Első hallásra elég rizikósnak és macerásnak tűnik az Egyesült Államokból autót vásárolni, amit a több mint hétezer kilométeres távolság tovább nehezít. Szolga Attila, az Americargo vezetője szerint azonban sokkal egyszerűbb a dolog, mint gondolnánk. Sőt, nagyon is érdemes az amerikai használtautó piacon körülnézni, mert igazi kincsekre lelhetünk. Felkeltette az érdeklődésünket.
Írta: Mihályi Csaba
Nem is kell különösebben szakértőnek lenni ahhoz, hogy az ember belefusson egy Amerikából behozott autóba. A jó árú hibrid Toyoták gazdái mellett a veterángyűjtők is egyre nagyobb számban fedezik fel az Egyesült Államokat.
„Egy négyszázmilliós országról van szó, különböző égövi zónákkal, életmódokkal. Az autózásnak talán itt volt a legnagyobb kultusza, hatalmas mennyiségű autót gyártottak le, és vigyáztak is rájuk, így könnyen találhatunk igen jó állapotban lévő veteránautókat – kezdi a beszélgetést Szolga Attila, aki az Americargo vezetőjeként 25 éves tapasztalattal rendelkezik az amerikai autók vásárlása, behozatala és ügyintézése terén. – Amerikában az autókereskedelemre is igaz, hogy nagyon értettek a marketinghez, rengeteg különleges kiadás, special edition, születésnapi modell létezik. Egy 1950-es és egy’52-es Ford Fairlane egészen másképp néz ki, pedig csak két év különbség van közöttük. Szóval óriási a választék.”
Az amerikai autók szerelmeseinek ezt nem kell bemutatni, de mi van akkor, ha valaki a német, az olasz vagy éppen a japán autókra szakosodott?
„Az amerikai piac mindig is presztízs volt. Sok európai és távol-keleti gyártó próbált ide betörni, amihez magas felszereltségű autók kellettek. Akár még különlegesebb változatok, mint amit Európában forgalmaztak. Nem olyan régen vásároltunk például egy Mercedest az egyik ügyfelünk részére, ő mondta, hogy ez volt az első modell, amit dízelmotorral gyártottak és csak az amerikai piacra szánták. Mercedesből, BMW-ből, Porschéból nagyon nagy a kínálat kint, de például az Alfa Romeónak is volt AM, vagyis amerikai kivitele.
Az egyik legkülönlegesebb autó, amit mi hoztunk be, egy Bugatti Type 57 Vanvooren Galibier volt, amiből nyolc darabot gyártottak összesen. Négyet már szétbontottak, kettő a közel-keleten van gyűjtőknél, egy pedig most már Magyarországon. Nem volt jó bőrben, azt hozzá kell tennem, de jó példa arra, hogy milyen különlegességekre lehet bukkanni. De hoztunk be Lamborghinit és Ferrarit is. Ha már a márkáknál tartunk, érdekes, hogy Audiból viszonylag kevés van, de bármilyen márkát is keres az ember, én azt mondom, érdemes körülnézni az amerikai piacon.”
Na jó, de hogyan tegyük, hiszen oda nem lehet csak úgy kiszaladni, mint mondjuk Rosenheimbe.
„Erre is igaz, hogy Amerika a lehetőségek hazája. Itthon általában a hasznaltauto.hu-t nézi mindenki, ha külföldről akar autót vásárolni, akkor pedig a mobile.de-t. Amerikában van legalább háromszáz használtautós weboldal. Van nagyjából hét nagy országos és a veteránoknak is vannak speciális oldalai, de nem szabad egynél leragadni. Vannak olyan pici oldalak, ahol akár csak száz autót hirdetnek meg, de azok között is komoly kincsekre lelhet az ember. Én azt szoktam tanácsolni, hogy ezek mellett érdemes a Google-be beütni a keresett autót, mert elképzelhető, hogy egy tennessee-i kereskedő nem hirdeti az autóit országos weboldalon. Így is találtunk már ritkaságokat.
Érdemes figyelni az aukciókat is. Amerikában minden nap több aukciót tartanak, ahol licitálni lehet a használt autókra. Vannak olyan oldalak, ahol céges regisztráció szükséges, de ebben mi tudunk segíteni.”
Magyarországon – és talán Európában is – megszokhattuk, hogy a számos tisztességes kereskedés mellett akadnak csibészek és alaposan meg kell nézni egy autót, mielőtt megvásároljuk.
„Igen, ezzel én is találkoztam. Amerikában is biztosan van ilyen, de nekem az a tapasztalatom, hogy ott a vevő tisztelettel megy be egy autókereskedésbe és tisztelettel is fogadják. Az árképzés érdekes, ezzel nem árt tisztában lenni. Ha egy autót meghirdetnek 20 ezer dollárért, akkor az lehet, hogy valójában 23500 dollár. Mert 3500 dollárt kifizetsz előlegként és utána már csak 20 ezret kell törlesztened. De előfordul olyan is, hogy vállaltan reklámár, amit csak azért adnak meg, hogy becsábítsák a vevőt. Ha már bent vagy, akkor úgyis megalkudnak veled. Adnak egy új szőnyeget, egy polírozást, valamit, amitől a vevő és a kereskedő is jól érzi magát. Nem az a cél, hogy átverjenek.
Ha interneten hirdetik az autót, akkor van róla száz fotó. Azt nem mondom, hogy minden karcolás látszik, de Amerikában nagyon komolyan veszik, hogy pontosan azt kapd, amit megvettél. Ha rajtunk keresztül bonyolítják a vásárlást, akkor mi az amerikai cégünkön keresztül vesszük meg az autót. Cég-cég közötti vásárlásnál még inkább érvényesíthető egy esetleges kártérítés. Amerikában pedig olyan komoly perek vannak, hogy arra rámehet egy vállalkozás és a vállalkozó teljes egzisztenciája, úgyhogy nem jellemző az átverés.
Ennek ellenére, ha igény van rá, akkor bárhová ki tudunk küldeni egy állapotfelmérő céget. Ők tüzetesen megnézik az autót, de ennek természetesen ára van, 100–800 dollár között mozog. Egy nagyértékű autónál javasolt, kisebbeknél nem feltétlenül szükséges.”
Az amerikai piac sajátossága, hogy autóvásárlás után Sale Taxot (kb. vagyonszerzési adót) kell fizetni, de ezt többnyire csak amerikai lakcímmel rendelkezőknek. „Ha mi amerikai cégként vesszük meg az autót, arra általában nem kell adót fizetni. Előfordulhat, hogy a kereskedés felszámol egy dealer fee-t, azt nem lehet megúszni.”
Mondjuk, hogy kiválasztottuk az autót, meg is köttetett az üzlet, de még mindig egy amerikai kereskedésben áll a kocsi.
„A vásárlást bonyolíthatja az ügyfél saját maga, vagy rajtunk keresztül is. Ha megvan az autó, akkor mi beszállíttatjuk a legközelebbi amerikai telephelyünkre. Ott elvégezzük a papírmunkát. Az amerikai exportvámhoz szükséges az autónak a törzskönyve, a Title, ami ha nincs meg, pótolható. Régi veteránautóknál fordulhat elő ilyen. E nélkül nem engedik ki az országból. Ha a papírmunka megvan, akkor konténerbe tesszük az autót, és úgy szállítjuk át egészen a törökbálinti telephelyünkre.”
A szállítási költség keleti parti telephelytől zárt konténerben, Budapest telephelyig személyautó esetében 2000–3000 dollár körül van, jellemzően három hét alatt érkezik meg az autó észak-európai kikötőbe, általában Hollandiába. Mivel itt lép be az EU területére, itt azonnal le is kell vámolni. Az EU vám egységes, a személyautókra 10 százalék, de a veterán autók vámmentesek.
Nem árt tisztázni, hogy mi számít veteránnak. Amerikában a 25 évesnél idősebb autó már veterán, míg az EU-ban csak betöltött 30 éves kortól számít annak. Ez azért is fontos, mert a személyautókra magánszemélyes vámkezelés esetében, Hollandiában 21 százalék az áfa, veterán autókra pedig csak 9 százalék.
Mivel Magyarországon nincs külön kezelve a vámáru kora a személy- és veteránautónál, ezért egységesen 10 százalék vámot kell rá fizetni, míg az áfa mértéke 27 százalék. Ha azonban Hollandiában már megtörtént a vámkezelés és a kocsi belépett az EU területére, nem kell itthon a magasabb vámot és áfát kifizetni. Van viszont egy 380 eurós vámeljárási díj, és egy 50-100 eurós árukezelési díj.
„Az autókat igény szerint a törökbálinti telephelyünkről is tovább tudjuk szállítani, de a vevők általában itt szokták átvenni. Természetesen lehet és érdemes is biztosítást kötni, mely a szállítási idő alatt érvényes. Összességében azt mondhatom, hogy érdemes az amerikai piacról veteránautót vásárolni. Érdemes egy kicsit vadászni, ha pedig már megvan, a többit mi intézzük.”