Aktuális e-autó Év Autója 2025 2024. december 20.

Ilyen Alfa Romeót korábban még nem látott a világ

Lassan 115 éves fennállása során sokféle autóval rukkolt ki az Alfa Romeo. Limuzinnal, kupéval, kabrióval, sőt terepjáróval is. Olyan típusa azonban eddig még sohasem volt, mint az új Alfa Jomeo Junior. A patinás olasz márka újdonsága Az Év Autója zsűri tetszését is elnyerte, annyira, hogy beválasztotta Az Év Autója 2025 szavazás döntőjébe. 

Az Alfa Romeo számára új lehetőség nyílt meg azzal, hogy a márka csatlakozott a Stellantis csoporthoz. A korábbi, saját fejlesztésű padlólemezek mellett további, a konszern polcain lévő műszaki alapokhoz is hozzáfér, és így lehetővé válik számára, hogy olyan kategóriákban is piacra lépjen, ahol erre korábban nem volt módja.

Kiváló példa erre az új Junior, amely a pillanatnyilag az egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő járműosztály, a kis SUV kategória jeles képviselője. A jeles jelző nem túlzás, mert az Alfa újdonsága többet tud, mint számos kategóriatársa, és minden bizonnyal éppen ennek köszönheti, hogy Az Év Autója zsűri tagjai a 42 indulóból beszavazták a hét döntős közé.

A leglátványosabb képességeket természetesen a csúcsmodell, a Veloce vonultatja fel. Aki ismeri a márkát, az már az elnevezést látva tisztában van vele, hogy ez a Junior legnagyobb teljesítményű és legsportosabb kivitele. Valóban az, elektromotorja 280 lóerőt teljesít, amivel a képességeihez mérten könnyűnek számító, 1590 kilós villanyautó 5,9 másodperc alatt sprintel 100 km/órára, végsebessége pedig annak köszönhetően, hogy a motor csúcsfordulatszáma eléri a 15 200/percet, meghaladja a 200 km/órát.

Már önmagában ez is figyelemre méltó, de ami még jobban lenyűgözhette a zsűritagokat, az a vezethetősége. A kormánymű kis, 14,6:1 arányú áttételezése nagyon közvetlenné varázsolja a kormány és a kerekek kapcsolatát, míg a Torsen D önzáró differenciálmű a gázadásra azonnal megjelenő 345 Nm nyomaték talajra vitelét teszi rendkívül hatékonnyá. Utóbbi a kiváló tapadásban, és ebből következően abban mutatkozik meg, hogy a Junior Veloce kanyarban nem kezdi az orrát a külső ív felé tolni akkor sem, ha a forduló közben tapossuk le még jobban a gázpedált.

A kiváló vezethetőség nagyon-nagyon jó pont a zsűri szemében, de azért nem elég ahhoz, hogy döntőbe juttasson egy típust. A legújabb és legkisebb Alfa azonban sportos ambíciói mellett a mindennapi használat területén is tisztességeset villant. A 4 méter 17 centi hosszú, és viszonylag alacsony, 153 centi magas kisautó elegendő helyet nyújt négy felnőtt számára, és a csomagokkal sem kell takarékoskodni. A számukra kialakított hely térfogata kereken 400 liter, a kategóriában az egyik legnagyobb. A variálhatóságra is gondoltak, a hátsó ülés támlái osztva dönthetők előre, a csomagtartó padlója pedig összesen három szinten rögzíthető, hogy mindig az éppen aktuális igényhez lehessen igazítani. Kihasználását az is könnyíti, hogy a töltőkábelnek elöl, a motorháztető alatt egy külön rekeszt alakítottak ki, ami egyedülálló megoldás a kis elektromos autók körében.

Bár az Év Autója zsűri körében nagy sikert aratott a 280 lóerős Veloce, a sportmodell eléggé magas, 18 990 000 forintos árára, és részben ebből következő, viszonylag szűk körű vásárlóközönségére való tekintettel valószínűleg nem választotta volna be a hét döntős közé. Csakhogy a Juniorból készül két alacsonyabb árfekvésű változat is, két további hajtásláénccal. Az egyik egy kevésbé combos villanyautó 156 lóerős elektromotorral, a másik egy 136 lóerős benzin-elektromos hibrid.

A Veloce képességeihez mérten nagyságrendileg feleakkora teljesítményű, 156 lóerős, elektromos hajtású változat érthető módon korántsem olyan temperamentumos. Kereken kilenc másodperc alatt sprintel álló helyzetből 100 km/órára és végsebességét is 150 km/órára korlátozták. Előnye viszont, hogy a Veloce kivitelével azonos kapacitású, 54 kWh-s akkumulátorának egyszeri feltöltésével nagyobb távolságra képes eljutni. Míg a sportos csúcsmodell a szabványos mérés szerint 322-334 km-t tesz meg, a 156 lóerős, polgáribb változat akár 398-410 km-re is eljut. Hogy ezek az értékek mennyire hozhatók a való életben, a hosszabb tesztelés során később kiderül, mint az is, hogy valóban feltöltődik-e mindkét változat azonos akkuja 20-ról 80 százalékra fél óra alatt egy legalább 100 kW-os töltőoszlopon.

A kisebb teljesítményű elektromos Junior sem kimondottan olcsó, legkevesebb 15 490 000 forint ellenében vihető haza. Hozzá képest is jóval kedvezőbb árú a hibrid kivitel, amelynek alapfelszereltségű modellje 11 490 000 forintba kerül. Ebben egy háromhengeres, 136 lóerős benzinmotorból és egy 29 lóerős villanymotorból álló benzin-elektromos hibrid rendszer dolgozik. A villanymotort a hatfokozatú, duplakuplungos váltó belsejébe építették be, és egy 48 voltos, nettó 0,42 kWh kapacitású akkumulátor látja el árammal.

A három hajtáslánc közötti legkisebb teljesítménye ellenére a hibrid változat nem a leglassabb. Mivel az elektromos modellek végsebessége konstrukciós okokból korlátozott, így 206 km/órás csúcstempójával ez a leggyorsabb kivitel. És mivel bő 240 kilóval könnyebb a 156 lóerős elektromosnál, ezért egy hajszállal fürgébb annál. A gyorsulási ideje 0-100 km/h között egy tizedmásodperccel jobb, 8,9 másodperc.

Ugyanakkor egy ilyen kis kapacitású akkumulátorra támaszkodva csupán legfeljebb néhány kilométert képes tisztán árammal gurulni a hibrid Junior, arra azonban tökéletesen megfelel, hogy a gyorsításokba besegíthessen a villanymotor, illetve lassításkor felvegye a visszatáplált áramot.

A próbaút tapasztalata alapján az elektromos és a hidraulikus fékezés közötti együttműködést jól oldották meg, mert a két rendszer közti váltás egyáltalán nem érezhető. Nincs megtorpanás, vagy hirtelen változás a lassítás során. A Veloce természetesen itt is kilóg egy kicsit a sorból. Első fékei ugyanis nem olcsóbb, úszónyerges  kialakításúak, hanem rögzített nyergesek, és bennük egyenként négy-négy dugattyú fogja közre a jókora, 382 mm átmérőjű féktárcsát. (A másik két változatban az első féktárcsák átmérője 302 mm.) Az Alfa mérnökei a Veloce esetében a fék érezhetőségét azzal is fokozták, hogy az Alfa szótárában dinamikusnak nevezett sport üzemmódban csak a hidraulikus rendszerre hárul a lassítás feladata. 

A különbségek mellett azért számos egyezést is találni a különböző kivitelek között. Ilyen az utastér és a csomagtér mérete, de ilyen túlnyomórészt az utastér kialakítása is. Egy biztos kivétel azért akad, a benne ülőket határozottan tartó, de egyúttal kényelmes, első Sabelt Corsa kagylóülés páros, ami még a Veloce esetében is feláras – igaz, hozzá érhető el a legolcsóbban. Közös viszont a 10,25 col átlójú digitális műszeregység, amely minden fontos adatról tudósít, és a szintén 10,25 colos érintőképernyő kezelése sem ad fel rejtvényt használójának. Az más kérdés, hogy alacsony elhelyezése miatt le kell vennie a vezetőnek a szemét az útról, ha nézegetni szeretne rajta valamit. Szerencsére a navigáció a vezető előtt lévő műszeregységen is megjeleníthető.

Szélvédőre vetített head-up display nincs, korszerű biztonsági és vezetőtámogató rendszerekkel azonban gazdagon ellátták a Juniort. Alaptartozék a táblafelismerő, az éberség ellenőrző és a gyalogosokat is felismerő vészfékező rendszer mellett például a távolságtartó tempomat is. Ezek megléte is fontos Az Év Autója zsűri szemében, amelynek tagjai valószínűleg azért tartották érdemesnek az Alfa Romeo Junior beszavazni a hét döntős típus közé, mert úgy kínál egyszerre kellemes, sőt, a Valoce esetében kimondottan szórakoztató vezethetőséget, hogy ugyanakkor elfogadható méretű utasterével és nagy, sokféleképpen variálható csomagterével egyúttal praktikus is. Vagyis egyfajta kettő az egyben autó, sportos prémium kivitelben.

Kapcsolódó cikkek