Aktuális 2023. október 12.

Az állam pénzeli a kínai elektromosautó ipart?

Jönnek a büntetővámok? Az Európai Unió vizsgálja, hogy Kína hogyan támogatja saját e-autó gyártóit. Egy amerikai újság most felfedte, hogy valójában milyen magasak a támogatások.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője már 2023. szeptember közepén bejelentette a vizsgálatot a strasbourgi Európai Parlamentben, hangsúlyozva a tisztességes verseny biztosításának szükségességét. Az intézkedést a kínai elektromos autóknak nyújtott hatalmas állami támogatások miatt kezdeményezték. Von der Leyen a következőket mondta: “Ezeknek az autóknak az árát mesterségesen nyomják le a hatalmas állami támogatások – ez torzítja a piacot. Ez elfogadhatatlan. A világpiacokat elárasztanák az olcsóbb kínai elektromos autók”.”

Hogy von der Leyen mire gondol, azt most a New York Times fedte fel. Az amerikai lap konkrétan a Nio példáját hozza fel. A beszámoló olyan dokumentumokon alapul, amelyek szerint az immár Európában is tevékenykedő autógyártó körülbelül 35 ezer dollárt veszít egy minden egyes legyártott autón. Túlélése tehát a megfelelően magas állami támogatásokon múlna. Egy másik e-autó gyártó állítólag csak 2020-ban összesen 2,6 milliárd dollár támogatást kapott a helyi kormánytól és egy állami banktól.

Büntetővámok Kína olcsó e-autói ellen?

A 689. számú kereskedelmi védelmi intézkedés – ez a vizsgálat hivatalos címe – büntetővámok kivetéséhez vezethet az európai piac védelme és a tisztességes verseny biztosítása érdekében. Ez része az EU azon szélesebb körű erőfeszítéseinek, hogy csökkentse a Kínához hasonló országoktól való függőségét, és erősítse belső gazdaságát. Az EU nem felejtette el, “hogy Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata hogyan érintette a napenergia-iparunkat” – mondta von der Leyen. Néhány évvel ezelőtt számos vállalatot kiszorítottak a piacról az erősen támogatott kínai versenytársak. Ez nem ismétlődhet meg az e-mobilitás esetében.

Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjúban megismételte az EU álláspontját. Erős bizonyítékok vannak arra, hogy Kína kereskedelemtorzító állami támogatásokat fizet, és hogy ez veszélyt jelent az európai iparra. A kínai e-autók piaci részesedésének jelenlegi erős növekedése Európában a legnyilvánvalóbb jele annak, hogy az állami támogatás veszélyt jelent – mondta. Ha büntetővámokat vetnének ki, azok nem korlátozódnának a kínai gyártókra, hanem olyan márkákat is érintenének, amelyek Kínában gyártják autóikat. Erről azonban még nem született döntés – mondta.

Kőkemény francia érdekpolitika

A terveket a német üzleti szféra részéről érkezett kritika. A vizsgálat során a Kínában működő német autógyártóknak egy több részből álló kérdőívben részletesen fel kell tárniuk az EU-bizottság előtt kínai kapcsolataikat – írja a Handelsblatt. Hivatalosan a vállalatok együttműködnek az európai politikusokkal. A zárt ajtók mögött azonban az EU szakmaiatlan – “szinte amatőr” – hozzáállását bírálják az ügyben. A német autóipar ráadásul a francia gyártókat – mindenekelőtt a Renault főnökét, Luca de Meót – gyanúsítja azzal, hogy ők állnak a büntető vámkezdeményezés mögött. A nyomozás “kemény francia érdekpolitika” – mondja egy iparági bennfentes a Handelsblattnak. Franciaország ugyanis már nemzeti szinten próbálja megnehezíteni vagy akár lehetetlenné tenni a kínai e-autó gyártók számára a saját piacára való belépést.

A német politikusok is szkeptikusak az uniós vizsgálatot illetően. “Elvileg nem tartom sokra a piaci korlátok felállítását” – mondta Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter az “Augsburger Allgemeine” című lapban. A Pekinggel folytatott kereskedelmi háború gyorsan átterjedhetne más ágazatokra is, és hatalmas károkat okozhatna a német gazdaságnak. Az FDP politikusa szerint a láncreakcióhoz vezető elzárkózási politika helyett “gondoskodnunk kell arról, hogy elektromos járműveinket versenyképesen állítsuk elő – Németország és a világpiacok számára”.

Tisztességes esélyek autóiparunk számára

Az EU Bizottsága korábban további lépéseket tett annak érdekében, hogy biztosítsa a nyersanyagellátást, és biztosítsa, hogy az EU ne függjön az egyes országokból, például Kínából származó importtól. Ezek az intézkedések azt hivatottak biztosítani, hogy az európai gazdaság rugalmas és versenyképes maradjon. “Európa nyitott a versenyre, de nem az egyenlőtlen alákínálási versenyre” – hangsúlyozta von der Leyen. “Szembe kell szállnunk a tisztességtelen gyakorlatokkal, és biztosítanunk kell, hogy vállalataink tisztességes esélyekkel induljanak a globális piacon”.

Az EU Bizottságának vezetője ugyanakkor hangsúlyozta a Kínával folytatott párbeszéd és a kulcsfontosságú kérdésekben való együttműködés fontosságát. Az EU álláspontját az év végére tervezett EU-Kína csúcstalálkozón fogja ismertetni, hangsúlyozva a kockázatok minimalizálásának fontosságát, de nem szabad elszakadni a nemzetközi együttműködéstől. A várakozásoknak megfelelően Kína haragját fejezte ki az Európai Unió esetleges büntetővámokkal kapcsolatos lépése miatt.

Kapcsolódó cikkek