Aktuális e-autó Év Autója 2025 2024. december 31.

Brutalizmus négy keréken

A Kia nem most kezdte az elektromosautó-gyártást, és ez tökéletesen látszik az EV3-on. Olyannyira nem, hogy 2022-ben Az Év Autója díjat nyert az EV6-tal, de az újdonság ahhoz képest is erős szintugrás.

Az EV3 megjelenése ma már talán nem sokkolóan különleges, de még mindig nagyon egyedi, egyértelműen kiemeli a Kia új mivoltát más autók közül. Az éleket hangsúlyozó, de tulajdonképpen sok domborulatot használó formaterv a csillagjegyeket megidézni hivatott nagyon karakteres nappali világítással egyértelmű siker. Ráadásul nemcsak öncélú formatervezői bravúroskodás, hanem nagyon is funkcionális. Belül nagy teret biztosít, kívül pedig, a látványon túl az energiahatékonyságot szolgálja. Kedves olvasónk most biztosan felvonja a szemöldökét: hogy lehet ilyet írni egy szemre nagy téglára rakott kisebb téglára hasonlító kontúrú járműről, de a látszat csal. Nem is kicsit, a koreai autó 0,263-as légellenállási értéke ugyanis a mindenhol lekerekített Toyota Priuséval mérhető össze.

Az EV3 technikája legalább olyan izgalmas, mint a megjelenése. A kifejezetten elektromos járműveknek fejlesztett E-GMP platformra épülő autó 4,3 méter hosszú 2,68 méteres tengelytávolsággal és 460 literes csomagtartóval. A 204 lóerős motor 7,7 másodperc alatt gyorsítja 100-ra. Jó, van ennél jobb, de a számnál többet mond, hogy Sport állásban minden sebességnél képes utasait ülésbe préselően nekilendíteni az autót, a fürgesége pedig a többi üzemmódban is jól érezhető. 

Apropó, üzemmódok. Nem csak ezek határozzák meg, hogy mennyire sportos vagy komótos, takarékos vagy éppen pazarló az EV3 energiafelhasználása. A kormány mögötti két fület kapcsolgatva a visszatáplálás mértéke növelhető vagy csökkenthető, vagy akár egypedálos vezetés is elérhető. Ezek hasonló mértékű változást hoznak az EV3 karakterében és fogyasztásában, mint a különböző üzemmódok. Van újdonság is: egyfajta automatikus állás, ami jók sikerült ötvözete a tempomatnak és az egypedálos vezetésnek. 

Na igen, a fogyasztás. Az már a korábbi Kiákat próbálva is kiderült, hogy a koreai gyártó tudja, hogyan kell keveset fogyasztó elektromos autókat építeni – ezt a teszt alatt az EV3 sem cáfolta.

Kétféle akkumulátorcsomag kerülhet az EV3-ba: 58,3 és 81,4 kWh-ás, az előbbivel 436, az utóbbival a WLTP-szabvány szerint akár 605 kilométer is elérhető. Ráadásul ott a Kia 400 voltos technológiája, ami 10-ről 80%-ra mindkét akkunál, mérettől függetlenül nagyjából 30 perces, igen gyors töltést tesz lehetővé. Ez jól hangzik, de a gyakorlatban gyakran sokkal lassabb az újratöltés, függően a külső hőmérséklettől, az akkuk állapotától, a gyorstöltő lelki és fizikai állapotától – és még a jó ég tudja, mitől. Viszont nem kevés hasonlóan 400 voltos technológiát használó Kián végzett töltés alapján jó okunk van azt feltételezni, hogy az EV3 valóban a gyárilag igért csúcsérték közelében tud tölteni.

Az EV3 modernsége az utastérben is tetten érhető. A formáknál, a mindennapi  használatra odafigyelő kialakításnál, az érdekes textileknél, kárpitoknál és műanyagoknál, amelyek meglepően nagy része újrahasznosított.  Na és a hatalmas LCD-kijelzőnél: ez egyetlen hosszú panelnek néz ki, ami a vezető előtt indul, mint egy hagyományos műszerfal. Folytatódik egy kicsi, de a kormányról pont elérhető klímapanel résszel. Ez műszaki bravúroskodásnak tűnhet, felesleges pazarlásnak, hiszen vannak erre a célra gombok is, de a mindennapokban nagyon is jól jön, hogy a kormányt szinte el sem engedve, szemünket az útról csak egy pillanatra levéve indíthatjuk a páramentesítést, állíthatunk hőmérsékletet.

Ezután jön a valódi infotainmentrész, a maga kiforrott, az átlagon felüli számú funkció könnyű elérését kínáló felületével. Innen akár külső eszközhasználat, okostelefon vagy token nélkül indíthatunk töltést vagy parkolást, de további funkciók is elérhetőkké válhatnak a gyártó által biztosított rendszeres OTA-frissítéseken keresztül. A Kia ráadásul hallgat az idők, a vevők és az újságírók szavára, és a legfontosabb dolgokat fizikai gombokra bízta a középkonzolon. 

A modern villanyautóság legfőbb hozadéka mégsem ez, hanem a pazar helykínálat. Itt nincs gond azzal, hová tegye a hátul ülő a lábfejét vagy a térdét, nem kell váll közé húzott fejjel gubbasztani felnőtteknek sem. A helykínálat nem ahhoz képest nagy, hogy egy 4,3 méter hosszú és 1,56 méter magas autóról van szó valahol a kompakt kategória határán, hanem ahhoz képest, hogy 5-10 éve ilyet az öt méter feletti luxuslimuzinok tudták csak biztosítani. Mindezt úgy, hogy alaphelyzetben 480 literes csomagtartót kapunk, ami egyáltalán nem kicsi, és a hátsó ülések ledöntésével 1251 literesre növelhető. A töltőkábelek sem vesznek el helyet innen, nekik elöl alakított ki egy 25 literes tartódobozt a gyártó. 

Az utazási komfort is megérdemli a dicséretet. A Kia frekvenciaérzékeny lengéscsillapítói még egy újpesti ipartelep mögött megmaradt kockaköves útszakasszal is megbirkóztak, a fül számára jól hallhatóan alaposan kidolgozva magukat, de az autó és az utasok teste ebből szinte semmit sem érzett meg. Mindezt úgy, hogy a nagyobb sebességeknél szükséges stabilitást sem adták fel a Kia mérnökei. Rendben, a legnagyobb sebesség, amit az EV3 el tud érni, az 170 km/h, és nem egy sportautóról beszélünk még az ilyen külső jegyeket bőven felvonultató GT-Line kivitelnél sem, de az elektromotorok adta azonnali nagy nyomaték szükségessé teszi, hogy hirtelen irány- és terhelésváltások se hozzák kiszolgáltatott helyzetbe a Kia Az Év Autója döntősét. Meglepő, hogy ezt a szélsőséges viszonyok között is egyenletesen jól viselkedő futóművet hagyományos elemekből, lengőkarokból, csavarrugókból és lengéscsillapítókból rakták össze, olyan jóval drágább megoldások mellőzésével, mint a légrugók használata vagy az aktív lengéscsillapítás.

A Kia EV 3 legnagyobb erőssége az elsőségért vívott harcban alighanem a mérete. A tavalyi döntős Kia EV 9 is modern megjelenést és techikát, rengeteg helyet és prémium minőséget kínált, de jó néhány európai ország útjaira túl nagy volt. Ezért győzhetett a Renault Scenic, ami józanabb méretekben kínált valami hasonlót. Az EV 3-ra pedig mondhatjuk, hogy egy józanabb méretű EV 9.

Ami az EV 3 ellen szólhat, az az ára. Pontosabban az elektromos autók még mindig magas ára, mert kategóriájában egyáltalán nem drága a koreaiak újdonsága, sőt! Ha alaposan megnézzük az extralistákat, hatótávokat, a valós gyorstöltés lehetőségét, a belső teret, a remek infotainmentrendszert, akkor azt kell hogy mondjuk, az EV 3 igencsak attraktív ajánlat. Így nemcsak Az Év Autója címre esélyes, de arra is, hogy kategóriájában az eladási listák élére ugorjon.

Kapcsolódó cikkek