SUV jogosítvány vagy nyugdíjas gépjárművezetői engedély érkezik majd?
2024-ben új uniós vezetői engedélyekről szóló irányelv születik, és drámai hírek szólnak többek között az SUV-vezetői engedély bevezetéséről. Mint arról korábban olvasni lehetett, itthon is gőzerővel dolgoznak a KRESZ módosításán, amiben a vezetői engedélyek érvényességi köre is változik, de a pontos részletekről még nincs hír. Azt viszont tudjuk, mit gondolnak a kérdésről a németek.
A Spiegel magazin 2023. október 16. és 18. között végzett reprezentatív felmérésében több mint 5000 embert kérdezett meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó javaslatokról: ” Mit szólna ahhoz, ha a normál személygépkocsi-vezetői engedéllyel (B kategória) rendelkező új vezetők csak legfeljebb 1,8 tonna súlyú járműveket vezethetnének?”. Az eredmény: a válaszadók 48%-a támogatta a kiegészítő vezetői engedély bevezetését, 18%-uk bizonytalan volt, 34%-uk pedig ellenezte azt.
Nincs többség az időskorúak újravizsgáztatása vizsgája mellett
Más kép rajzolódott ki, amikor az idősek számára szervezett felfrissítő tanfolyamokról volt szó. A következő kérdésre: “Hogyan értékelné a rendszeres vezetési alkalmassági vizsgálatot minden 65 éves vagy annál idősebb, vezetői engedéllyel rendelkező személy számára?” 39 százalék válaszolt “határozottan helyes / valamennyire helyes”, tizenkét százalék bizonytalan volt, 49 százalék pedig “határozottan helytelen / valamennyire helytelen” minősítette a javaslatot.
A kezdő járművezetők sebességkorlátozásához való hozzáállás a németek többsége számára nagyon egyértelmű. “Hogyan értékelné a 110 km/h-s abszolút sebességkorlátozást a kezdő sofőrök számára?” – szól a kérdés. A válaszok: 59 százalék támogatja, tizenkét százalék bizonytalan és 29 százalék ellenzi.
Még egyértelműbb a szavazás az autókban való dohányzás kérdésében. A kérdés így szólt: “Hogyan értékelné a zárt járművekben való dohányzás tilalmát kiskorúak vagy terhes nők jelenlétében?” 75 százalék támogatja ezt a javaslatot, tíz százaléknak nincs véleménye, 15 százalék pedig ellene szavazott.
Szavazás csak 2023 decemberében
A felmérés a francia zöld politikus, az EU közlekedési bizottságának elnöke, Karima Delli javaslata alapján készült. Ez a javaslat többek között azt irányozza elő, hogy a B kategóriás gépjárművezetői engedély csak 1,8 tonnáig legyen érvényes. Egy új “B+” kategória csak 21 éves korú járművezetők számára lenne elérhető, és a nehezebb járművekre vonatkozna. Delli rendszeres látás- és hallásvizsgálatot javasol az “idősek gépjárművezetői vizsgájához”, és az EU Bizottsága kötelezővé akarja tenni a vezetésre való alkalmasság önértékelését vagy akár orvosi vizsgálatot a 70 év felettiek számára. Az új járművezetők számára a sebességhatárt 110 km/h-ra kellene korlátozni az autópályákon, ahogyan az Olaszországban már most is érvényes.
Delli javaslatait sokan bírálták. Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter “felháborítónak” és “a polgárok szabadságának masszív megsértésének” minősítette a javaslatokat. Az Európai Parlament közlekedési bizottsága csak 2023 decemberében tárgyalja a kérdést, mielőtt 2024-ben döntés születhetne.