Aktuális e-autó Újdonságok 2024. január 16.

Felzárkózás

A Honda a Las Vegas-i CES-en mutatja be az elektromos autók új generációját. A Honda 0 Series márkanév alatt 2026-tól egy tágas furgon és egy elegáns crossover szedán kerül piacra, de a Sonyval együtt készülő Afeela is szériagyártásra érettnek tűnik

A Honda a CES 2024-en ünnepli a globális piacra tervezett új elektromos autósorozatának premierjét. Az új elektromos modellek kezdetben az észak-amerikai piacon jelennek meg 2026-tól, később pedig világszerte kínálják majd őket. Az új “Honda 0 Series” címke a névben szereplő nulla károsanyag-kibocsátásra utal, de úgy érezzük, hogy a zérő egyben az üres lapról való újrakezdést is jelenti.

Crossover limuzin, mint csúcsmodell

A japánok kezdetben két modellt terveznek. A Concept Saloon egy hosszúkás crossover limuzin. A forma annyira izgalmas, amennyire egy autó izgalmas lehet 2024-ben Az orra alacsonyan tetővonal ívben fut a csúcsától a magas hátsó részig. A filigrán tetőoszlopokon nagy üvegfelületekkel ül egy terjedelmes test, nagy kerekekkel. Nincsenek felismerhető ajtók. A körös-körül LED-es fénycsíkokkal keretezett hűtőrács hátul ugyanilyen formában, piros hátsó lámpacsíkokkal jelenik meg. A belső fotókon négy különálló ülés és egy rendkívül minimalista pilótafülke látható. A hátsó utasok kijelzőit közvetlenül az első ülésekbe integrálták.

Furgon rengeteg térrel

A Space Hub koncepció ugyanezt a formanyelvet követi, de a lényegesen magasabb tetővonallal részesíti előnyben. Ennek megfelelően a Space-Hub úgy néz ki, mint egy MPV vagy furgon. A belső térbe négy oldalsó ajtó vezet be. Míg az utastér nagyvonalúan üvegezett, a hátsó rész teljesen zárt. Hátul két, egymással szemben lévő kétüléses pad teremti meg az utazási hangulatot egy hatalmas üvegtető alatt.

A hatékonyság, mint aduász

Mindkét modell ultralapos skateboard platformt kap. A japánok a hatótávot – 480 kilométer körüli – nem hatalmas akkumulátorokkal, hanem hatékonysággal és könnyűszerkezetes építéssel akarják elérni, azonban további részleteket nem árulnak el.  A Honda tíz-tizenöt perces töltési időt ígér az akkumulátoroknak. Emellett kapacitásuk tíz év alatt legfeljebb tíz százalékkal csökkenhet. Ez szilárdtest-akkumulátornak tűnik, bár a Honda nem nevezi néven őket. A japán vállalat terveiben azonban ezek az energiatároló rendszerek az évtized második felére vannak betervezve.

A Honda CO2-semleges lesz

A Honda 0-sorozatú modelljeit úgy kell nézni, hogy a Honda az e-mobilitás terén fel akar zárkózni a konkurenciához, hogy 2050-re teljesen CO2-semleges legyen. Ennek fényében a Honda a hajtásrendszer 2040-ig történő teljes villamosítására összpontosít, és 2039 után világszerte csak üzemanyagcellás és elektromos autókat kíván értékesíteni. Az új Honda 0-sorozat az e:Ny1 folytatása. Jelenleg ez a Honda egyetlen elektromos meghajtású járműve, mivel a kompakt Honda e 2023-ban, négy év után utód nélkül megszűnt.

Afeela prototípus 2024

Ez nem tűnik túl soknak? Hát van másik! A Sony elektronikai konszern és a Honda jó ideje együtt dolgozik az elektromobilitás és a mobilitási szolgáltatások területén. Az első Sony-Honda elektromos autó 2025 végén kerül forgalomba az Egyesült Államokban Afeela márkanév alatt. A CES 2024-en a szériaváltozathoz nagyon közeli prototípust is bemutattak..

A két vállalat még 2022 tavaszán kötött stratégiai szövetséget együttműködésre az elektromos mobilitás és a mobilitási szolgáltatások területén. A két partner egy közös vállalkozásban (Sony Honda Mobility – SHM) elektromos autókat is kíván építeni és értékesíteni. 

A szövetség célja, hogy egyesítse a Honda szakértelmét a mobilitásfejlesztés, a karosszériaépítés és az értékesítés utáni szolgáltatás menedzselése terén, valamint a Sony szaktudását a képalkotó, érzékelő, telekommunikációs, hálózati és szórakoztató technológiák fejlesztése és alkalmazása terén. 

Az első Sony Honda Afeela prototípus

A partnerek a 2023-as Las Vegas-i CES-en egy előzetes bemutató keretében leplezték le az első közös modellt. Bejelentették az Afeela márkanevet is, amely alatt az új autókat forgalmazni fogják. Ez az angol feel szóból származik.

Az első a Vision-S koncepcióautóra ismerhettünk rá az újonnan kialakított orr-résszel. A 4,92 méteres hossz, az 1,90 méteres szélesség és az 1,46 méteres magasság a felső középkategóriába sorolja a modellt. A három méteres tengelytáv is bőséges helyet ígér az öt utasnak. A futómű légrugózásra támaszkodik, a kerekek átmérője 21 hüvelyk, és elöl 245/40-es, hátul 275/35-ös abroncsokat kaptak.

Afeela prototípus 2023

Az elektromos hajtástechnológia mindkét tengelyen 180 kW-os állandó mágneses szinkronmotorokból és egy 91 kWh-s lítium-ion akkumulátorból áll. Az energiatároló rendszer 11 és 150 kW között tölthető. A modell 3. szintű autonóm vezetéssel és felhőalapú felhasználói felülettel is rendelkezik majd. A Sony-Honda 45 kamerára és érzékelőre támaszkodik a járműben és a járművön, valamint a Qualcomm Snapdragon digitális jelfeldolgozó rendszerre, amelynek számítási teljesítménye 800 TOPS.

Az Afeela az elülső világítási rendszereken keresztül kommunikál a környezetével.  A belső teret fenntartható anyagokkal tervezték, a textíliák még a levegőt is tisztítják.

De mindez már a múlt, mert a Sony Honda Mobility a CES 2024-en bemutatta az Afeela prototípusának frissített változatát, amely állítólag egyelőre nagyon közel áll a szériaváltozathoz. A négyajtós modell átdolgozott orrkialakítást kapott. Az első lökhárító mostantól fekete csíkot visel a kötény alján, amely némileg sportosabbá teszi a megjelenést. A szintén újratervezett fényszórók közötti új panelen egy megvilágított embléma is helyet kapott. A korábban beszerelt külső kamerákat hagyományos visszapillantó tükrökre cserélték. Hátul egy aktív spoilert szereltek be a csomagtérfedélbe van integrálva. 

Mindemellett az elektronika szintjén is történtek fejlesztések. Az asszisztencia-rendszerek hálózatba kapcsolódnak és mesterséges intelligencia segítségével optimalizálódnak, és az Afeela az autóban való játék terén is új partnerekre támaszkodik a Polyphony Digital és az Epic Games révén. A Microsoft és az Azure OpenAI szoftverével egy új, személyes, öntanuló asszisztens kerül bevezetésre.

Amerikai piaci bevezetés 2025 végén, előfizetéses modellt terveznek

A tervek szerint 2025 végén kerül forgalomba az első Sony Honda autó. Az első piac az USA lesz, ahová 2026 tavaszától szállítják az első autókat. Ezt követően 2026 második felében Japán is elérhető lesz. A Honda észak-amerikai üzemeiben veszi át az elektromos autó gyártását. A Sony ezzel párhuzamosan fejleszti a megfelelő mobilitási platformot. Az Automotive News információi szerint az Afeela autókat nem eladni fogják, hanem hosszú távon bérbe adni. A Sony és a Honda akár tízéves futamidejű lízingszerződésekre akar támaszkodni. A szerződés időtartama alatt szoftverfrissítések tartják majd frissen az autókat.

Kapcsolódó cikkek