A Volkswagen dilemmában van: az ID. almárka az elektromos modellek miatt alakult ki, de párhuzamosan a belsőégésű motoros modellekkel. Mi lesz tehát az elektromos hajtásra való átállás során az olyan értékes márkanevekkel, mint a Golf, amely évtizedekig uralta a kompakt osztály szegmensét?
A VW márkafőnöke, Thomas Schäfer szerint a vállalat nem akarja feladni a “Golf” nevet, helyette az ID sorozat részévé kívánja tenni. A jelenlegi Golf 8-as modellciklusa 2027-ben ér véget. A dolgok jelenlegi állása szerint lesz Golf 9-es, belsőégésű motorokkal. Ez az MQB evo (modified modular transverse matrix) alapjaira épül majd, amely plug-in hibrid hajtásláncot integrál 100 kilométeres elektromos hatótávolsággal. Emellett új szoftverrel lesz felszerelve, amely a nyolcadik generációs autó problémáit hivatott feledtetni, valamint a DCC (Dynamic Chassis Control) adaptív futóművel. A VW tehát úgy véli, hogy a Golf készen áll utolsó éveire. A szabályozás a belső égésű motort használó Golf számára 2035-ös utolsó gyártási évet ír elő, de valószínűbb a 2032 vagy 2033-as dátim.
Mikor érkezik a VW ID.Golf?
A VW-főnök már a 2022-es Los Angeles-i Autószalonon kifejtette, hogy a Golfhoz mostantól elektromos VW-modellek is társulnak. “Vannak ikonikus márkaneveink, mint a Golf vagy a GTI. Őrültség lenne hagyni őket meghalni. Ragaszkodunk az ID logikához, de az ikonikus modelleknek lesz neve”. Ezzel például az ID.Buzzra utalt, amely a konszern többi ID modelljével ellentétben nem rendelkezik számmal. Ezt a logikát követve a VW-nek lehetne egy “ID. Golf”ja Schäfer szerint.
A márkafőnök világossá tette, hogy az ID. Golf nem lép az ID.3 helyébe. A két modellt méret és pozícionálás szempontjából külön kell kezelni. “Az ID.3 sosem volt Golf utód, inkább Golf Plus” – mondta. “De a Golf esetében különösen a géneknek kell megfelelnie. Nem nevezhetünk el akármilyen járművet így. Nem követjük el ezt a hibát” – hangsúlyozta nemrég az Automobilwoche-nak a VW márkafőnöke.
Csak akkor lesz elektromos Golf, “ha valóban Golf-génekkel rendelkezik – például laposabb tetővel az ID.3-ashoz képest”. Ez legkorábban 2028-tól lesz lehetséges az új SSP járműplatformmal. Ennek az első alkalmazását azonban a Trinity munkacímű modellnél tervezik. Jelen állás szerint ez egy SUV lesz a kompakt osztály feletti szegmensben, tehát nem az ID.Golf. Bemutatása tehát csak a 30-as évek elején várható.
Mi lesz az ID.3-ból?
A VW cáfolja azokat a 2023. november végi médiaértesüléseket, amelyek szerint az ID.3-at a Golf váltja fel: “Az ellenkező értelmű médiaértesülésekkel ellentétben a Volkswagen nem szünteti meg az ID.3-at. A tavaszi ráncfelvarrást követően igazi sikert aratott, és az év első kilenc hónapjában több mint 90 000 darabot adtak el belőle. A Volkswagen a Golfot és a márka más ikonjait is elviszi az elektromos jövőbe. Erre legkésőbb akkor kerül sor, amikor a 2030-as évek elején Európában fokozatosan kivonják a belsőégésű motorokat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az elektromos Golf feltétlenül az ID.3-as helyébe lép.”
Tény, hogy nem tervezik az ID.3 kivezetését, de még a VW sem zárja ki, hogy a típusnév egyszer megszűnik. Elvégre az ID.3 és a Golf ugyanazt a szegmenst foglalja el, de eltérő hajtásrendszerrel. A modellsorozat tehát legkésőbb a belső égésű motorral hajtott Golf megszűnésével egybeolvadhat, akár az ID utótag nélkül is. Ugyanez vonatkozik a VW többi sikeres modellsorozatára is – hogy ID.Tiguan vagy csak Tiguan, az mellékes. De a VW elég következetesen megteremtette a belsőégésű motoros modellsorozatok megfelelőit az elektromos ID. modellekben.
A GTI visszatér
Schäfer a legendás “GTI” felirat visszatérését is tervezi kiválasztott modellek esetében. Egy ID. Golf is szóba jöhetne, ha a teljesítménye GTi szintű. A 2020-ban az ID.4-ben bevezetett “GTX” megjelölés azonban nem marad el, az ID.3 is megkapja a jövőben ezt az utótagot, akárcsak az ID.7. A sportos “R” vonal egyébként az e-autókra is átkerül, míg az összkerékhajtású modellek “X”-et viselnek majd.