A jelenlegi licencszerződés újabb öt évre, 2032-ig szóló meghosszabbításáról, valamint a Hungaroring átépítéséről, teljes felújításáról állapodott meg szombaton Stefano Domenicali, a Formula–1 (F1) elnök-vezérigazgatója, illetve Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár és Gyulay Zsolt a Hungaroringen. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója rögtön a tárgyalás után beszámolt a részletekről az autóMAGAZIN-nak.
„Maga a szerződés-hosszabbítás már várható volt, ezért az őszintén szólva kevésbé hoz lázba, mint az, hogy a munkatársaimmal nyolc évvel ezelőtt kezdtünk el azon gondolkozni, hogy hogyan lehetne versenyképesebb pályává tenni a Hungaroringet. „Szem előtt kellett tartanunk azt is, hogy hosszú távon hogy tudunk bent maradni a Formula–1 világbajnoki sorozatban, amely egyre kevesebb európai futamot tervez a jövőben” – fejtette ki Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató lapunknak a Hungaroringen.
„A pályán található épületek, a lelátók nagy része 1985-86-ban épült, hasonlóan a pálya közműveihez, már pedig azóta eltelt jó néhány évtized. Az F1 régóta nem volt olyan népszerű, mint mostanság, ennek következtében megnőtt az érdeklődés a VIP-vendégek számára fenntartott, a versenyélmény mellett teljes ellátást nyújtó Paddock Club-belépők iránt. A Hungaroringen a Paddock Club jelenleg 900 vendég befogadására alkalmas, de az F1 elvárásai szerint ezt hamarosan 4000 fősre kell bővítenünk. A mellettünk látható motorhome-oknál (az F1-es csapatok összenyitható kamionjai, a pilóták és a csapattagok „élettere” a versenyhétvégén – a szerk.) kétszer nagyobbak is be kell, hogy férjenek a paddock területére.”
„Mindezek mutatják, milyen hatalmasat változott, fejlődött a Formula–1 és a versenyek megrendezéssel kapcsolatos elvárások az elmúlt három-négy évben” – Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnöke
„Talán itt az ideje, hogy magunkat, a stábomat is megdicsérjem. Ki kell emelnem a Hungaroring Sport Zrt. alelnökének, Ariane Franknak a munkáját, aki az elmúlt hat hónapban rengeteget dolgozott a szerződés előkészítésén. Külön köszönet jár Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár úrnak, aki jól képviselte a Hungaroring ügyét a kormány felé, ennek eredményeként az év végére lezárulhatnak a pálya felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárások, és megkezdődhet az átépítés. Komoly eredménynek tartom, hogy az elmúlt években már nem voltkérdés, hogy szükség van-e Magyarországon a Formula–1-es futamra, hiszen nagy hasznot hoz a gazdaságnak, és az országimázs szempontjából is előnyünkre válik.”
„Stefano Domenicali (a Formula–1 elnök-vezérigazgatója, a Ferrari korábbi csapatvezetője – a szerk.) egy érzelmes olasz, ugyanakkor kőkemény és profi üzletember. A szombati tárgyalás során is elmondta, hogy mély emlékeket hagyott benne a Hungaroring teljes személyzetének a profi, szakszerű viselkedése, amikor Felipe Massa hatalmas balesetet szenvedett nálunk 2009-ben. A kellemes emlékek persze önmagukban még nem jelentenének garanciát a megállapodásra. Az amerikai jogtulajdonosnak (a Liberty Media kaliforniai vállalkozás – a szerk.) elsősorban a bevételek fontosak és az, hogy minden évben telt ház legyen a Hungaroringen.”
„Nekünk, a pálya gazdájának – a szerződés-hosszabbításon túl – az a legfontosabb, hogy az infrastruktúrán, az épületeken keresztül teljesen megújuljon a Hungaroring is. Célunk és tervünk, hogy a Hungaroring a közeljövőben ne csak az ország legnagyobb sportingatlana, hanem a legnagyobb rendezvényközpontja is legyen” – mondta Gyulay Zsolt.
Milyen garanciákat tudtak adni a Formula One Managementnek (FOM) arra vonatkozóan, hogy a Hungaroring, illetve a létesítmény tulajdonosa, a magyar állam készen áll a tervezett jelentős átalakítások a végrehajtására? – kérdeztük Schmidt Ádám sportért felelős államtitkárt.
„Ehhez volt szükségünk a kormány nemrég megszületett döntésére. Van egy előzetes számítás, hogy mibe fog kerülni a Hungaroring nagyarányú fejlesztése, ami azonban egyelőre egy irányszám. A szám végleges formája a közbeszerzési eljárás lezárulta után lesz megállapítható, ami 2023 év végére várható. Akkor szeretnénk aláírni a nyertes kivitelezővel a szerződést. Ezt követően jelezni fogjuk a kormánynak a végleges összeget, hogy megtörténhessen a pénz lehívása (a központi költségvetésből – a szerk.), ütemezetten a következő három évre (2024–2026) elosztva. Ez is bekerült a ma aláírt szerződésbe, és annak egy felfüggesző feltétele.”
A Hungaroring és a FOM (F1) jelenlegi szerződése 2027-ig szólt, ami már önmagában eléggé megnyugtatóan hangzott. Miért volt szükség erre a plusz 5 éves ráadásra?
„Szerintem van egy kölcsönös bizalom. Abszolút azt érzékeltem, hogy mind a versenyzők, mind a csapattagok és a személyzet nagyon szeret Budapestre, illetve Magyarországra jönni. Az F1-rajongók körében is rendkívül népszerű pálya a mogyoródi – mindez közrejátszott abban, hogy már most aláírtunk egy ötéves szerződés-hosszabbítást. Azt is igyekeztünk szem előtt tartani, hogy ugyan jelenleg még 9-10 európai futam van, de az F1 a hírek szerint hatra redukálná le a számukat egy szezonban. Egyértelműen jelezni akartuk, hogy számunkra fontos, hogy Magyarországon megmaradjon a Formula–1-es futam.”
Mikor kezdődhetnek el a konkrét kivitelezési munkák a Hungaroringen?
„Ha megvan az aláírt szerződés a kivitelezővel, és megtörtént a forrás lehívása, akár már másnap meg lehet kezdeni a munkát. A 2024-es Magyar Nagydíj előtt azonban érdemi munkák, például a régi épületek bontásának kezdete, még nem tudnak megvalósulni. A jövő évi F1-es futam után viszont nagyon látványos építések kezdődnek meg Mogyoródon. Én már láttam az új épületegyüttes látványterveit, és azt kell mondjam, gyönyörű lesz az új Hungaroring!” – mondta a sportért felelős államtitkár.
A címképen: Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója a Hungaroringen. A tulajdonos magyar állam, a mogyoródi F1-es versenypálya és a Formula One Management (FOM) között 2023. július 22-én megkötött megállapodás értelmében 2024 és 2026 között teljesen megújul a Hungaroring (Fotó: Dékány Zsolt)
Szöveg: Simon István Fotók: Dékány Zsolt