Dacia Jogger, Ford Tourneo Connect, VW Touran összehasonlító teszt.
A szülői lét egyik varázslatos velejárója, hogy az embernek minél több gyereke van, annál kevésbé érzi azt, hogy bármilyen általános érvényű tapasztalatot tovább tudna adni másoknak. A gyermektelen időben még azt hiszi az ember, hogy minden problémára akad egy jó tanács, ami segít. Négy gyerekkel átélt zűrzavaros másfél évtized után, összesen három értékelhető tanácsom maradt. Ebből az első kettőn legyünk gyorsan túl: 1. Ne pazaroljon pénzt és reményeket a „Minden gyerek végig tudja aludni az éjszakát” című könyvre, 2. Maradjon mindig laza, és örüljön, ha sikerül. A hármas számút viszont kérem teljes komolysággal fogadja meg: nem létezik eléggé nagy családi autó.
Persze, legyen biztonságos, variálható, praktikus, megbízható, és nem utolsósorban megfizethető is – de a nagy kérdés, hogy kombi, dobozos autó vagy buszlimuzin legyen? Ezt fogjuk ebben a koncepció-összehasonlításban tisztázni, melynek résztvevői a Dacia Jogger, a Ford Tourneo Connect és a VW Touran.
A lényeges lényege
Pár napba beletelik, amíg nem érezzük a hiányát annak, amire valójában nincs is szükségünk. Ilyenkor jön a felismerés, hogy a nélkülözhető nélkülözése által milyen lehetőségek sejlenek fel. Például egy nyolcmilliós családi autó vásárlása.
Persze, ez még mindig soknak tűnik ahhoz képest, amennyibe a Daciák eddig kerültek. De gondoljunk csak bele, hogy mi minden került szériában a Joggerbe, ami a Renault diszkontmárkájánál sokáig extraként sem volt rendelhető.
Így az ajánlott Expression kivitelben LED-fényszóró, klímaberendezés, hátsó parkolóradar, hat légzsák és érintőképernyős infotainment is van – 320 000 forint felárért pedig hét ülés. Az összehajtható üléseket három-négy kézmozdulattal el lehet távolítani a raktérből, vagy helytakarékosan a második üléssor mögé hajtogatni.
Jó variálhatóságuk ellenére teljes értékű ülőalkalmatosságokról beszélhetünk, amelyeken gyerekek bőséges helykínálatot élvezve, de még tinédzserek is meglepően kényelmesen utazhatnak.
Ennél több hely van a második sor szegényesen formázott üléspadján. Ennek akrobatikus képességei a támla, illetve a komplett ülés előredönthetőségére korlátozódnak, ez egyébként a harmadik sorba történő beszállást is megkönnyíti.
A szülők elöl foglalhatnak helyet, őket kemény műanyagból készült környezet veszi körül, amit csak néhol tör meg némi textil vagy díszléc. Bármennyire is rusztikus a berendezés, minden jó minőségű. Ráadásul a kezelés is egyértelmű, már csak azért is, mert a Jogger nélkülöz minden felesleges csicsát.
Menettulajdonságai viszont biztonságosak, fékei jól fognak, motorja takarékos és fürge. Az egyliteres benzines turbó a teszt során 7,2 litert fogyasztott átlagban. Egyébként? Amit a Jogger rugózási komfortban tud, az megfelelő, vezethetőségéről nem érdemes szót ejteni, terhelhetősége az ötüléses kivitelben még éppen hogy elfogadható. Mégis ez a legteljesebb értékű családi autó, amit nyolcmillió forint körüli áron kapni lehet. Ráadásul az egyetlen is, ami nem viszonylagossá teszi, hanem igazolja erényeit.
A haszonjárműség terhe
A kérdés nem az, hogy Önnek szüksége van-e egy dobozos autóra, hanem az, hogy befér-e még egy plusz babakocsi. Ilyenkor elképesztően hasznos tud lenni egy ilyen magasított tetejű autó, és nincs is vetélytársa, hiszen csomagtartójában összehajtás nélkül elfér egy Emmaljunga-méretű babakocsi, ami műfajában a Nimitz kategóriájú repülőgép-anyahajóknak felel meg. Az utódokat pedig a nagynyílású, magas és széles tolóajtókon keresztül könnyű beültetni és becsatolni a gyerekülésbe.
Nos, ez lenne a Tourneo Connect két nagy előnye. Ez az autó egyébként tulajdonképpen egy VW Caddy, amit a Volkswagen nagyobb változtatások nélkül Forddá alakít. Így a Tourneóban ugyanolyan zűrös a kezelhetőség, mint a Caddyben. A felhasznált anyagok inkább strapabíróságukkal, mint eleganciájukkal tündökölnek, és a variálhatóság is nehézkes.
A nagy darab hátsó ülésnek először a támlája hajlik előre, aztán behajtódik az első ülés mögé, de két karral ki kell támasztani. Hogy a jó 2,5 köbméteres rakteret kihasználjuk, el kell távolítani a méretes üléspadot. Ehhez ajánlatos szomszédok, rokonok, kollégák segítségét igénybe venni. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy ezután ők soha többé nem akarnak majd segíteni nekünk.
Könnyebben megy a csomagtartóba épített két feláras (381 000 forint), összehajtható ülés kezelése. Viszont ezek a Tourannal ellentétben nem tüntethetők el a padlóban, és nem is hajtogathatók el az útból, mint a Jogger esetében. Helyette ledöntött támlával a fél csomagteret elfoglalják, így inkább érdemes kiépíteni őket és a garázsban vagy a pincében raktározni.
És persze, amikor spontán szükség lenne rájuk, akkor éppen ezért nem lesznek ott. Így hát azt a következtetést tudjuk levonni, hogy ezek az ülések kizárólag átmeneti megoldásnak foghatóak fel, ritkán előforduló esetekben. Nem véletlenül említettünk ritka eseteket, mert ennél gyakrabban nem lehet a kemény, meredek támlájú ülések használatát bárkitől elvárni.
Az 1,5 literes, benzines turbónak nagy kihívás az üresen 1,64 tonnás, teljes terheléssel 2300 kilós Tourneo mozgatása. Habár a motor ugyanaz, mint a Touranban, de a haszonjármű-részleg igényeinek megfelelően 36 lóerővel csökkentették a teljesítményét, és 30 Nm-rel a nyomatékát. Így az alapbenzinessel nem igazán lendül menetbe, a Ford, dupla kuplungos váltója pedig tétovázik elinduláskor és piszmogva vált.
Nem csak a hajtás lusta, a vezethetőség sem meggyőző. A futómű kemény hangolása dolgozik ugyan a karosszéria dőlése ellen, de nem igazán tudja megakadályozni. A kormányzás az irányváltás feladatának megfelel, de se nem precíz, sem a visszajelzésekben nem jeleskedik.
Mindezt még könnyebben el lehetne viselni, mint a nyers rugózást vagy a zavaros kezelhetőséget; főleg, ha a Ford nem lenne olyan drága. Pár évvel korábban a Connect dízelverzióját (benzines nem volt) még jóval kedvezőbb áron kínálták: a tesztelt Connectnek viszont tizenhárom millióról indul az ára, ennyi pénzért illene többet tudni.
A történet vége
A Touran-dinasztia februárban ünnepelte fennállásának huszadik évfordulóját. Erényei közé tartozik, hogy az elmúlt két évtizedet csupán két generációval élte túl. Ez a két modell pedig elegendő volt arra, hogy a kompakt buszlimuzint olyan tökéletes fejlettségi szintre emelje, amire senki más nem képes. Vagy legalábbis már nem. Mert a Touran egyedüli kompakt buszlimuzinként kanyarog a világtörténelemben, ami időközben már nem a buszlimuzinokról, hanem a SUV-okról szól. Ó, mily balgaság!
Kevés autó képes ugyanis a képességek ilyen sávszélességét produkálni. A Touran térkínálata 4,53 méter hosszon olyan jó – ha a három középső ülést egy kicsit előretoljuk –, hogy heten is figyelemre méltó térérzettel tudnak utazni benne. Sőt, még egy kicsi, de mégis releváns zóna is marad a csomagoknak. A két leghátsó ülés 282 997 forintba kerül, de ezek a legfifikásabbak is ebben a tesztben.
Kialakításuk és kényelmük még a legfinnyásabb felnőtteknek is megfelel. Ha nincsenek használatban, akkor behajthatók a csomagtér-padló szintjébe. Ott nem zavarnak, de bármikor hadra foghatóak, ha spontán – hogyan másképp? – szükség lenne rájuk.
Felárért adaptív lengéscsillapítókkal tovább növelhető a Volkswagen kényelme, de vigyázat, inkább a normál üzemmódot használjuk, mert komfortra kapcsolva szerencsés, ha az utasok nem hajlamosak a tengeribetegségre.
Ha a papa/mama egy élvezeteset szeretne autókázni, még arra is képes a Touran, hiszen kormányzása precíz és közvetlen. Az ilyesfajta élvezkedések azonban nincsenek hatással az autó biztonságára. Azt egyébként is egyedül a Touran tudja fokozni integrált gyerekülésekkel és második sori oldallégzsákokkal.
Az ezerötös benzines a Touranban sokkal jobb kedvű, mint a Tourneóban, gyorsabban és takarékosabban hajtja a buszlimuzint. Így már a magas ár is elfogadható. Egy másik dolgot azonban rendbe kellene még hozni. Mégpedig azt, hogy a Touran számára nem terveznek utódlást. Talán az is az oka ennek, hogy a próbák után nem tudunk választ adni arra a felvetésre, hogy milyen tanácsot tudnánk adni a Touran jobbá tételére.
Mindhárom autó megfelelő teret nyújt a nyüzsgő családi életnek. Azonban ebből csak kettő igazán meggyőző. Nincs ezek között a Tourneo, mert drága árához képest kényelmetlenül halad, variálhatósága túl nehézkes, és a harmadik sorban szűk a térkínálata. A Touran vonultatja fel a legtöbb erősséget, agilisan megy, kényelmes és takarékos, méghozzá hét embernek elegendő hellyel. A Jogger a lényegre redukálja ezeket a tulajdonságokat, az árat pedig kifizethetőre.
Szöveg: Sebastian Renz/ZJ
Fotók: Hans-Dieter Seufert