Extra tartalmak Veterán 2023. július 25.

Az elmúlás művészete

A Bugatti és a fehér holló szókapcsolat annyira elcsépelt, hogy inkább le sem írom, de attól tény marad, hogy Magyarország sem az újkori, sem az újkori, sem a klasszikus Bugattikban nem bővelkedik.

Ha már szóba került, megemlítem, mert szerintem nagy dolog: tavaly végigszáguldott az autós interneten, hogy nem is egy, de rögtön két vatta‐új Bugatti Chiront vásároltak itthon. Igaz, nem árt, ha a világ egyik legnagyobb energiaital gyártója vagy. Klasszikus Bugattiból is egy kezünkön megszámolható a hazai flotta, szóval egy újabb felbukkanása kisebb csodának számít.

Így éreztem a márciusi AMTS‐en, amikor megláttam ezt az 57‐est, pontos megnevezéssel: Bugatti Type 57 Vanvooren Galibier. A neve hosszú, mint egy parlamenti közvetítés, csak annál több tartalommal, bontsuk hát ki az elnevezést szóról‐szóra. A Bugatti Type 57 valójában nem egy típus, mint‐ sem inkább egy típuscsalád elnevezése. Az 57‐es széria tervezésében már nem az alapító Ettore, hanem fia, Jean Bugatti vett részt, soros nyolchengeres, két felülfekvő vezérműtengelyes, 3257 cm3‐es, 135 lóerős motorral szerelt túrakocsi sorozat, amelyeket a kor szokásainak megfelelően különböző karosszériaépítő cégek a megrendelő igényének megfelelően fejeztek be. A gyártás 1934 és 1940 között folyt, az alváz tengelytávolsága 3302 mm, a nyomtáv 1349 mm volt.

A Type 57 összes változatából 710 példányt gyártottak, a négyajtós szalon karosszériától a nyitott sportgépekig. A sportos modelleket az alacsony súlypont érdekében süllyesztett alvázra szerelték, de a cikkünk szereplője nem ilyen.

A Bugatti a különböző karosszéria kialakításokat az Alpok egy‐egy hágójáról nevezte el, így a Ventoux a kupékat, a Stelvio a kabriókat, míg a Galibier a négyajtós szedánokat jelöli. A Veterán feketeöves olvasói számára az elnevezés innentől már nyitott könyv, de azért leírom, a Vanvooren a karosszériaépítő cég maga.

A Bugatti máig tartó harmadkorában, 2009‐ben elkészítettek egy káprázatos (tényleg az volt a fényes króm elejével) új Galibier tanulmányt, egy szintén négyajtós, 16 hengeres szedánt, amelyen a klasszikus modellek több vonása visszaköszön. Sajnos a prototípuson kívül nem lett belőle semmi, bár a formai megoldásai a Porsche Panamerában tovább élnek.

De mit tudhatunk erről a csodálatos autóról? Szerencsére sokat. A gyártás első évéből származik, a 224‐es alváz és a száztizenkettedik motor van benne. Ezek az eredeti fődarabok a váltóval és a differenciálművel együtt. Típustiszta, vagyis nem esett áldozatul a csodálatos Bugatti‐szaporításnak, amikor elválasztják az alvázat a hajtáslánctól, és kipótolják a hiányzó alkatrészeket, és lőn, egy helyett immár két Bugattid van.

Galibierünket 1934. szeptemberében gyártották, még ez év december 18‐án megrendelték és 21‐én leszállították a zürichi Bucar Bugatti kereskedésbe bemutató autónak. Az 58576 CHF vételár mellé további tizenötezret kellett fizetni a karosszálásért, az eredeti színe szürke volt.

1938‐ban egy zürichi ügyvéd, Walter Badertscher vásárolta meg. 1950 körül átfestették feketére, majd az autóbontót üzemeltető Walter Messerli következett a tulajdonosok sorában. 1963‐ban a híres Bugatti‐gyűjtő Fritz Schlumpf csupán 2000 frankért vásárolta meg, majd hosszú bírósági hercehurca miatt 25 évre lefog‐ lalta a francia állam, közben sok nehezen pótolható, értékes alkatrészt leszereltek. Ezek: a hátsó lámpák, hűtőmaszk, karter szellőző, hátsó lökhárító és a tanksapka. A lista lehet, hogy nem is teljes.

Végül a Bugattiairól híres oxnardi Mullin‐gyűjteménybe került (van róla egy remek Youtube videó Csikós Zsolti‐ val), és onnan már egyenes út vezetett Magyarországra.

A tulajdonos a Bugatti teljes felújítását tervezi, de még a szétszerelés előtt kaptunk pár órát, hogy elkészíthessük a fotókat. Az autó így, magán viselve a 89 év nyomát is csodálatos műtárgy, hasonlóan a Maggiore tóból 2009‐ben kiemelt Bugatti Type 22 Brescia‐hoz, amely a Tó Hölgye nevet kapta, és szintén a Mullin Múzeum állandó kiállítási darabja. Tervezzük, hogy a restaurálás fontosabb pillanataiban helyzetjelentést adunk erről a nem mindennapi projektről, de most jöjjenek a képek. 

A Veterán Autó és Motor 2023 augusztusi számát, amiben ez a cikk található, a webáruházunkból ide kattintva rendelheti meg!

Kapcsolódó cikkek