Aktuális e-autó 2023. május 11.

Forró ferdehátú elektromos módra: Alpine A290 Beta

Az Alpine megmutatta, milyen lehet egy telivér elektromos forró ferdehátú.

A francia sportautógyár bemutatta az új elektromos Renault 5 műszaki alapjaira épített első elektromos típusának második (erre utal a Beta jelzés) tanulmányát. Külsejében az Alpine márkára, illetve annak sportmúltjára utaló kialakításokban különbözik az Alpine A290 Beta az alap Renault 5 tanulmánytól. Ebbe beletartoznak a márkát jellemző design elemek, a rali versenyes múltat felidéző kiegészítő fényszórók és olyan aerodinamikai elemek, mint az első áramvonal-idom, a szellőzőnyílás a tetőn, vagy a hátsó szárny. A tanulmányautó kerekei 20-asok, a sorozatgyártású típusról azonban már tudható, hogy 19-eseket kap majd.

Belül azonnal szembeötlik, hogy biztosan tanulmánnyal van dolgunk, mert a kormány nem a mifelénk szokásos módon, bal oldalon, hanem a versenyautóknál általánosabb módon, középen található. Ráadásul milyen kormány! Igazi versenykormány, amelynek formáját az Alpine LMP2, A470 Le Mans-i hosszútávú versenyautójának, illetve A523 jelű Formula 1-es autójának kormánya ihletett. A kormány annyiban is megidézi a Formula 1 szellemét, hogy megnyomható rajta egy előzés gomb, ami tíz másodperces időtartamig még nagyobb teljesítményre serkenti az elektromos motorokat. Az is megfelel az előírásoknak, hogy az újbóli gombnyomás csak tíz másodperc elteltével lehetséges.

Elektromotorból minden tengelyre jut egy-egy, nyomatékukat minden kerékre egyedileg szabályozzák, vagyis teljeskörű torque vectoringra lesz képes az Alpine forró ferdehátúja. A vezető három üzemmód közül választhat, a Nedves, Száraz és Teljes közül. Utóbbiban természetesen az elektromos hajtáslánc minden tudása rendelkezésre áll, csakúgy, mintha az Előzés gombot nyomta volna meg a vezető.

Az A290 úttartását a méretosztályban már-már egyedülállónak számító hátsó több lengőkaros futómű javítja, a megoldásról azonban tudni érdemes, hogy ilyet kap a kiindulási alapul szolgáló elektromos Renault 5 is. A sorozatgyártású Alpine A290-esekre egyébként nem kell sokáig várni, már 2024-ben utcára gördülhetnek az első példányok.

Kapcsolódó cikkek