklós

Kapcsolódó cikkek