Aktuális Sportautók 2023. augusztus 07.

Jubileumi Porsche 911 különkiadás

Könnyű, erős, egyszerű és nagyon drága – ez lett a 911 S/T

A legtöbb gyártónál nem különösebben izgalmas dolog, ha egy modelljüket automata helyett kézi váltóval rendeljük, de a Porschenál ez már más modellvariáns lehet, sőt, még önálló nevet is kaphat. A márka történetének rajongói tudják, hogy 911-esnek minden generációban van legalább egytucatnyi változat. Idén 60 éves a legendás sportkocsi, és a megszokott módszerhez nyúltak – egy olyan összeállítást tettek elérhetővé, ami korábban nem volt elérhető. Ez lett a Porsche 911 S/T, mely gyakorlatilag egy Touring csomagos, kézi váltós 911 GT3 RS. A Touring csomagot korábban a GT3-hoz tették elérhetővé, ami gyakorlatilag az igen látványos aerodinamikai elemek elhagyását jelentette. A eredmény egy kevésbé feltűnő, közúton némileg használhatóbb autó lett. A pályára fejlesztett RS sem ez a visszafogott külső, sem a kézi váltó nem volt elérhető, ami érthető, hiszen ott minden a gyorsaságról szól.

A 911 S/T elnevezésében az 1969-es, azonos jelzésű különkiadást követi. Az eredeti 911 S/T egy versenycélokra módosított motorral, futóművel, abroncsokkal és aerodinamikával ellátott közúti modell volt. Ehhez hasonlóan a 911 GT3 RS technikáját házasítja a Touring-csomagos 911 GT3 karosszériájával, és könnyített alkatrészekkel. A Porsche szerint az új S/T nem versenypályára, hanem országúti autózásra született.

A GT3 RS négyliteres, 525 lóerős szívómotorja mögé a GT3-énál rövidebbre áttételezett kézi sebességváltót szereltek. A könnyített kuplung egyedi, az egytömegű lendkerék 10,5 kilogrammal csökkenti a motor forgó tömegét,. A 0–100 km/óra gyorsuláshoz 3,7 másodperc kell az S/T-nek, a végsebesség 300 km/óra.

Az élvezetes vezethetőséghez sokat tesz hozzá 1380 kg-ra faragott súly. Az S/T a jelenlegi 911-széria legkönnyebb tagja, köszönhetően a szénszál bőséges alkalmazásának például a tetőn, kerékdoboknál, ajtókon de még a futóműben is. Segítenek ebben a magnézium keréktárcsáknak, a vékony üvegek, a kevesebb hang- és hőszigetelő anyag. Hiányzik a hátsókerék-kormányzás, de ki bánja, ha így a 911 S/T még 911 GT3 Touringnál is könnyebb 40 kilóval.

A megjelenést persze lehet fokozni. A Heritage Design opcionális csomaggal dekormatricázás és egy tetszőleges rajtszám felvitele is kérhető, de szakértő szemek ezek nélkül is fel fogják ismerni az S/T-t az aranyozott típusmegjelölésről és a 60. születésnapot ünneplő emblémával. A különkiadású 911-ből csupán 1963 darab készül, nagyjából 120 millió forint körüli árcédulával, de érdemes rögtön hozzá csapni a Porsche Design Chronograph 1 991 S/T karórát 4 millióért.

Kapcsolódó cikkek