Az utóbbi évekhez hasonlóan a 2024-es Év Autója választás döntőjébe is főként elektromos autók jutottak be, de akad közöttük egy olyan is, amelyből hagyományos benzinest és dízelt is kínál gyártója. És most először egy kínai típus is a döntőbe jutott. Sőt, valójában kettő, de a második egy európai gyártó színeiben indul.
Az utóbbi évekhez hasonlóan a 2024-es Év Autója választás döntőjébe is főként elektromos autók jutottak be, de akad közöttük egy olyan is, amelyből hagyományos benzinest és dízelt is kínál gyártója. És most először egy kínai típus is a döntőbe jutott. Sőt, valójában kettő, de a második egy európai gyártó színeiben indul.

Mi lehet nagyobb dicsőség egy gyártónak, mint az éppen hatvanadik évfordulóját ünneplő Év Autója díj elnyerése, amire minden évben csupán egyetlen típus lehet jogosult! Már a döntőbe jutni sem könnyű. Idén nagy volt a felhozatal, összesen 37 vadonatúj autótípus árusítását kezdték meg az Év Autója díjért indulás feltételeként előírt legalább öt európai országban. A 2024-es cím odaítélésében, illetve elsőként a hét döntős kiválasztásában 22 európai ország 59 zsűritagja vett részt, a két orosz nemzetiségű zsűritag átmenetileg azért nem szavazhat, mert az utazási korlátozások miatt nincs lehetőségük az új autók bemutató próbaútjain részt venni.
Igen, feltétel az is, hogy a zsűritagok minél több autót vezessenek, és ez alapján alkossanak véleményt. Ítélkezésük alapvetően nem különbözik attól, ahogy bármely újautó vásárló gondolkozik. Számít, hogyan néz ki az autó, mennyire praktikus, mennyire egyszerű használni, hányféle kivitel létezik akár karosszériaformát, akár felszereltséget, vagy hajtást tekintve, és természetesen számít a fogyasztás, elektromos autóknál a hatótáv, és a vételár is. Az viszont, hogy melyik feltételt milyen mértékben veszik figyelembe a zsűri tagjai, már egyéni döntés kérdése. Akad olyan, akinek a praktikusság fontosabb, de olyan is, aki azt díjazza főként egy autóban, ha azt jó vezetni. A jelen esetben 59 véleményből formálódik ki először a hét döntős autó, majd a később, a döntőben a győztes. De bárhonnan nézzük is, a lényeg, hogy emlékezetes autó legyen.
A szavazás egyébként titkos, minden zsűritag egy Google alapú internetes űrlapon adhatja le a voksát. Egy külön bizottság összesíti a szavazatokat, ebből születik meg az első körben a hét döntős neve. A szavazás alapján az Év Autója 2024 választás döntőjébe a következő hét típus jutott rangsorolás nélkül, szigorúan abc sorrendben:
- BMW 5-ös sorozat
- BYD Seal
- Kia EV9
- Peugeot e-3008/3008
- Renault Scenic
- Toyota CH-R
- Volvo EX30







A hét típus közül négy, a BYD Seal, a Kia EV9, a Renault Scénic és a Volvo EX30 egyedül tisztán elektromos hajtással készül. Egy, a Peugeot 3008 a jelenlegi tisztán elektromos (e-3008) mellett később hibridhajtással is kapható lesz, egy másik, az új Toyota CH-R hibrid és immár kívülről, konnektorról tölthető plug-in hibrid hajtással kerül utcára, míg a BMW 5-ös sorozat vásárlói a tisztán elektromos i5 mellett dízel, benzines és hibridhajtású modellek közül is választhatnak majd.
Gyártóhelyüket tekintve újdonság, hogy egy kínai modell is bekerült az Év Autója döntőjébe, ez pedig az elektromos BYD Seal. Egy másik típust is Kínában gyártanak, ez pedig a Volvo kiskategóriás elektromos autója, az EX30. Távol-Keletről, pontosabban Dél-Koreából érkezik a Kia nagyméretű elektromos SUV-ja, az EV9, míg a többi típus európai gyártmány.
Az Év Autója 2024 szavazás második fordulójában a hét döntős típus közül pontozásos szavazással születik meg a végső győztes, az a típus, amelyik büszkén viselheti az Év Autója 2024 címet. Eredményhirdetés 2024 február 26-án, hétfőn.
Zárásul íme a lista, amiből a zsűritagok választottak azután, hogy azokat a típusokat kiszűrte belőle a szavazást levezénylő bizottság, amelyeket nem volt módja a zsűritagok legalább felének vezetni:

1. BMW 5-ös sorozat
2. BMW XM
3. BYD Atto 3
4. BYD Dolphin
5. BYD Han
6. BYD Seal
7. Fiat 600e
8. Ford Bronco
9. Honda CR-V
10. Honda e:NY1
11. Honda ZR-V
12. Hyundai Ioniq 6
13. Hyundai Kona
14. Jeep Grand Cherokee
15. Kia EV9
16. Lexus RZ
17. Lucid Air
18. Mercedes-Benz E osztály
19. Mercedes-EQ EQE SUV
20. Nio ET7
21. Peugeot E-3008/3008
22. Renault Espace
23. Renault Scenic
24. Smart #1
25. Toyota C-HR
26. Toyota Prius
27. Volkswagen ID.7
28. Volvo EX30