Aktuális Év Autója 2025 2024. december 22.

Felnőtt a feladathoz

Az Év Autója díj odaítélésénél nagy súllyal esik latba a műszaki kiválóság, az előremutató technikai és technológiai megoldások. Akkor hogy kerül ide egy Dacia, ami tudva levőleg korábbi Renault alkotóelemek újracsomagolása csábítóan jó áron? Nos, annyi történt, hogy az új Dusternél már nem ez a helyzet. A jó ár maradt, de a műszaki tartalom felzárkózott. A Dacia Duster egyszerűen felnőtt, már nem az az autó, ami a 2010-es indulásánál volt. 

A külsőt tekintve ez nem is lehet kérdéses. Szögletes, erőteljes, erősen hangsúlyozott Dacia feliratokkal. Nekünk, magyaroknak ez furcsának tűnhet, hiszen a rendszerváltás előtt népmesei elemekkel átszőtt legendák születtek a megbízhatatlanságáról és pocsék összeszerelési minőségről, de az már a régmúlt. A Renault olcsó piacokra szánt márkájából a Nyugat-Európai országokban is elfogadott és egyre inkább kedvelt brand vált.  Tehát teljesen érthető ez a fennen hirdetett Daciaság. A tervezők remekül bántak a kor egyik legerősebb autót másoktól megkülönböztető elemével a lámpákkal, pontosabban az általuk megjelenített fénycsíkokkal is. Több a színezett védőelem, de ami nem, például az ajtókon, ott bőven használnak újrahasznosításból származó alapanyagot. Ez az erős karakterváltozás ráadásul úgy történt hogy a méretek szinte azonosak, a Duster 4,34 méter hosszú, 1,66 méter magas és 1,81 méter széles. A csomagtartó kapacitása 430 és 517 liter között változik.

A legnagyobb változás belül van. Vége a spártai egyszerűségnek. Az anyagok ugyan most sem fényűzőek, de sokkal magasabb szintű kényelmet tud nyújtani a Duster, mint az elődei. Az infoteinment rendszer például 10’ colos kijelzőt kapott, és képes vezeték nélküli Apple Car Play vagy Android Autó kapcsolatra. Az új Duster másik újdonsága a „YouClip”, egy egyszerű és intelligens rendszer, amely lehetővé teszi számos speciális tartozék kényelmes és biztonságos rögzítését az utastér kulcsfontosságú helyein. 

A futómű is nagyon ésszerű. Furcsa jelző? Pedig ez a legjobb kifejezés rá. Érezhetően a kényelem volt a cél, ami a gödröket és kátyúkat távol tartja, a fekvőrendőrök leküzdését is inkább látjuk, mint a testünkben éreznénk. Sportosságot nem kell keresni az autóban, de azt a tempót, amit a Dacia motorjaival el lehet érni, remekül kézben lehet tartani, a Duster határai messze ezen túl vannak.

A motorok terén is felnőtt az autó. Az alap benzinmotor is érdekes, hiszen nem csak benzines, de gázzal működő változata is van. Az egyik hibrid hajtás Renault csoport bevált és elismert technológiáin alapul, és egy 1,6 literes, 4 hengeres, 94 lóerős benzinmotorból, két villanymotorból, egy 49 lóerősből és egy nagyfeszültségű indító/generátor, valamint egy villamosított automata sebességváltóból áll. Ez utóbbiban 4 fokozatot a belsőégésmű motorhoz és 2 fokozatot az elektromos hajtáshoz. Ezt a technológia, ami kikerüli a kuplungot, a Renault sajátja, és már sokkal kifinomultabb a vezérlése, mint a megjelenésekor. A harmadik újdonság a TCe 130. Ez a motor először érhető el a Daciához. Az alapja egy új generációs, 1,2 literes, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotort kombinál egy 48 V-os könnyű hibridizációs rendszerrel. Ez utóbbi indításkor és gyorsításkor segíti a belsőégésű motort, mintegy 10%-kal csökkentve az átlagos üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást.

A Dacia Sandero döntőbe jutása tehát lehet, hogy meglepetés, de teljesen megérdemelt. A márka felnőtt, ezzel a SUV-val nagyot ugrott mind minőségben, mint presztízsben. Nyerni mégis nehéz dolga lesz. Egyfelől ott a hasonló filozófia mentén, vagyis jó áron adunk franciás stílust készülő Citroen C3, másfelől a zsűritagok fejében biztos ott fog járni a gondolat, hogy jó-jó, de ezt már láttuk korábban. Mi, vásárlók viszont csak örülhetünk annak a pályának, amit a Dacia bejárt.

Kapcsolódó cikkek