Öltönybe bújtatott vadállat az új Type R

Az új Honda Civic Type R immár Anglia helyett Japánban készül, fazonja kevésbé illik a Halálos iramban-hoz, viszont sokkal dinamikusabb. Menetpróba.

Feszesebb torziós rúd a kormányzásban, optimalizált turbófeltöltő, 13 százalékkel intenzívebb kipufogógáz-kiáramlás, 18 százalékkal könnyített lendkerék a gyorsabb lepörgéshez, illetve rev matching – kedves technikafanatikusok, a Type R műszaki részletmegoldásainak a felsorolása lehetetlen egy ilyen rövid szövegben. Azért a legfontosabbakat mégis préseljük bele: a kerekek 20‑ról 19 colosra mentek össze, viszont a szélességük 245-ről 265-re hízott.

Műszer hegyek jeleníthetőek meg a központi érintőképernyőn. A műszeregység is digitális

A Civic nem adott le súlyából a könnyített műanyag csomagtérfedél és alu motorházfedél dacára sem, a gyári adat szerint saját tömege 1480 kilogramm lett az 1433 helyett. Objektíven nézve viszont már önmagukban a szélesebb gumik is növelik a dinamizmusát, és a portugál Circuitodo Estoril pályán rögtön meg is mutatta, hogy az eddig is elismert specialitását, azaz a finom kormánymozdulatok irányváltássá alakítását továbbra is minimum ugyanolyan jól, ebben a kategóriában páratlan dinamizmussal hajtja végre. Még a legszűkebb kanyarokból kigyorsítva is beindul a fronthajtásos buli a hatalmas vonóerővel, amit a Michelin Pilot Sport 4 S gumik és a mechanikus diffizár biztosítanak – mindezt 420 Nm nyomatékkal és 329 lóerővel (+ 20 Nm, + 9 LE). Összkerék? Az felesleges ballaszt lenne a Type R számára.

Diffizár is segít a kétliteres turbómotor 420 Nm maximális nyomatékát az aszfaltra vinni

Az előd egyik specialitása volt a grandiózus váltó mellett a feszes hangolású fékpedál példás adagolhatósággal. De most puhábban is lehet ez jobb, a vákuumos fékrásegítő mostantól már 400 newton hatására belép az eddigi 450-nel szemben. Emlékeim szerint a korábbi megoldás élvezetesebb volt, de a működése most is tökéletes. A jobb oldali pedál viszont ugyanúgy funkcionál, mint eddig: azonnali tombolás, úgy 3500/perctől pedig durva pörgés. A gázreakció a módosított feltöltésnek köszönhetően még fürgébb lett. Szóval, nagy javulás? Hát nem, hiszen mindez eddig is szuper volt. A mindennapos használatban a motor elevenen reagál, ami talán az emlékeinkhez képest valóban még jobb lett.

Kagylóülés, mint egy raliautóban. Talán mondani sem kell, hiszen látszik rajta, hogy esélyünk sincs kanyarban kiesni belőle

Viszont a futómű optimalizálásának a felismeréséhez nem kell nagyon mélyen az emlékeinkben keresgélni, a néhány elődre jellemző, például egyes Hockenheimring-kanyarokban tapasztalt hátsótengely-pumpálás itt nem jelentkezett. Még az ultrakemény +R menetmódban sem, amikor a Hondát csupán a magasabb rázókövek képesek megdobálni. Országúton viszont már Sport módban is túlzásokba esnek az adaptív lengéscsillapítók, miközben Komfort állásban a rövid hullámokat is képes ártalmatlanná tenni. Szóval, a legjobb Individual módban a saját szánk íze szerint mixelni a beállításokat. Viszont az ESP-t csak a +R-ben lehet teljesen kiiktatni.

Áthelyezték a három kipufogócsövet, kicsi-nagy-kicsi az elosztásuk nagy-kicsi-nagy helyett

Meglepően sokat számít a nyolc milliméterrel süllyesztett üléshelyzet, illetve az új formájú alu váltókar is feszesebben áll üresben – mindkettőt igazolja az összehasonlítás egy rendelkezésünkre bocsátott előddel. Ez azonban nem mondható el az árról, ami a korábbi 13,5 millióról 24 millióra emelkedett, ezzel már a BMW 240i árkategóriája felett járunk. Bár valóban még jobb lett a dinamizmusa, a kínált vezetési élmény már akkor is radikális volt, amikor a Type R még elérhetőbb autónak számított.

Szöveg: Thomas Hellmanzik/kf

Fotók: Honda

Értékelés

Számtalan módosítás és továbbfejlesztés, többek közt az extrém széles gumik jellemzik a Type R új generációját. A vezetési élmény továbbra is extrém, bődületes turbós tolás, sportos kormányzás, példás futóműhangolás. De 24 millióért? Ezzel oda az eredeti „sportos fronthajtású jutányos áron” koncepció.

Műszaki adatok

Honda Civic Type-R

Karosszéria

Négyüléses limuzin, h. x sz. x m. 4594 x 1890 x 1401 mm, tengelytáv 2734 mm, csomagtartó 410–1212 l, saját tömeg/terhelhetőség 1480/320 kg

Futómű

Elöl MacPherson/keresztlengőkar, hátul több lengőkaros rendszer/csavarrugó, elöl-hátul tárcsafék, gumiméret 265/30 R 19

Erőátvitel

Elsőkerék-hajtás, hatfokozatú váltó

Motor

Négyhengeres, soros benzinmotor, turbó, lökettérfogat 1996 cm³, teljesítmény 242 kW (329 LE) 6500/percnél, legnagyobb nyomaték 420 Nm 2200/percnél

Menetteljesítmények

0–100 km/h 5,4 s

Legnagyobb sebesség 275 km/h

Fogyasztás, teljes (WLTP) 8,2 l/100 km

Listaár

Honda Civic Type R 23 990 000 Ft

Ez a cikk az autóMAGAZIN 2023 februári számában jelent meg.

Az autóMAGAZIN most megvásárolható, májusi számában a következő autókról olvashat bemutatót, menetpróbát, vagy tesztet:

Audi SQ8 e-tron
Audi e-tron GT
Audi 100 C3, 1990
BMW i7 xDrive 60
BMW iX1 xDrive 30
Citroën Oli
Cupra Born
Cupra Urban Rebel Racing Concept
Hyundai Ioniq 5 AWD
Jeep Avenger
Kia Niro EV
Maserati Granturismo Folgore
Mercedes EQS 580
Renault Megane E-Tech
Rolls-Royce Spectre
Tesla Model S Plaid
Toyota bZ4X
Volvo C40 Recharge Single Motor
Volvo FH
VW ID. Buzz Pro

Kapcsolódó cikkek