Sajnos nemrég valóban megtörtént, hogy egy kismama vesztette életét egy balesetben a gyermekével együtt. Mint kiderült, terhességét féltve nem használta a biztonsági övet. Az ADAC tesztje alapján hasonló esetben nem ajánlhatók a kifejezetten kismamáknak szánt övkiegészítők sem.
A biztonsági öv terhességi kiegészítőket gyártók állítása szerint a hagyományos övek baleset estén nagymértékben veszélyeztetik a születendő gyermekeket. Az úgynevezett övadaptereket úgy tervezték, hogy a medenceöv áthelyezésével minimalizálják ezt a kockázatot. Az ADAC négy különböző biztonsági öv átalakítót tesztelt biztonsági öv- és törésteszteken. Fém- és műanyagcsatosat, nyomógombokkal ellátott rugalmas hevedert és egy övkiegészítőt.
A terhes vizsgálati személyek körében elvégzett, biztonsági övvel kapcsolatos közvélemény-kutatások és tesztek során az derült ki, hogy bár a biztonsági öv átalakítók használatát némileg nehézkesebbnek érzékelik, mégis mindenki elfogadná ezt a többlet erőfeszítést, amennyiben ez csökkentené a születendő gyermek sérülésének kockázatát.
A próbabábukkal elvégzett töréstesztek eredményei azonban ennek épp az ellenkezőjét bizonyítják. A kiegészítő eszközök nemhogy nem csökkentik a babák terhelését, hanem ellenkezőleg, növelik azt. Ráadásul a tesztelt övadapterek egyike sem bírta ki az igénybevételt, illetve ütközés esetén nem volt képes a biztonsági övet alacsonyabb pozícióban tartani. Ehelyett az övadapterek rontották az öv körbefogását és ezáltal a medence megfelelő visszatartását. Emiatt a mellkasra, a hasra és a medencére is nagyobb terhelés nehezedett. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is megnőttek. A kemény műanyagból és fémből készült csatok és elemek pedig további sérülésveszélyt idéznek elő. A töréstesztek során a műanyagcsat eltört, a fém csat és a kiegészítő öv csatja pedig alulról nyomta a terhes nő(bábu) hasát.
A terhességi övkiegészítők másik hátránya, hogy a becsatoláskor akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség. Az öv ilyenkor kevésbé simul a testhez vagy a csípőhöz. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, különösen azért, mert minden tesztelt rendszer miatt a bábu gyomra ütközéskor tovább mozog előre, mint csak a hagyományos öv használata esetében.
Ezek alapján az ADAC határozottan ellenzi az övadapterek használatát. A tesztelt rendszerek egyike sem ajánlott. Sem nagyobb kényelmet nem nyújtanak, sem a biztonságot nem növelik. Az ADAC baleseti kutatásai szerint a terhes nők nincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint más járművezetők.
A rendszerek összehasonlítása azt is kimutatta, hogy a helyesen felvett hagyományos, hárompontos öv nem nyomja a baba hasát, ellenben baleset esetén biztonságos védelmet nyújt, és nem jelent veszélyt sem a terhes nőre, sem a magzatra. Az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie a has alatt, és a kabátokat ideális esetben le kell venni, vagy legalábbis nem szabad a csípő magasságában az öv alatt hagyni.
Fotók forrása: ADAC