Aktuális Autósport 2023. július 23.

Hamilton: Amikor a „kétharmad gáz” 250 km/órás kanyarsebességet jelent

Lewis Hamilton azt mondta szombaton, élete 104. pole pozíciójának megszerzése után a Hungaroringen, hogy úgy izgult, mint az első pole-ja megszerzésekor, 2007-ben Montrealban. Ott voltam mellette: Lewis meghatottan és őszintén beszélt. Nem volt ebben semmi sztárallűr, semmi túldramatizálás: 33 edzéselsőség nélküli futam után tényleg ezt, tényleg így érezte. Helyszíni élménybeszámoló a Hungaroringről.

Szöveg: Simon István 

A Mercedes hétszeres világbajnoka és nyolcszoros Magyar Nagydíj-győztese arra is kitért, hogy pénteken még „egy Alien” (idegen) volt számára a saját versenyautója, a Mercedes AMG W14, de aztán edzésről edzésre, szakaszról szakaszra együtt változtak, fejlődtek. Döbbenetesen ritka, hogy Hamilton úgy szerezte meg a kilencedik pole pozícióját a Magyar Nagydíjra, hogy a Hungaroring három szektorából egyikben sem ő volt a leggyorsabb! Az első szektorban a 2., a másodikban csak a 4., a harmadikban pedig ismét a 2. leggyorsabb volt a Mercedes angol ásza, az első és az utolsó etapban Max Verstappen mögött.  

Végül 3 ezredmásodperc döntött Hamilton és riválisa, Verstappen között. A holland teljesen ki volt akadva a Red Bull „bénázásán”, meg az RB19-es versenygép kiszámíthatatlan viselkedésén. „Our performance today has been on fucking Formula Ford level!” – „A mai teljesítményünk egy k**va Formula Ford-csapat szintjén volt!” – mérgelődött a vb-pontversenyben toronymagasan vezető holland az időmérő edzés utáni sajtótájékoztatón. Amikor még nem voltak bekapcsolva a mikrofonok. 

Lewis ugyanakkor azt mondta, hogy a Mercedes minden egyes körrel egyre stabilabb lett, de „a két tempós kanyart, a 4-est és a 11-est nem mertem teljes gázzal elvállalni”. Amikor megkérdeztem tőle a sajtótájékoztató után, privátban (bár a Mercedes-AMG sajtófőnöke kézzel-lábbal tiltakozott a „szabad ég alatt” feltett kérdésem ellen), hogy mit jelent pontosan a „nem teljes gázzal”, Lewis Hamilton rám nézett – láthatóan örült a szakmai kérdésnek –, és azt mondta: „Ez a két legveszélyesebb kanyar a pályán, ha valamelyiket elrontod, vége a körödnek. Az időmérő végén a 4-est és a 11-est kétharmad gázon toltam el”.

Benzinadalék az F1-esek hibrid korszakában, hogy noha a Hungaroringen nincs hivatalos nevük a kanyaroknak (ki érti ennek az okát?), a magyar autósport-rajongók népnyelvében az említett két hajlat rendes nevet kapott: a 4-es a „Mansell-kanyar”, a 11-es pedig az „Alesi”. Előbbi az egykori bajuszos angol Ferrari-sztár 1989-es hőstettére utal, amikor egy laza cikkcakkos kormánymozdulattal előzte meg a lekörözött Johansson Onyxát és a versenyben vezető Ayrton Senna McLaren-Hondáját ott, a 4-es kanyar előtt. A másik pedig Jean Alesi látványos balesetére utal, ami a Hungaroring második legtempósabb kanyarjában történt a francia Ferrari-pilótával 1995-ben. 

Hamiltonra visszatérve, megnéztem az FIA-nál a sebességeket: a Mansell-kanyarban a „kétharmad gáz” 252,9 km/órát jelentett. A domb tetején gyakorlatilag vakon kell balra fordulni és imádkozni, hogy kétszázötvenes tempónál betapadjon a jobb hátsó gumi a rázószegély taréján. A Formula–1 csodálatos sportág – ha engedik, hogy a versenyzők versenyezzenek. Lewis Hamilton pedig káprázatos volt szombaton, amikor újabb pole pozíciót szerzett magának és a Mercedesnek, az elsőt a 2021-es Szaúdi Nagydíj után. 

A 38. F1-es Magyar Nagydíj vasárnap 15 órakor rajtol a Hungaroringen.

Kapcsolódó cikkek