Ezer kilométernél is messzebbre juthat a BYD Seal U legújabb változata. Hogy csinálja? A titok kulcsa a DM-i névre keresztelt plug-in hibrid hajtásrendszer.
Szöveg: Gajdán Miklós, Fotók: BYD
Hatótáv, hatótáv, hatótáv. Ha elektromos autók kerülnek szóba, ma ez az első kérdés: jó, de milyen messzire jut egy feltöltéssel? A hatótávpara néven ismert jelenség azok közül is sokakat elrémít, akik tulajdonképpen nyitottak lennének az elektromos autózásra, de nagyon nem szeretnének az akku lemerülése miatt valahol útközben elakadni. Az ilyen vásárlók számára a már hónapok óta kapható BYD Seal U tisztán elektromos kivitele nem jöhet szóba, hiába ígér hozzá a gyár akár 500 kilométeres hatótávolságot. Nekik alternatíva a Seal U várhatóan nyár végén szalonokba kerülő új, a DM-i névre hallgató, kívülről tölthető hibrid változata.
A DM-i jelentése a Dual Mode intelligent, azaz intelligens kettős üzemmód, ami arra utal, hogy az ilyen Seal U tisztán elektromosan és hibrid üzemmódban is képes működni. Ráadásul a tisztán elektromos üzem nem is olyan korlátozott, ugyanis a padló alá beépített lítium-vasfoszfát akkumulátor kapacitása 18,3 kWh, ami a 21 kWh/100 km-es elektromos fogyasztással számolva 70-80 kilométer megtételére is elegendő. Akinek ez sem elég, annak csak őszig kell várnia, amikor elérhetővé válik a 26,6 kWh-s akkumulátorral szerelt kivitel, amivel 125 kilométer is megtehető tisztán elektromosan. Ez már nemcsak a városon belüli közlekedéshez, de akár ingázáshoz is elegendő lehet. És mi van, ha még ez is lemerül? Semmi, hiszen akkor ott a benzinmotor!
Elektromos, soros, párhuzamos
Hozzá kell tenni, hogy ez a nagyobb, 26,6 kWh-s akkumulátor csak az egymotoros, elsőkerék-hajtású hibrid rendszerrel lesz majd megvásárolható, amelynél az állandó mágneses elektromotor teljesítménye 197 LE (145 kW), a másfél literes, négyhengeres, takarékos Atkinson-ciklusban, 43 százalékos hatásfokkal működő szívó benzinmotoré 98 LE (72 kW). Az együttesen leadásra kerülő teljesítmény pedig 218 LE (160 kW). A rendszer működése leginkább a Hondáéhoz hasonló. Nem tartalmaz semmilyen sebességváltót, az autót többnyire az elektromotor mozgatja egymagában. Nemcsak a tisztán elektromos, hanem gyakran hibrid üzemmódban is, mert ebben az esetben a benzinmotor csak egy generátort hajt, aminek áramát az elektromotor működtetésére, és szükség esetén az akkumulátor töltésére fordítják. Ilyenkor tehát soros hibridként működik a DM-i. Nagyobb és főként egyenletes sebességnél egy kuplung a benzinmotort közvetlenül bekapcsolja a hajtásba, amivel ilyenkor kikerülhető a többszörös energiaátalakítás. Gyorsításkor azonban az elektromotor is besegít, és ez az a helyzet, amikor párhuzamos hibridként működik a BYD rendszere.
A hibrid üzemmódra 6,4 l/100 kmes fogyasztást ad meg a gyár, ami figyelembe véve a meglehetősen nagy, 60 literes benzintartály térfogatát, 940 kilométeres hibrid hatótávot jelent. Ha ehhez hozzávesszük az alap 18,3 kWh-s akkuval tisztán elektromosan megtehető 70-80 kilométert, akkor 1000 km körüli összhatótávot kapunk. Ez önmagában is meggyőző, és ráadásul ha mindenből kifogyunk, csak egy benzinkutat kell keresni, ami azért nem megoldhatatlan feladat. A később érkező nagyobb, 26,6 kWh-s akku még ezt az összhatótávot fejeli meg körülbelül 40-50 kilométerrel.
Jobban megy, de…
Az olaszországi menetpróbán a Seal U DM-i összkerékhajtású kivitelét próbáltuk, ami nemcsak abban különbözik az elsőkerék-hajtásostól, hogy hátul is dolgozik egy 163 lóerős (120 kW-os) elektromotor. Az első villanymotor is nagyobb teljesítményű, 204 lóerős (150 kW-os), míg a másfél literes benzinmotor turbófeltöltős, ennek megfelelően Miller-ciklusnak köszönheti a takarékosságát, a teljesítménye pedig 130 LE (96 kW). A rendszerteljesítmény 324 LE (238 kW), ami azt jelenti, hogy az összkerekes kivitel sokkal dinamikusabb, a 0–100 km/h közötti gyorsulási ideje például 5,9 s, és nem 8,9.
Gyorsítási kísérleteink alapján valóban tudhatja ezt az értéket a Seal U DM-i, de hozzá kell tenni, hogy a gázpedál hirtelen lenyomásakor elmarad az a nyaktörő rúgás, amit az elektromos autóknál általában megszoktunk. Feltöltött akkumulátor esetén a gyorsítást mindig az elektromotor(ok) kezdik, a benzines egység 272 lóerős (200 kW-os) teljesítményigény meghaladásakor kapcsolódott be az áramtermelésbe, illetve a hajtásba.
Az ilyen erőteljes gyorsításokat azonban a hatótávot teljes egészében kihasználni szándékozóknak kerülniük kell, mert az összkerékhajtású változat hibrid üzemmódban eleve többet, 7,4 litert fogyaszt 100 kilométeren. Ez azt jelenti, hogy a 60 literes tank tartalma legfeljebb 810 kilométeren át tart ki. Amihez természetesen hozzájön a 18,3 kWh-s akku által biztosított 70-80 kilométer.
A lemerült akkumulátor váltóáramról legfeljebb 11 kW, egyenáramról 18 kW teljesítménnyel tölthető. A gyár 30–80 százalék közötti töltési időket ad meg, mindkettőre egyébként 35 percet, ami azon alapulhat, hogy a rendszer alapból nem engedi 25 százalék alá merülni az akkumulátort. A beállítás azonban módosítható, ha például valaki áramot szeretne tartalékolni a későbbi tisztán elektromos autózáshoz.
Kicsit más
Ha mint autót nézzük, a hibrid Seal U alig különbözik a tisztán elektromostól. Egyedi külső és belső színeket és kárpitokat kapott, de az utastér tágassága, a jó anyag- és kidolgozási minőség, a műszerfalon a 30 centis digitális műszeregység és a 40 centis, forgatható érintőképernyő mind ugyanolyan, csakúgy, mint az alapvetően lágy, de az úthibákat néha mégis átadó, a karosszériát ilyenkor megrázó futómű, ami miatt inkább nyugodt utazásra, mint kanyarvadászatra ajánlható a Seal U DM-i is. Ami mégis más, az épp a nyugodt utazásra való felkészülést érinti. A csomagtartó befogadóképessége ugyanis alaphelyzetben az elektromos változat 552 literével szemben csak 425 liter. Ennek oka, hogy hiába kisebb a hibridben az akkumulátor, de helyet kellett szorítani a benzinmotornak és összes tartozékának, beleértve az üzemanyagtartályt és a kipufogórendszert. Ezek miatt a fedélzeti töltő a csomagtartóba szorult, illetve annak padlóját meg kellett emelni. Így viszont a hátsó támlák előredöntése után kisebb a lépcső a csomagtér alján.
Lapzártánkkor hazai árak sajnos még nem voltak ismertek, de azt tudjuk, hogy az elsőkerék-hajtású, kis akkumulátoros kivitel ára Németországban 15 560 000 forintnak megfelelő 38 900 euró, az összkerékhajtásúé 17 800 000 forintnyi 44 500 euró. A Seal U DM i modellek kivitelét és gazdag, mindent, de tényleg mindent magában foglaló felszereltségét figyelembe véve az árak a versenytársakhoz képest még akkor is jónak tűnnek, ha a hazai adóviszonyok miatt az itteni árak magasabban alakulnak.
MŰSZAKI ADATOK
ÉRTÉKELÉS
Átlagosnál nagyobb akkumulátorával, gyors tölthetőségével és nagy benzintartályával a BYD Seal U DM-i észszerű választásnak tűnik mindazok számára, akik szeretnének minél többet tisztán elektromosan autózni, de ugyanakkor vágynak a benzines továbbhaladás biztonságára. Mindezt egy praktikus és minden jóval felszerelt SUV formájába csomagolva.