Sportautók

Kapcsoltam!

Unalmasnak aztán eddig sem volt mondható a Toyota Supra, de a GR-diétát most egy kézi váltóval és javított menetdinamikával tették teljessé.

Kapcsoltam – ez volt a címe Rózsa György televíziós kvízjátékának, és ez lesz a lehetséges alternatívája mostantól minden Toyota GR Supra-vásárlónak is, merthogy a sportkocsi negyedik generációs változatában eddig még nem volt opció a kézi kapcsolású sebességváltóra. Akárcsak a Supra többi részét, úgy a váltót sem egyedül fejlesztette a Toyota. Sokkal inkább a németországi Bodensee mellett székelő ZF-gyárban néztek körül, ahol meg is találták a számukra megfelelő hatfokozatú váltót, vagy legalábbis a váltóházat a hajtótengelyekkel és a fogaskerekekkel. Ezt illesztették a továbbra is 340 lóerős, háromliteres hathengereshez. Némi változtatást eszközöltek azért: kihagyták a zajszigetelést, nagyobb átmérőjű, megerősített membránrugójú tengelykapcsolót szereltek bele, és a végáttételt 3,15-ről 3,46-ra csökkentették. Rosszul biztos nem döntöttek, a Friedrichshafenben készülő váltók a világ élvonalába tartoznak.

Harc a kilókért

Kellemes mellékhatásként az új váltó 17 kilóval csökkenti a Supra tömegét. További 21 kilót hoznak a könnyebb 17 colos kerekek, valamint az elektromos ülésállítás és gerinctámasz, illetve a hangrendszer kilakoltatása. Így aztán kész is a könnyített változat, de azért ennyire mégsem volt egyszerű a dolog. Ahhoz, hogy a váltókar

ergonómiailag jó helyre kerüljön, át kellett a mérnököknek rendezni a középkonzolt. A menetmódgombok balra kerültek, az infotainment forgó-nyomó kapcsolója jobbra, az elektromos rögzítőfék pedig közelebb a vezetőhöz.

És nézzenek oda: a Supra közelebb került a vezetőhöz is, mint valaha. A masszív 200 grammos váltókart érezhetően kisebb erővel lehet kezelni, mint például a szomszéd cikkünkben bemutatott GR 86 Aisin váltójáét. A Supra váltókarja is rövid úton, és vakon talál bele a kapcsolási sémába, miközben az elektronika gázfröccsözik a háttérben. Aki akarja, kikapcsolhatja ezt, de akkor sem lesz gyorsabb, ha maga csinálja. De nem is erről van szó. A kétüléses eddig is menetdinamikailag az egyik legagilisabb autó volt, de egy kissé hiperaktív. Már a legkisebb gázadásra is keresztbe állt, ami ugyan szórakoztató, de nem gyors, ha arról van szó.

Ezért aztán a Toyota újrahangolta a fékek elektronikáját és a kipörgésgátlót, keményebb gumijú szilentblokkokat épített be, új lengéscsillapítókat használt, és kicsit tompított a kormányzás túlságosan harapós karakterisztikáján. Sok apróság, de nagy a látszatja: a Supra következetesebben követi a megadott ívet, a kanyar kimenetében tovább marad stabil, de ha provokálják, kontrolláltan keresztbe áll.

ÉRTÉKELÉS

■ A bevált recept itt is működik: a kézi váltó jobban involválja a pilótát, miközben a frissített futómű érezhetően javítja a menetviselkedést.

Kapcsolódó cikkek