e-autó Extra tartalmak Technika 2023. október 17.

Gyorsabb a szélnél

A kínai BYD egyik idei, tisztán elektromos újdonsága, a nagyobbik Seal nem csupán a szélnél gyorsabb, de a BMW i4-nél, és némelyik Porsche 911-esnél is.

A BYD két új modellel próbál idén betörni az európai piacra. Mindkettő tengeri állatokról elnevezett sorozat tagja. A kisebb és olcsóbb típus – amit az autóMAGAZIN júliusi számában ismertettünk – a Dolphin, azaz Delfin névre hallgat, a másik, a nagyobb a Seal, azaz Fóka nevet kapta a keresztségben. Ráadásul nem kicsivel nagyobb, 4,8 méteres hosszával fél méterrel nyúlik messzebbre a Dolphinnál, és ezzel egyből a BMW i4 és a Tesla Model 3 közvetlen versenytársává lép elő. Ezt akár szó szerint is vehetjük, mert nagyobb teljesítményű, összkerékhajtásos kivitele gyorsulásban versenyre kelhet mindkettővel, de némelyik Porsche 911-essel is. Igaz, 3,8 másodperces 0–100 km/h közötti idejével alulmaradna a Model 3 legerősebb, Performance kiadásával szemben, aminek ehhez 3,3 másodperc kell, de a BMW i4-nél, ahol az M50 xDrive 3,9 másodperc alatt gyorsul százra, egy tizedmásodperccel, a Porsche 911 kisebb teljesítményű változatainál, mondjuk a Carrera 3.0-nál akár több tizeddel hamarabb látjuk meg a 100‑as értéket a műszerfalon.

A gyorsulási időt magam is igazolhatom, mert a próbaút egyik mutatványa éppen ennek a bemutatása volt. Egy instruktorral együtt, azaz két személlyel terhelten 3,7 másodperc alatt értük el a százas tempót. Ami az elismerésre méltó időeredmény mellett még figyelemre méltó, hogy a tesztautó, amibe felváltva ültek be az újságírók, zokszó nélkül tűrte a gyorsan egymást követő megmérettetéseket, eközben gyorsulási képessége nem romlott, pedig ez tisztán elektromos járműveknél ritka.

A műszaki adatok ismeretében azonban már nem is olyan meglepő, hogy ennyire fürge a Seal. Csúcsváltozatának két elektromotorja összesen 530 lóerővel tolja őt előre, ennél többet mozgósítani pedig csak az i4 képes 544 lóerővel. A Model 3 az 513 és a Carrera 385 lóerővel is gyengébb nála. Ez azonban a csúcsmodell, azoknak, akik nem a gyorsulási versenyeken akarnak csillogni, a BYD kínál egy csak hátsókerék-hajtású, 313 lóerős változatot, ami kicsit lassabban, 5,9 másodperc alatt teljesíti a százra gyorsulást. Cserébe viszont messzebb lehet vele eljutni a padló alá beépített, szintén 82 kWh-os, lítium-vasfoszfát technológiájú akkumulátor egy feltöltésével. Az 530 lóerős kivitel hatótávja 520 km, a 313 lóerősé 570 km a WLTP szerint.

Azért, hogy a hatótáv a tél beköszöntével se romoljon jelentősen, minden Sealben alaptartozék a hőszivattyús fűtés. Az egyező akkumulátorból következően a töltési lehetőségek egyformák, a váltóáramú töltés teljesítménye 11 kW lehet, az egyenáramú töltés 150 kW-os töltővel 30–80 százalék között 26 percet vesz igénybe.  

A kisebb BYD típushoz, a Dolphinhoz mért fél méterrel nagyobb hossz tudatában meglepő, de a Seal ugyanarra a friss fejlesztésű e:Platform 3.0 padlólemezre épül, mint kisebb márkatársa. A nagyobb hosszúság és tengelytáv miatt azonban úgy is tágasabb belül, hogy jóval alacsonyabb, magassága csupán 147 centi. Belső méretei körülbelül a BMW i4-eséhez hasonlóak, amiben azonban alulmarad, az utastér anyagainak és kidolgozásának minősége, ami inkább a Tesláéhoz áll közel.

Amire azonban nem lehet panasz, az a felszereltség. A műszerfal közepét valóban hatalmas, 40 centi átlójú érintőképernyő uralja, ami tetszés szerint vízszintesre és függőlegesre is állítható. És persze mindent tud az akár körkörös kamerarendszer képének megjelenítésétől kezdve a már-már felsorolhatatlan számú vezetőtámogató, biztonsági és szórakoztatórendszer kezeléséig. Eltérően azonban a Teslától, a vezetőnek a Sealben jár külön műszeregység, ami nem éppen apró, 26 centis, és szintén sokféle információ ismertetésére képes.

Vízszintesbe is fordítható a hatalmas érintőképernyő, amit szintén nem kicsi digitális műszeregység egészít ki

Bepillantva az utastérbe, a technológiai dömpingen kívül még az ülések kialakítása tűnhet fel. Egészen pontosan az, hogy nem csupán az elsők, de még a hátsók is kagylószerű kiképzést kaptak, bár az utóbbiak nyilván enyhébben formázottak. Mindez nem véletlen, mert a Seal nemcsak egyenesben brillírozik, hanem kanyarban, sőt, sűrűn egymást követő íveken is. Ebben alacsony súlypontja mellett szerepet kaphat igényes kialakítású első futóműve is, amely eltérően bármely említett riválisától, dupla lengőkaros megoldású. Amin azonban lehetne még csiszolni, azok a közvetített érzetek és a visszajelzések, amiben nemhogy a BMW, de a Tesla is jobb.

A kínai árucikkeknél azt szoktuk meg, hogy kimondottan olcsók. Méretei és képességei miatt a Seal ára azonban nem várható alacsonyra, persze kérdés, mihez képest. Bár pontos értéket még nem közöltek, a 18 114 000 forintos indulóár nem kevés. Ha azonban azt vesszük figyelembe, hogy a BMW i4 bő hárommillióval drágább alapárról indul, amihez még rengeteg extrát kell venni, hogy elérjük a BYD szintjét. A Tesla Model 3? Ki tudja, hol áll meg a lefelé mozgó árspirál, de jelenleg többe kerül, mint a kínai vetélytárs.

Értékelés: A formaterven lehet esetleg vitatkozni, a BYD Seal képességeit azonban nehéz megkérdőjelezni. Az egyetlen, amibe bele lehet kötni, hogy csomagtartója csupán 400 literes. Utastere viszont tágas, szépen kidolgozott és gazdagon felszerelt, menetteljesítményei kiválóak, kanyarodni is tud, és még vezetni is jó. Gajdán Miklós, Év Autója zsűritag

Kapcsolódó cikkek