Veterán

Élet a napos oldalon

Mercedes CLK 200 K Cabriolet

Alapadatok: négy henger, DOHC16V, 1998 cm3,
163 LE, 1560 kg, 225 km/h,1998–2003
Ára: 9900 euró (jó állapot)
Karakter: kényelmes, szolid építésű utazókabrió enyhén feltöltött négyhengeressel. Fényűző megjelenés sportos ambíciók nélkül

BMW 328i Cabriolet
Alapadatok: hat henger, DOHC24V, 2793 cm3,
193 LE, 1430 kg, 230 km/h, 1995–1999
Ára: 12 900 euró (jó állapot)
Karakter: igényesen berendezett, nyitott négyüléses, briliáns sorhatos szívómotorral és sportos futóművel. Tömény vezetési élmény
Volvo C70 2.4T Cabriolet

Alapadatok: öthengeres, DOHC20V, 2435 cm3,
193 LE, 1620 kg, 225 km/h, 1997–2005
Ára: 7900 euró (jó állapot)
Karakter: fronthajtású kabrió a finomabb fajtából. Elasztikus, muzikális öthengeres enyhe turbó‐ feltöltéssel. Sok hely és kényelem négy személyre

A Mercedes 220 SE korszaka óta valamiféle
mondén elegancia lengi körül a négyüléses
kabriókat. Azután évtizedekre a feledés
homályába vesztek, hogy azután a 90‐es
években viharosan visszatérjenek, és
bukókeret nélküli reneszánszukat éljék.

BMW 328i, Mercedes CLK 200 Kompressor
vagy Volvo C70 – jól öltözötten és erejük
teljében suhannak az élet napos oldalán.

Találkozó az autómosónál, habár a hablándzsára semmi szüksége sincsen a ponyvák alól előbújó, láthatatlan szorgos kezek által ragyogóvá varázsolt BMW 328i, Mercedes CLK 200 K és Volvo C70 alkotta kabriótriónak. A reggeli napfényben csábítóan tündökölnek látványos színeikkel, a kormánykerekeik mögött vidám emberek várakozással teli mosollyal kormányozzák őket a színeikkel harmonizáló piros sávokon – egészen olyan a bevonulásuk, mint a sztároké a vörös bársonyszőnyegen. Szóval, a mosót ma nem használjuk, de színei jó kulisszául szolgálnak majd a fotózáshoz, a napos időjárás is kegyes hozzánk, az elektrohidraulikusan lenyitható tetők rekeszeikben nyugodnak. Semmi sem töri meg vonalaik lendületét. A közeli zöld rétek kedves tájképként, ezeknek a négyüléses nyitott autóknak a természetes élőhelyeként tűnnek fel.

Már messziről halljuk a BMW 328i hathengeresének mélyen zengő hangját, ahogyan Krisztina lehajt vele a főútról. A Hármas kabrió fantasztikusan mutat az estorilkékmetál (Estorilblau-Metallic) BMW-individual színben, motorja pedig az M3 után a legerősebb erőforrás, ami 193 lóerőt és 3950 fordulat/percnél leadott testes 280 Nm nyomatékot jelent. Mindkét adat még jobban kibontakozik az ötfokozatú, automata váltó sportprogramjában. De ennél is fontosabb az a harmónia, amit ez a BMW-műremek már álló helyzetben is, csupán látványával sugároz. Selymesen ragyogó nappabőr, karcsú 15-ös alufelnik a prospektus költője szerint „tökéletes ornamentikájú dizájnnal”. Az egész autón semmi sem túl széles vagy vastag, túlságosan mély vagy sötét, kivéve az utastér nemes berendezését. Ami viszont nyugodtan lehet ilyen fekete, hiszen a déli tengereket idéző kék fényezéssel alkotott kontraszt el sem képzelhető ennél szebbnek.

Szintén egy hölgy, Barbara kormányozza a Mercedes CLK 200 Kompressort is. Ez a trió leglátványosabb tagja, ahogyan azt egy csillaggal díszített orrú autótól el is várjuk. A Mercedes szinte lángoló piros színe még erőteljesebbé teszi a kabrió auráját. A boros-tyánpiros-metál (Bernsteinrot-Metallic, színkód: 548) fényezés árnyékban sötét, mint a barolo, napfényben viszont almandinként ragyog. Piros betétet kapott a hengerfejfedél is – testarossa, mondhatná rá az ember, de a Ferrarival ellentétben a CLK 200 K feltöltött, négyszelepes négyhengeresében csak mérsékeltebb tűz lobog. Azaz 163 lóerő, és 230 Nm 2500/percnél.


Enyhén töltő kompresszor

Jobb szerettem volna az összehasonlításhoz egy 230 K-t szerezni, hiszen akkor 193-mal pontosan egyenlő lett volna a BMW-vel és a Volvóval a lóerőverseny állása. De végül mégis inkább a kézi váltós 200-as győzött, Elegance kivitelével és újszerű állapotával. A hatfokozatú váltó érzésre mintha még kicsalogatna néhány pluszpacit a lelkesen pörgő K-motorból. De mindegy is, a teljesítmény a roadsterekkel ellentétben ezeknél a négyüléses, szárazföldi jachtoknál csak másodlagos szerepet játszik. Itt a kulturáltság a legfontosabb.

A Volvo C70 Cabriolet volánjánál Ádám ül. Érkezése előtt egy hatalmas kört futnak be a BMW és a Mercedes körül, mintha csak felmérné a partnereit, vagy ellenőrizni akarná a helyszín alkalmasságát. Közben

1 Nyújtott Hármas‐sziluett a limuzin tengelytáv‐ jával, Ian Cameron és Claus Luthe formaterve

2 Kihívó, hívogató, rajtra kész. Csábító kisugár‐ zást áraszt magából a BMW 328i Cabrio, aminek képtelen ellenállni az ember

3 Az ergonómia a BMW‐filozófia alaptézise. Légzsákos M‐kormánykerék, nagy fedélzeti számítógép

4 Szinte méretre szabott a BMW‐ben a hátsó tér. Finom nappabőr a széria Montana helyett

5 Impozáns az M52 soros hathengeres, könnyű‐ fém motor. Két vezérműtengely és Vanos, így már 2000/perctől rengeteg a nyomatéka

6 Sokaknak jobban tetszene a kézi kapcsolású váltó, de a ZF ötfokozatú automata is passzol

ADATOK ÉS TÉNYEK BMW 328I CABRIOLET, E36, 1998

Motor M52 B28 típusú soros, hathengeres, vízhűtéses motor, elöl, hosszában beépítve, furat x löket 84 x 84 mm, lökettérfogat 2798 cm3, teljesítmény 193 LE 5300/min-nél, legnagyobb nyomaték 280 Nm 3950/min-nél, sűrítés 10,2:1, hengerenként 4 szelep, két, felül fekvő, lánchajtású vezérmű- tengely, hidraulikus szelepemelők, a szívóoldali vezérműtengely állítható

(Vanos), a kipufogóoldali tengelyről egy rövid lánc hajtja meg. Könnyű- fém hengerfej és motorblokk,
7 helyen csapágyazott főtengely, elektronikus benzinbefecskendezés, kombinált gyújtásvezérlés Bosch Motronic MS 41.1, szabályozott katalizátor, motorolaj 6,5 l
Erőátvitel Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltó, kívánságra ötfokozatú, automata váltó ZF, hátsókerék-hajtás

Karosszéria és futómű Önhordó, acélkarosszéria elöl segédkerettel, cW 0,34, elöl MacPherson rugóstag alsó háromszög-keresztlengőkarral, hátul kettős keresztlengőkarok, kitámasztókarral és rugóstaggal, fogasléces szervokormánymű, négy tárcsafékek, ABS, keréktárcsák 7 J x 15, gumik 205/60 ZR 15
Méretek és tömegadatok Tengelytáv 2700 mm, hossz. x szél. x mag.

4435 x 1710 x 1350 mm, saját tömeg 1430 kg, üzemanyagtartály 68 liter
Menetteljesítmények és fogyasztás
Vmax 230 km/h, gyorsulás
0–100 km/h 7,8 s, fogyasztás
11,8 l/100 km
Gyártás ideje és darabszáma
E36 Cabriolet: 1992–1999,
196 544 példány, ebből 328i:
1995–1999, 49 841


1  A CLK erőteljes ék alakja aerodinamikailag nagyon előnyös. Sok helyet foglal el hátul a bélelt elektromos tető
2  Az előd A 124‐gyel ellentétben a CLK számára nem rövidítették le a C‐osztály padlólemezét
3  Négyszelepes négyhengeres M111 két vezérműtengellyel és lágyan belépő Roots fúvóval. Takarékos, jó hatásfokú, rugalmas – de nincs hangja
4  Bizalmat ébreszt az összes kijelző és kezelőszerv. Hatfokozatú váltó
5  Hátul két fotel középső könyöklővel a négyülésesben. Elég nagy a lábtér
6  Négyszemes arc a W210 mintájára. Formatervező: Peter Pfeiffer és Joseph Gallitzendörfer

az öthengeres elégedett basszusa mintegy finom szövésű szőnyegként teríti be a pirossal övezett szürke betontérséget. A lágy turbó csupán 0,4 baros nyomással tölti fel a 2,4-es húszszelepest, amely 193 lóerejével a Volvo ideális motorjának számít. A gyeplőjét vesztett C70 5T-nek a 240 lóereje túlságosan brutális lenne a fronthajtáshoz, a 136 lóerős kétliteres szívómotorból viszont hiányzik a tűz. Pedig a ritkaságszámba menő Volvo Cabriolet kénytelen valahogyan magára vonni a figyelmet, különben elvész a sokkal népszerűbb Saab 900 II/9-3 árnyékában. Mert a nemes, bukókeret nélküli nyitott négyüléses szerepét a Saab már 1984-ben kibérelte a 900 Cabriolet bevezetésével. A Volvo csupán a tiszavirág-életű, 1956-ban mindössze 68 példányban legyártott, műanyag karosszériás P1900-at tudja történelemkönyvének kabriós fejezetéből felidézni. Ádám Volvójának pirosa szinte árnyalatra pontosan beleolvad a háttérként használt dekorációba, a szín neve Corniche-piros, ami mindjárt be is villantja képzeletünkbe a Côte d’Azur mesevilágában tett kabriós kiruccanás képeit. És teljesen mindegy, hogy ehhez a BMW 328i, a Mercedes CLK 200 Kompressor vagy éppen a C70 az autónk, a langyos Földközi-tenger, a dús növényzet illata, várakozás a piros lámpá- nál a nizzai Hotel Negresco előtt, a cannes-i Croisette pálmasora…

De ébresztő! Itt és most, az autómosó- nál romantikát legfeljebb a három nyitott álomautóval a lombos fasorokban és a zöldellő, dimbes-dombos vidéken mindjárt kezdődő kis túránk ígér. Piros és zöld, egymást kiegészítve gyönyörű komplementer harmóniát alkotnak. Bár a piros nem volt éppen Ádám legfőbb vágya a használt C70 kiválasztásakor, mégis tökéletesen paszszol a nyári szezonban használt kabrióhoz, ahogyan a Mercedes CLK-hoz is jól megy – mindenesetre mindkettő nagyon fotogén. És ez a szín némileg oldja is a hideg komolyságát ennek a Göteborgtól északra eső Uddevallában épült autónak, amely kötelességtudóan teljesíti a karosszéria szilárdságá- ra, a passzív biztonságra vagy a hatékony kipufogógáz-tisztításra kitűzött szigorú kö- vetelményeket. Tehát a nyitott C70 a kupé ikertestvéréhez hasonlóan Made in Sweden, és nem belgiumi gyártású, ami örvendetes tény a Volvo-hívők szemében. Viszont annál furcsább, hogy egy ilyen komoly autógyártó a C70 Coupé- és Cabriolet-projektet nem tudta önállóan végigvinni. A megvalósítást 1994-től a TWR csapata vette kézbe. A Tom Walkingshaw Racing a dizájner, Ian Callum bevonásával végezte a kétajtósok fejlesztési és gyártás-előkészítési munkálatait, amelyek egyébként a tengelytávot is megtartva teljes egészében ez első nagy fronthajtású Volvóra, a 850-re épültek.


A BMW­kabrió hagyománya

Krisztina kifejezetten kellemesen érzi magát az M-volán mögött a gazdagon felszerelt 328i-ben, bravúrosan mozgatja a kabriót a dinamikus fotók elkészítéséhez, csak azt sajnálja, hogy nem mondhatja magáénak a kocsit. De mindenesetre illik a temperamentumához, hiszen ő is sportos, dinamikus alkat, aki ezúttal kivételesen még az automata váltót is tudja élvezni, hiszen „olyan lágyan, de mégsem túlságosan korán kapcsol”. Egy kereskedő bocsátotta rendelkezésünkre a csodálatosan megkímélt állapotú kékséget, 97 000 kilométerrel az órájában. A fedélzeti mappa komplett, természetesen az összes kulcs is megvan, rozsda egy ilyen autót csak valami szürreális horrorfilmben csúfíthatná el. A pompás BMW nem is lehet olcsó, már csak az egykori 76 532 márkás ára miatt sem, amit néhány borsos árú extra megrendelése után 1998. április 13-án fizettek az autóért. A 328i árcéduláján ma 19 800 euró olvasható.

Igazán exkluzív a négyüléses megjelenése a finom nappabőr berendezésével

Az E36-os Hármas a harmadik bukókeret nélküli kabrió BMW-modell, az 1967-től a stuttgarti Baur által épített 1600 Cabriolet és az E30-ra épülő első valódi gyári Hármas kabrió után. Az 1984-es Saab 900 Turbo után a BMW 325i is a fényűző négyüléses, vászontetős autók reneszánszának fontos mérföldköve. Családi piknikekre nyitott autóval addig csak kompaktautókból kialakított, „vasalófogantyús” kabriókkal lehetett kiruccanni, mint amilyen a Ford Escort, az Opel Kadett, a VW Golf, a Peugeot 205 vagy a Fiat Ritmo (Bertone) volt. A mi 328i-nk inkább a BMW utazóautós hagyományait folytatja. Igaz, a négyüléses kabriók is csak ritkán suhannak telt házzal, így inkább afféle nyitott granturismóknak tekinthetjük őket. Nagy helykínálatukkal és kényeztető komfortjukkal egyszerűen kellemesebb velük egy hosszú hétvége Olaszországban vagy az Alpokalján, mint a szűkre szabott és férfiasan kemény roadsterekkel. Mert csábítgat ám a házon belüli kétüléses konkurencia is, a több dinamizmust és vezetési élményt ígérő, de valójában azonos (bár jócskán megkurtított) padlólemezt, illetve azonos négyés hathengeres motorokat használó BMW Z3 és Mercedes SLK. Így emlékezetből felidézve nem könnyű a BMW 328i és az azonos motorizáltságú Z3 2,8i vezetési érzetét összevetni. Annyi bizonyos, hogy a négyüléses kidolgozása szolidabb, az anyagok minőségérzete sokkal jobb. Természetesen lepipálja a kabrió a roadstert helykínálat tekintetében, de leginkább a rugózási komfortból kínál sokkal többet, még akkor is, ha csaknem kétszáz lóerőt kezel. A Hármas futóműve ezért feszes hangolású, ami a Mercedes CLK 200 Kompressorba átülve lesz majd igazán szembeötlő. Egyébként a versenypályán hiá- ba agilisabb viselkedésű a Z3, mégsem igen tudja a 328i-t lerázni, mert a hátsó kerekeit még a kompakt Hármas egyszerűbb, ferde háromszöglengőkarja függeszti fel. Viszont a mi 328i-nk már a többi E36-hoz hasonló- an a Z1-ben bevezetett, kifinomult kettős lengőkaros multilink futóművet használja. Márpedig ezzel az autó viselkedése bolondbiztosan jóindulatú, a határtartomány jóval magasabb kanyarsebesség irányába tolódott el. Ja, de akkor itt lenne még ez az Achillessaroknak tekinthető, ötfokozatú ZF-automata-ünneprontás. De szerencsére az orrban megbúvó briliáns sorhatos önmaga is ké- pes meghatározni az autó karakterét. Már a maga idejében is szinte egzotikumnak számított a V-vetélytársai között. Gyönyö- rűen húz bármiféle feltöltődopping nélkül is, spontán pörög fel igéző muzsika kíséretében, és selymes, egyenletes járásával veszi le az embert a lábáról.

Mégsem hendikep az automata

A kick-down és az S sportprogram előcsalogatják az erőt a négyzetes furat-löketű (84 mm), rendkívül jól kiegyensúlyozott, így harsányan felpörgő dupla vezérműtengelyes motorból, csak 6500/perctől figyelmeztet önmegtartóztatásra a piros mező. Természetesen bármelyik sebességfokozat fixálható,

így kézi beavatkozással is kihúzathatjuk a motort. Az üléshelyzet is a BMW egyik fénypontja. Alacsony övvonalával kevésbé érzi magát az ember befalazva, a szél is érezhető- en vidámabban borzolja a frizurát. Az illatok és a langyos fuvallatok, napfény és árnyék, mindezt szinte tompítatlanul érzékelhetik a BMW utasai. Roadsterfíling egy fényűző négyülésesben – itt még ez is lehetséges.

Eközben Barbara teljesen összemelegedett a testes Mercedes CLK 200-zal, amelyben a hátrafelé igen rossz kilátást a feláras Parktronic hivatott ellensúlyozni. A hölgyre mély benyomást tett a Mercedesekre jellemző otthonosságérzet, amit a CLK is kisugá- roz. Spontán megtalálta az összhangot az autóval, amelyet neki is csupán vendégként volt alkalma megízlelni. A műszerek, a kezelőszervek, a szimbólumok mind-mind magától értetődőek, azonnal bizalmat ébresztettek az újdonsült Mercedes-vezetőben. Csupán a pedálos rögzítőféktől idegenkedett. És a forma sem nyerte el tetszését, a nyitott CLK egy hordástól kitágult, éksarkú női cipőre emlékeztette. Viszont a hatfokozatú, kézi váltójának kifejezetten örült, a Mercedesekben egyébként megszokott automatát ugyanis nem kedveli, hiányolja a reakciókat, ahogyan ő fogalmazta. És mire ezt kimondta, már el is porzott a CLK-val a mozgásos fotók elkészítéséhez. A leggazdagabb, Elegance felszereltségű Mercedest is egy kereskedéstől kaptuk kölcsön. Annak ellenére, hogy a 2001-es évjáratú CLK már 139 000 kilométert futott, az állapota alapján szinte új autónak is nézhetnénk, egyik-másik részlete még az egyébként perfekt 328i-t is lepipálja. A borostyánpiros ékszerdobozért 11 950 eurót kér az autóház. Egykor 79 456 deutschmárkba került a 11 extrával kistafírozott autó.

Fullextrás kétliteres
Valahogyan még ma is érzi az ember, hogy az osnabrücki Karmann-gyárban ez a CLK Cabrio egy nyugdíjas házaspár álmának beteljesítésére jött a világra. Hogy még egyszer valami igazán széppel és jóval ajándékozzák meg magukat, és sok kellemes utazást tegyenek az inkább konzervatív módon felextrázott autóval, amelyből kihagyták a feleslegesnek ítélt dolgokat, mint például az automata váltót, a szintszabályzót, vagy a navigációt. Jól illeszkedik ebbe a felfogásba a kis kompresszoros motor. Tisztességesen teszi a dolgát a triónk legkisebb hengerűrtartalmú tagjaként, temperamentuma tüzesebb a vártnál, jók a gázreakciói, vidáman pörög fel, a mechanikus Roots fúvó kitartó hátszelet küld a segítségére. A dupla vezérműtengelyes négyszelepes hangja az ilyen felépítésű motorokra jellemzően ércesen meleg. Mégis, vagy éppen ezért is, a fölényesség érzetét ebben a CLK-ban nem a motor kelti, sokkal inkább az impozáns megjelenése, a míves bőrberendezése. A 328i spontán fürgeségét hiába is várnánk el a CLK 200 Kompressortól. Az antik golyósoros kormányművévela CLK még hozza a régi mercedeses nehéz autós nyugalmat és biztonságérzetet, a hatfokozatú váltó viszont hozzáadja a modern idők hangulatát is. Rövid utakon és precízen kapcsolható – szóval tökéletes.

A Volvoba átszállva azonnal érzékelhető, hogy fronthajtású autó, a fordulóköre ugyanis igen nagy. De ugyanilyen hamar megérezzük az autó erényeit is. A beltér szolid és funkcionális, hátul a Mercedeshez hasonlóan egy nappabőrben pompázó kö- zépső kartámaszt találunk. Rögtön megvan a kellemes üléshelyzet, az ötfokozatú váltó könnyen és pontosan kapcsolható, főleg a szokatlan konstrukció, a keresztben beépí- tett öthengeres motor mellett. Precízebbnek hat a kormányzás, mint a CLK-ban, a fékek a három közül a legharapósabbak. A BMW-hez hasonlóan a Volvóban is intenzívebben átélhető a friss levegős autózás fílingje – talán a szögletes sziluett eredményeként.

Kellemes kívülálló

Az elégedett hangon szórakoztató öthengeressel a Volvóban intenzíven átélhető a vezetés élménye is. Persze, nem meglepetés, hogy a turbómotor temperamentuma minden élethelyzetben elegendő. Különö- sen lenyűgöző a teljesítményleadása, már úgy kétezres fordulatról olyan vehemensen tolja a meglehetősen nehéz C70-et, mintha csúzliból lőnék ki. Sokszor az az érzésünk, hogy a húszszelepes bizony sokkal gyorsabb a futóműnél. Igazi bizonytalanságérzet nincsen, de a gyors kanyarokban az erős alulkormányzottság is jelzi, hogy teljesítő- képességének határán dolgozik az egyszerű – mindamellett a kerekeket precízen vezető – kapcsolt lengőkaros hátsó futómű. Gyakran kívánna az ember ehhez az erős motorhoz több úttartást, akár a rendkívül kényelmes rugózás rovására. És a Volvo még sármos is. Individuális és intellektuális, fényévekre van attól a „túl ültetett, túl széles, túl hangos és túl csicsás” apokalipszistől, ami a másik két modellt harmadkézben gyakran utoléri.

És még valami, nem is annyira másodlagos szempont. Ádám a piros svéd szárazföldi jachtjába mindössze 3850 euró kifizetésével ülhetett be. Ezzel a Volvo verhetetlen az árá- ért kínált élmények arányával.

Személyes favoritom a négyüléses, nyitott autóknak ebből a triójából a BMW328i Cabriolet. Formája ele‐ gáns, hajtáslánca remek. A Mercedes CLK 200 K részletmegoldásaiban tökéletesebb, de stílusa nélkülözi a könnyedsé‐ get. Megnyerő a Volvo mesés öthengerese és míves berendezése.

Szöveg: Alf Cremers/Kiss Ferenc
Fotók: Dino Eisele

Kapcsolódó cikkek