Az Audi Q5 második generációja 2017-ben lépett piacra majd 2020 végén modellfrissítésen esett át. A legerősebb dízelek összehasonlításával azt teszteljük, hogy mennyire tud ellenfele lenni a vadonatúj Mercedes GLC-nek?
AUDI Q5 50 TDI QUATTRO: 2967 cm³, V6, 286 LE, 620 Nm, 240 km/h. Alapára: 21 796 810 Ft.
MERCEDES GLC 300 D 4MATIC: 1993 cm³, soros 4 hengeres, 269 LE, 550 Nm, 243 km/h. A 4×4-es 300 d alapára: 29 139 000 Ft
Miben fejlődött az autók technikája 2017 óta, amikor az Audi bemutatta az FY gyári kódú Q5-öt? Másképp feltéve a kérdést: milyen funkciók hiányozhatnak a Q5-ből a GLC-hez képest abból fakadóan, hogy régebbi fejlesztésű autó? Az utóbbi években elsősorban az elektromos autók akkumulátortechnikája és a tölthetősége fejlődött kiemelkedő mértékben. Nagy az előrelépés a hajtáslánc villamosításában és a vezetőtámogató rendszerek terén is.
Két és fél évvel ezelőtti átdolgozásával az Audi Q5 aktív kormányzási asszisztenst kapott, ami egy máig korszerű szintre emelte vezetőtámogató rendszereit. Itt jegyezzük is meg mindjárt, hogy a Mercedes GLC érettebbnek ható rendszere ügyesebben boldogul útépítésekkel, összességében finomabban vezet és jobban hagyatkozhatunk rá.
Az Audiból más téren sem maradtak ki a modern felszerelések, extraként rendelhető ülésszellőztetés, kábel nélkül, wifin futhat az Android Auto vagy az Apple CarPlay, és a távfényt intelligensen tompító LED mátrix fényszóróval is kapható. Tegyük hozzá azt is, LED-es a GLC hátsó lámpája, felárért OLED-ek világítanak az Audinhogy a Mercedes digitális fényszórója képes szimbólumokat az útra vetíteni, ami nagyon menő.
Elődjének tekintélyes hathengeresét az X254 kódjelű új GLC nem kaphatta meg, a 300 d, a dízel csúcsmodell motorja is csak soros négyhengeres, de 269 lóerős. Ebből akár 17 kW (23 lóerő) és 200 Nm lehet a 9G-Tronic automatikus váltó házában lévő 48 voltos villamos gép hozzájárulása. A Q5 50 TDI-ben a szintén 48 voltos, szíjhajtású önindító-generátor csak áramot termel vissza, de a hajtásra nem segít rá.
Holott a 286 lóerős, V elrendezésű hathengeresnek jól jönne egy kisfeszültségű hibrid rendszer segítsége. Bár a 61 kilóval nehezebb Q5 jobban gyorsul a GLC-nél, de elinduláskor a láncos vezérlésű V6 még mindig késlekedik és a lekanyarodások után is lustán reagál a gázra. Mindkét dologban javult korábbi önmagához képest és autópályán ez sokkal kevésbé feltűnő, de jónak azért nem jó. Kis sebességről kezdetben tompán kezd gyorsulni, de legalább arról leszokott a váltó, hogy nekibőszülten 2-3 fokozatot is visszaugorjon.
7,1 l/100 km-es tesztátlagával a Mercedes négyhengeresének 1,3 literrel kevesebb gázolaj elég volt és fürge reakciói is rávilágítanak az Audi TDI hiányosságaira. Bár a sima és gördülékeny elinduláshoz alapjában véve nincs szükség kiegészítő villanymotorokra, de a GLC 300 d-ben mintha az elektromos hajtásrész is besegítene abba, hogy feltűnően flottul és jó erővel jöhessünk el a zöldre váltó lámpáktól.
Érzésre azonban padlógázas rajtnál adódik egy rövid késlekedés és tolóüzemből kigyorsítva nagyobb fordulatszámokon csak átlagos gyorsasággal kapunk választ a gázpedállal adott parancsokra. Országúton kanyarból kijövet az Audi erős motorja viszont elég gyorsan és igencsak bikásan kezd húzni. Ehhez azonban a vezetőnek kell a váltófüllel a megfelelő fokozatot kapcsolnia, mert a Q5 automatája sokszor már csak a gyorsítás közben vált a megfelelő fokozatba, ami ilyen esetekben túl késő.
Mindkét autónak fekszenek a gyors kanyarok, de az Audi valamivel élénkebben konvertálja irányváltásokká a kormánymozdulatokat. Sportosabbnak hat a 18 méteres bójatávolságú szlalomban is, ebben szerepe van az önzáró differenciálműves hátsó tengelynek, amely szelíd rálegyezésekkel teszi agilisabbá az autót. A mért sebességkülönbség viszont ebben a próbában és a kettős sávváltásban is csekély.
A Q5-höz 508 000 Ft a változó áttételű dinamikus kormányzás felára, de ezzel sem éri el egészen a Mercedes kormányhangolásának finomságát. Az Audiban sebességfüggően változik a kormánymű áttételezése. Kellemesen kis volánelfordítással lekanyarodhatunk vele, akárcsak a GLC tesztautóval, amely extraként a hátsó kerekeit is kormányozza. A 300 d előnye a nyugodtabb kormányérzet és a balra 80, jobbra 70 centivel kisebb átmérőjű fordulókör.
Parkoláskor a Q5 is sokféle kameranézettel segít, de csak az X 254 teszi szoftverrel virtuálisan átlátszóvá a motorház fedelét, ami főleg terepen jöhet jól. Mindkét SUV állítható hasmagasságot adó légrugózással érkezett a tesztre. Felára a Q5-höz 1 019 810 Ft, a GLC-hez 1 535 430 forintba kerül a maximum 4,5 (AMG-modelleknél 3,6) fokos hátsókerék-elfordulást adó összkerékkormányzással csomagban. Az emelhető hasmagasságon kívül off-road-menetprogram segít a könnyű terepeken barangolásban.
Hasznos funkció mindkét autóban a három részre osztott háttámla, a támlarögzítés távkioldása csak a GLC-ben elektromos, az Audiban kézi. A középső támlaelemet a hátul utazók kinyithatják, ami jól jön, ha menet közben kellene valamit megtalálni a csomagtartóban. Az is jó bennük, hogy az elektromosan nyitható csomagtérfedél alatt magas emberek is görnyedés nélkül pakolhatnak.
Csak a Mercedesben vannak rekeszek a csomagtér alatt, az egyik még a kalaptartót is befogadja, ám így is az Audi a praktikusabb. Főleg a két állásban rögzíthető támlájú hátsó üléspad hosszirányú állíthatóságával van fölényben, amivel megnyújtható a csomagtartó terjedelmes dolgok szállításához.
Könnyebben elérhető az Audiban az induktív telefontöltő, mert a GLC-ben mélyre el van ásva a készülék a középső kijelző alatti rakodóhelyen. Ráadásul csak az Audi ajtótárolóiban fér el hátul is az 1,5 literes flaska, de azt meg kell hagyni, hogy a Mercedesben elöl szögegyenesen állnak.
Kézzelfogható haszon híján a GLC hangulatfényeire nem adunk pontot, de aki értékeli az ilyesmit, egy jól kitalált, nagyon igényes hangulatvilágítást rendelhet felárért. A klímahőmérséklet módosításakor még a levegőkilépők megvilágításának színe is változik. A légrostélyok viszont beleszámítanak az értékelésbe, mert a GLC-ben a befúvás irányának és intenzitásának állítása egy kézzel megoldható a középső gombbal. Még jobb az irányjelzőkaron lévő kapcsoló, amivel az ablakmosást és az egyszeri törlést aktiválhatjuk, így a kart nem kell kivenni automatikus állásból, ha törölnénk egyet.
Ezzel szöges ellentétben az óracsoport fényerejét csak rengeteg lépéssel állíthatjuk be, hogy aztán éjjel autópályára még mindig túl világos legyen. Ha a lejátszólistáról több dalt is átugranánk, meggyűlik a bajunk a Mercedes érintőgombjaival a kormányon. Nagyon pontatlanul működnek, és még ha sikerül is ezt megoldani, a művelet akkor is nagyon sokáig tart. Ráadásul ez is csak abban az esetben lehetséges, ha a megfelelő menüpontban vagyunk.
Az érintőképernyő apró grafikus gombjai sem nyújtanak jobban használható alternatívát. Ezen a téren a Q5-nek igazán jól jön a kora, mert itt még nem mindenben tombolhatták ki magukat az érintésérzékeny felületek fetisizálói. (A Q4 E-tronban már érintőgombos a kormány.) A szélvédőre vetített kijelző magasságát és a képernyő fényerejét két kiemelkedő forgókapcsolóval szabályozhatjuk a volántól balra. Egyszerű és kényelmes a forgatható hangerő-szabályozó is, mellette két gombbal a nyilaknak. A tempomat karját szokni kell, de a legtöbb kezelőszerv stresszmentesen működik. A klímavezérlés is sokkal jobb a Q5 nemes gombjaival, mint a GLC felületeit simogatva.
Egyik infotainment-rendszerhez sincsenek forgókapcsolók, de a Mercedes lapított kormánykerekén van két gomb a főmenühöz és a kedvencek menüponthoz, amivel nagy csempés áttekintést nyithatunk meg az érintőképernyőn. Az is jó, hogy az egyik gombbal mindig visszatérhetünk a navigációs térképhez. Ilyen lehetőségekkel az Audi nem szolgál, de menüstruktúrája éppoly meggyőző, ráadásul cserélhető a képernyőtől balra lévő közvetlen elérésű gombok funkciója. A GLC több hangutasítást ért meg és a multimédia vezérlése is jobb kicsivel, de az Audi összességében könnyebben, egyszerűbben használható autó, ami kényelem terén is előnyt jelent.
Különböző utakon, de ugyanoda jut a Q5 és a GLC, a rugózási kényelmet azonos pontszámmal értékeltük. A legtöbb úthibát az Audi kicsit lágyabban veszi, a Mercedes viszont nagyobb sebességnél úgy suhan át a toldozott-foltozott aszfalt sebein, hogy az ülésben ebből semmit nem érezni, csak a kellemesen tompa puffanásokat halljuk a futómű felől.
Mindkét középkategóriás SUV lengéscsillapítása határozottan fogja a karosszéria lengéseit, hang tekintetében az Audi V6-os TDI-je van előnyben. Ez is dízelesen szól ugyan, de finomabban. Sokat hozzátesznek az ülések is a kitűnő kényelemhez. A Q5 ülései is olyan hívogatóak, mint a GLC-ben, de jobb az oldaltartásuk, valamint hosszirányban és magasságban is állítható kartámaszuk van. A legtöbb testalkathoz a Mercedes fix helyzetű kartámlája is jól áll. A Mercedes előnyben van az elektromos ülésállítással, ami az első utasnak is ad három memóriahelyet, míg a Q5 tesztautóból teljesen kimaradt ez a funkció.
Látva a ponttáblázatot, valamivel jobb üléseivel a Q5 nem tud előnyre szert tenni, mert egyes helyzetekben tétovázó motorja kicsit, magasabb fogyasztása jobban visszaveti. Viszont a másik térfélen az újszerű technikával a friss fejlesztésű GLC sem tud kiugró pontkülönbséget összecsipegetni. A differencia az összesítésben mégis jelentős, mert néhány kezelőszervet leszámítva alapfunkcióiban nagyon jól teljesít.
Szöveg: Thomas Hellmanzik/Masát Vilmos
Fotók: Achim Hartmann
Ennek az összehasonlító tesztnek a részletes műszaki és pontozási táblázatokkal kiegészített eredetije az autóMAGAZIN 2023 márciusi számában jelent meg.