Eddig egyetlen gyártó sem kínált akkora villany SUV-ot, mint most a Kia az új EV9-cel.
Kezdjük mindjárt a lényeggel. A Kia új, amerikai értelemben is teljes méretű (azaz full size) elektromos SUV-ja tíz centivel hosszabb 5 méternél (510 centi), két centi híján két méter széles (198 centi) és majdnem olyan magas, mint egy átlagos ember 175,5 centi. Ennél nagyobb elektromos autó csak pickupban létezik, de a hasonszőrű SUV-ok közül sem az Audi Q8 e-tron, sem a BMW iX nem nőtt ekkorára. Ja és tengelytáv ügyében sincs szégyenkeznivalója a Kia óriás SUV-jának. A tengelyek között mérhető 310 centis távolság szintén nagyobb, mint akár az Audi, akár a BMW esetében.

No, de mi végre ez a mérettúltengés? Csak kivagyiság? Korántsem, mert a Kia EV9 még egy különlegességet mondhat magáénak. Mégpedig azt, hogy kategóriájában az egyetlen, amely három üléssort, és abban választhatóan hat, vagy hétüléses üléselrendezést kínál. (Hasonlót a vetélytárs SUV-k nem, csak a busz formátumú típusok nyújtanak.)

Egy ekkora méretű villanyautónak a tömege sem csekély, de hogy mennyi, azt egyelőre nem hozta nyilvánosságra a Kia. Amit azonban tudni lehet, hogy a Hyundai Ioniq 5-höz, 6-hoz és a Kia EV6-hoz hasonlóan a Kia EV9 is a koreai autógyártó konszern 800 voltos feszültségű technikát felvonultató E-GMP elektromos padlólemezére épül, és ennek megfelelően készül belőle csak hátsó- és összkerékhajtású kivitel is.

A legkisebb teljesítményű változat, amelynél az állandó mágneses szinkron elektromotor csak hátsó kerekeket hajtja, 150 kW (204 LE) teljesítményű. A legnagyobb forgatónyomaték 350 Nm, amivel az EV9 mindössze 9,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra (nem végleges adat). Az erősebb, 160 kW (218 LE) teljesítményű (350 Nm) motorral hajtott hátsókerék-hajtású modellváltozat állórajtos sprintideje 8,2 másodperc.

Az összkerék-hajtású (AWD) kiviteleket két elektromotor hajtja, egy elöl, egy pedig hátul. Kombinált rendszerteljesítményük 283 kW (385 LE), össznyomatéki csúcsuk pedig 600 Nm. Ezzel a nagyteljesítményű hajtáslánccal az EV9 mindössze 6,0 másodperc alatt gyorsulhat 0-ról 100 km/h-ra, ez a teljesítmény azonban még tovább is fokozható a Kia Connect Store-ban elérhető Boost funkció megrendelésével. Ennek használatával a forgatónyomaték maximuma eléri a 700 Nm-t, a gyorsulás szintideje pedig 5,3 másodpercre rövidül.

Kétféle akkumulátort kínál a Kia a különböző hajtásmódokhoz, de nem minden társítható mindennel. A 76,1 kWh kapacitású akku kizárólag a hátsókerék-hajtású (RWD) alapmodellhez (150kW) elérhető, a nagyobb, 99,8 kWh-s azonban a hosszabb hatótávú hátsókerék-hajtású kivitelekhez (RWD Long Range) és az összkerék-hajtású változatokhoz (AWD) is társítható. A nagyobb akkumulátorral az EV9 akár hosszú családi utazásokra is alkalmas.

A hosszú hatótávra tervezett, hátsókerék-hajtású változat (RWD Long Range) 19 colos keréktárcsákkal, a WLTP ciklus szerint akár 541 kilométert is képes megtenni egyetlen feltöltéssel, miközben akkumulátorába nagyteljesítményű, 800 voltos ultragyors töltéssel akár 239 kilométernyi hatótáv táplálható, mindössze 15 perc alatt.

A legmodernebb technika nem csupán a hajtásláncnál, hanem az utastérben is tetten érhető. A digitális műszeregység és a vele azonos méretű, 31 centi átlójú érintőképernyő már feltűnt a Hyundai Ioniq 5-ösben és a Kia EV6-osban is, azonban a fedélzeti rendszer új funkciókkal is gazdagodott. Ilyen többek között az online frissítés lehetősége, valamint a már 3-as szintre képes önvezető rendszer (a Kiánál HDP-nek, Highway Driving Pilot-nak azaz Autópálya Vezető Segéd-nek nevezik), amelynél a vezető bizonyos körülmények között tartósabban is elengedheti a kormányt. A Kia EV9 európai forgalmazása az év második felére várható.