Aktuális e-autó Újdonságok 2023. április 24.

Még, hogy egy elektromos SUV nem lehet izgalmas

Akkor tessék megnézni az új Cupra Tavascan SUV Coupét, és a képességeit!

A Cupra bemutatta második tisztán elektromos autóját, ami a mai divatnak megfelelően egy ferdehátú kupé SUV. Igaz, a lépés korántsem meglepő, hiszen tanulmányként már korábban megszellőztették, hogy a következő elektromos típusuk ebből a kategóriából kerül majd ki. A tanulmányautóktól megszoktuk, hogy felettébb látványosak, de talán nem túlzás, hogy a Tacascan esetében ezt a sorozatgyártású típusra is sikerült maradéktalanul átmenteni. A formák, az első és a hátsó LED-es lámpák mind olyanok, amiken megakad a szem.

A Tavascan méretei alapján a kompakt SUV-ok kínálatát erősíti. A hossza 4,644 mm, a szélessége 1,861 mm, a magassága 1,597 mm, míg a tengelytávja 2,766 mm. Utóbbi egyébként egyezik a márka első villanyautója, a Born tengelytávjával, ami egyértelműen utal a közös, azaz a Volkswagen konszern univerzális MEB elektromos padlólemezének a közös alkalmazására.

A Tavascan képességei sem maradnak el a figyelemreméltó külső mögött. Amit az MEB padlólemezből ki lehetett hozni, azt a Cupra újs kupé SUV-jánál kihozták belőle. Még a gyengépp, a csak hátsókerék-hajtásos változat teljesítménye is 210 kW, azaz 286 LE, míg a legsportosabb, kétmotoros, összkerékhajtásos kivitel rendszer-teljesítménye 250 kW, azaz 340 LE. A Cupra házi kódrendszerében VZ-nek hívott sportváltozat hátsó motorjának teljesítménye 210 kW (286 LE), az elsőé 80 kW (109 LE), a két motor egyenkénti nyomatéka 545, illetve 134 Nm. A nagy erőbedobás nem is marad következmények nélkül, a VZ alig 5,6 másodperc alatt gyorsul nulláról százra.

A folyadékhűtéses lítiumion akkumulátor használható áramtároló képessége minden változatnál ugyanakkora, 77 kWh. Ezzel a kisebb teljesítményű változat egy töltéssel 549, a VZ 517 kilométert tehet meg, legalábbis WLTP szabvány szerint mérve. A tölthetőségről egyelőre nem tett közzé a márka részletes adatokat. Annyit árultak el, hogy egyenáramú töltés esetén legalább 135 kW-os töltőoszlophoz csatlakoztatva kevesebb, mint fél óra alatt emelhető az akku töltése 10 százalékról 80 százalékra, illetve 100 km-re elegendő áramot alig 7 perc alatt pumpálhatunk be.

A futómű is igazodik a sportos elvárásokhoz. A Tacascan is megkaphatja a márkánál DCC (Dynamic Chassis Control, azaz dinamikus futómű-szabályzás) néven futó adaptív futómű hangolást, amely a választott üzemmódhoz igazítja a futómű tulajdonságait, beleértve a kormányzást is. A jó vezethetőséget szolgálja az ideálisat közelítő elöl-hátul 49-51 százalékos tömegelosztás is. A kerékválaszték sem szerény. Az alapméret 19-es, elöl 235, hátul 255 mm széles gumikkal, míg a legnagyobb, 21-es felniken egyformán 255 mm széles abroncsok feszülnek.

Belül az utastérben sem mutattak önmérsékletre utaló magatartást sem a formákért felelős tervezők, sem a felszereltséget összeállítók. Egyedi és látványos a hátulról nézve Y alakú műszerfal-középkonzol összekötés, de a legkisebb részletet is igyekeztek a legfeltűnőbben kialakítani. Ami pedig a technikát illeti, a kormány mögötti kijelző mérete a VW konszern többi hasonló kategóriájú elektromos autójához hasonlóan nem kiugró, az átlója csupán 13,5 centi. Annál nagyobb ellenben a központi érintőképernyőé, ami 38 centis átlójával a legnagyobb, amit eddig valaha a Cupra bármely típusába beépítettek.

Az is újdonság, és az egész konszernen belül elsőség illeti, hogy végre világítást kaptak a klíma és a hangerő eddig sötétben bujkáló, ujjal simogatható, kijelző alatti felületei. A 12 hangszórós hangrendszert a Sennheiserrel együtt fejlesztették, és a Tavascan természetesen kínálja az összes ma elérhető internet csatlakozási lehetőséget és vezetőtámogató rendszert is.

A Tavascant a márka székhelyén, Barcelonában tervezték, gyártani azonban Kínában, a Volkswagen konszern Anhui városában található üzemben fogják. Az izgalmas kupé-SUV európai érkezése ősszel várható.

Kapcsolódó cikkek