Még alig szoktuk meg, hogy a Cupra nem egy felszereltségi szint, hanem önálló márka, és máris kész arra, hogy a Terramarral begyűjtse Az Év Autója címet. De tényleg kész rá?
A Volkswagen-konszern szárnyai alatt azzal a céllal hozták létre 2018-ban a Cupra márkát, hogy a csoporton belül végre kinézetében és viselkedésében egyértelműen sportos típusokkal is a piacon legyen. Ezt a szerepet korábban a Seatnak szánták, de nem váltotta be a reményeket, talán mert a modelljei nem voltak eléggé merészek. Nos, ezzel a Cupra modelleket nem lehet vádolni, még a legelsőket sem, holott azok valójában nem voltak mások, mint az éppen akkori Seatok sportosított átiratai. Viszont 2020-ban megérkezett az első önálló modell, a Formentor, amely világosan hordozta a Cupra-jegyeket. Sportos, már-már agresszív külső megjelenés, fiatalos, minőségi és a mindennapi használat igényeit is kiszolgáló belső tér, mindehhez illő menettulajdonságok és vezethetőség.
Viszont, mivel a Cupra márkánál a sportosság kiemelt szerepet kap, a Formentor esetében a praktikum picit háttérbe szorult. Ez azonban főként most lett feltűnő, hogy 2024-ben megérkezett egy szintén sportos, de praktikusabb típus, a Terramar. Felületes ránézésre kívülről eléggé hasonló kiállású a két Cupra, de a Terramar mintegy öt centivel hosszabb és főként ugyanannyival magasabb a Formentornál. Bár ez a különbség nem tűnik egetverőnek, épp elegendő ahhoz, hogy utastere érezhetően tágasabb, csomagtartója nagyobb lehessen. Ez a mindennapi használhatóság szempontjából nem elhanyagolható dolog is közrejátszott abban, hogy Az Év Autója-zsűri tagjai a Terramart beszavazták a döntőbe jutott hét típus közé.
A praktikusság azonban önmagában nyilván kevés lenne ehhez, de a Terramar egyéb képességei is figyelemre méltóak. Például az, hogy családi használatra is tökéletesen megfelel, és vezetni is különösen jó. Főleg a legdinamikusabb, a 265 lóerős, kétliteres turbómotorral hajtott VZ változatot, ami 5,9 másodperc alatt pattan fel százas tempóra. Sportossága azonban nem merül ki ennyiben, mert a kanyaroktól sem riad vissza. Alapfelszereltsége részét képező összkerékhajtásával és adaptív lengéscsillapításával magabiztosan és gyorsan veszi a fordulókat, miközben a kormányon jól kivehetően közvetít az első kerekek tapadásáról. A csillapítás állíthatósága ugyanakkor lehetővé teszi, hogy rossz burkolatú úton is elfogadható kényelemben utazzanak a Terramar utasai.
Ez a kivitel kiváló választás azoknak, akik dinamikus és sportosan vezethető, de ugyanakkor praktikus autót keresnek. Cserébe azonban el kell fogadniuk, hogy a Terramarok közül ez a legszomjasabb is. Szerencsére azonban léteznek a kínálatban takarékosabb és környezetbarátabb, hibridizált változatok is, amelyek léte szintén szerepet játszott abban, hogy a Terramar bekerült a döntősök közé. Különös tekintettel a viszonylag nagy, 19,7 kWh nettó kapacitású akkumulátorral ellátott plug-in hibrid kivitelekre, amelyek akár 100 kilométert is képesek károsanyag-kibocsátás nélkül maguk mögött hagyni. További jó pont, hogy számos plug-in hibrid típustól eltérően a Terramar 50 kW-os egyenáramú gyorstöltési lehetőséget is kínál, így az elhasznált áram percek alatt visszatölthető.
Bármelyik hajtáslánc is legyen az autó alatt, az utasok, különösen az elsők, kényelmes, testhezálló ülésekben foglalhatnak helyet a lendületes formákat felvonultató, minőségi kivitelezésű utastérben. Kemény műanyagot alig találni belül, leginkább csak ott, ahová nem nagyon nyúl senki. A műszerfal ízléses és puha burkolatot kapott, amelynek közepén 12,9 colos, finom felbontású érintőképernyő a fő infotainmentegység. Bár külön klímapanel nincs, a főbb állítanivalók mindig ott díszlenek a képernyő alján, és a klíma menü is előhívható egyetlen érintéssel. Szintén pluszpontot ér, hogy bár a hőmérséklet és hangerő simogatós állítását megtartották, de legalább már kapott világítást, így nem kell szó szerint sötétben tapogatózni. Hasonló előzékenység, hogy a kormányon is valódi és egyedi gombokat és tekerőket lehet nyomkodni, illetve tekergetni.
Biztosan nem került volna be a Terramar Az Év Autója 2025 választás döntősei közé, ha nem vonultatná fel a vezetőtámogató és biztonsági rendszerek teljes arzenálját éppúgy, mint az internet- és mobilcsatlakoztatás mindenféle módját. És képességeihez mérten még az ára sem eltúlzott, ami, ugye, nem csak a zsűri tagjainak döntésénél szempont.